EL SORPRENENT SOSTRE COMARCAL DEL PLA D'URGELL: LO TOSSAL


Fa uns mesos em vaig adonar que el cim comarcal del Pla d'Urgell no era Fita Alta (290 m) - com sempre havia pensat - sinó que havia observat que uns metres més amunt havia el Tossal de l'Infern (305 m.) que era més alt. Però finalment he tret la solució del problema. Resulta que Barbens és un poble del Pla d'Urgell que té una illa en el seu terme que està enclavada en l'Urgell - una mena de Llívia a la Cerdanya francesa - En aquesta illa resulta que hi ha un modestíssim turó que s'ha batejat amb el nom de Lo Tossal que amb els seu 347 metres és el cim més alt del Pla d'Urgell. Avui he volgut anar a coronar aquest cim que em faltava en la meva llista de cims comarcals.

FITXA TÈCNICA:

Valoració: Proposta que ens permet assolir el cim comarcal per una contrada totalment desconeguta.

Dificultat: Baixa. Evitar els dies calurosos d'estiu com vaig fer jo.

Temps: 2 hora 32 minuts (lent perquè m'estic recuperant d'una lesió)

Distància: 6,86 km.

Desnivell: 45 metres.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

Agafo la carretera C-14 cap a Agramunt. En el km 80,5 - passada la vila de Claravalls - aboro el cotxe en la cruïlla a mà esquerra. Es un indret una mica just, si voleu podeu endinsar-vos fins l'Hostal del Torres. Anem cap a l'oest (esquerra).


0,350 m Hostal del Torres, imponent edificació que ens recorda una mica a les masies de la Catalunya central enfront de les torres de la Plana lleidatana. Al costat hi ha la capella de l'Immaculada del segle XVIII. El pati interior es veu molt gran, segurament havia estat estable on acollir els carruatges quan feia funció d'hostal. No he trobat informació per internet.

Travesso el camí que anava de Santa Maria de Montgastrell a Claravalls (segurament camí d'Agramunt a Tàrrega) i segueixo la direcció que duia. Continuo recte.


0,7 km Ermita del Sagrat Cor, d'estructura modesta. En el seu interior podem albirar un altar rústic i popular amb una imatge de Déu ensenyant la bola del món. "on se celebra l’aplec anual de Claravalls i Montmagastrell.Segons la llegenda hi hagué desplaçaments miraculosos d’una imatge dedicada a la Mare de Déu entre els pobles veïns de Montfalcó i Montmagastrell. A Montfalcó es venera una imatge de pedra, de característiques romàniques, bé que molt deformada pels estralls del 1936" (cita treta de la pagina enciclopèdia catalana). Travessem el GR-3

Continuem la línia que duiem. En algun moment veiem davant el tossal de l'Espigol, però Lo Tossal no s'albira encara.

2 km Cruïlla de camins. Primer anem uns metres a l'esquerra però aviat agafem un nou trencall a la dreta. Per la dreta aniríem al Tossal de l'Espigol on hi ha un vèrtex geodèsic. Estem superant una poc marcada collada i a l'altre costat podem albirar ja els pendents de Lo Tossal.

2,9 km Nova cruïlla. Anem a la dreta. La pista es mostra menys fressada.

3,1 km Abandono la pista i m'enflo per l'esquerra. Els camps estan segats i puc passar sense malmetre els sembrats. Vaig pujant tranquil·lament per la dreta, cercant el millor pas - doncs estic lesionat dels turnells (es podria tirar abans).

3,5 km Un senzill munt de pedres i una placa em recorden que he assolit el cim (347 m.). Tiro uns metres més endavant i albiro la plana del Sió amb el canal d'Urgell que passa pels meus peus. Adreço la baixada i retorno pel camí d'anada.

Per obtenir el track:

Powered by Wikiloc

Comentaris