DESCOBRIR RACONS DEL PAÍS: CAMÍ DE LA CENTRAL A NÚRIA - CAMÍ DE LES AIGÜES DEL FRESER

El dia està núvol i ahir va ploure molt. Decidim amb la Carme de Fals no anar a escalar sinó cercar un camí excepcional que ella coneix prou bé i que em deixa bocabadat. Com pot ser que no conegués jo aquests camins. Si que el Ripollès ens cau lluny des de casa però és una excursió BESTIAL. Hi ha trams amb cadenes, cables, escales... però en algun tram i falta algun metre de cadena de suport. Doncs, a posar-hi ferro per fer el camí més accessible. Penso portar una sortida col·lectiva amb els meus companys de Centre per aquests bells indrets.

Com arribar-hi? Agafem el carretera que puja a Queralbs (GIV-5217). en el km 5,7 agafem un trencall a la dreta cap a la Farga. Aviat agafem un trencall a l'esquerra per arribar a la Central de Daió de Baix, on aparquem. Una mica abans han habilitat un aparcament nou.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
Valoració: Excursió superba per descobrir racons meravellosos del país.
Dificultat: Mitja. Hi ha trams amb cadenes i cables.
Desnivell: 1860 metres. ja que hi ha molts trams de pujada i baixada.
Temps: 5 hores 50 minuts
Distància: 15 km.
Creuem el pont de la Central i seguim un camí a l'esquerra.
6 min Passarel.la sobre el riu de Núria.
9 min Bifurcació. Anem a la dreta.

16 min Pas estret. Primer tram amb cable de passamà i passem per un tauló.

20 min Tram per on hem de grimpar aprofitant cable, cordes i alguns estreps per posar el peu a la roca. Amunt. El camí no sempre és evident. Hi ha trams herbats. Una corda o un cable ens reafirma que anem bé.
46 min Flanqueig a l'esquerra que canvia la direcció.
49 min Sortim al camí que puja de Queralbs a Núria. El seguim pujant.

55 min Pont de Cremal. A la dreta surt un camí que va al Daió de Dlat, però seguim el camí amunt.
1 h 12 min Abandonem el camí a Núria. Agafem un camí que surt a la dreta. Hi ha un cartell que ens diu que l'accés no està permès però és més una prohibició més per estalviar-se responsabilitats que no pas per impedir el pas ja que en qualsevol moment podrien barrar el pas i no ho fan sinó que ens permeten passar-hi i hi ha llocs on han bastit assegurances per passar còmodament.
Anem per un canal d'aigua que està tapat per fustes i es passa molt bé.
1 h 20 min Pas estret. S'ha habilitat un passador lateral metàl·lic. Al llarg anirem trobant trams iguals.
1 h 30 min Deixem el canal i agafem un sender que davalla. Com nosaltres no hem estat gaire atents hem seguit el canal que forma un túnel. Nosaltres miren de seguir-lo contornejant la roca - no som els primers en intentar-ho - però no ens en sortim i hi posem coneixement i tirem a darrera fins retrobar el bon camí. Perdem un quart d'hora.
Anem pujant i baixant per feixes prou interessant que contornegen alguns dels contraforts de la muntanya.

2 h 09 min Coll (1667 m.) destacat en mig de la solitud de les roques del Món. Tot són agulles esveltes i collades inexpugnables. Ara davallem.

2 h 12 min El canal fa un gir en una barrancada molt estreta i finalment s'ha fet una tuberia/pont que supera aquest pas.

2 h 31 min Ens trobem amb una escala d'una vintena de metres de llargada que ens ajuda a baixar un tram molt dret. Es descendeix amb facilitat, ara voldria veure com van muntar aquest pas. Recordeu que inicialment aquest era el camí que feien anar els treballadors del canal. Continuem pujant i baixant trobant i deixant el canal que quan troba una mur passa per un túnel i nosaltres hem de pujar o baixar per sortejar les dificultats.

2 h 39 min Nou coll a 1784 m. Pas més alt de tota la pujada. Podem trobar un parell de grèvols que ara tenen el seu rogent fruit.

2 h 52 min Cabana-refugi  que ens pot ajudar en cas de canvi de temps sobtat. Continuem pujant, baixant i seguint algun tram el canal.
3 h 17 min Per la dreta surt un camí que davalla cap a la presa de Daió de Baix que constitueix una bona drecera. De fet ara no ens queda cap tram exigent a part de dues pujades sobtades amb bon desnivell. Continuem molta estona pel canal enfustat. Hi ha passos estrets que els salvem per uns afegit metàl·lics.
4 h 29 min Captació d'aigua en el riu Freser. Una mica abans baixem a passar a gual el riu. Poc després anem a l'esquerra mig planejant.
4 h 39 min Camí que davalla del refugi de la Coma de Vaca que seguim en direcció descendent.
4 h 46 min Pont de les Marrades per on canviem de vessant del riu.

5 h 31 min Salt del Grill, un corriol ens permet arriba a la base de la cascada de 30 metres.
5 h 50 min Pont de Daió on acabem la nostra excursió.
Per obtenir el track (track de Jordi Freixa, amb més informació que el meu):

1. El camí és particular i prohibit el pas,las mesures de seguretat estàn per els treballadors,no per domingueros,per respectar a la natura necessiteu de barreras,cadenas,policías i pintura de colorins?

1. No vaig trobar cap senyal de prohibició. Personalment no m'agrada la pintura de colorins als camins. Sobre les cadenes en els passos que són necessaris si. Policies? crec més en la responsabilitat...