CAU DE CATARS: COVA DELS ESQUEROLS o ESCAROLS (JOSA)

Si una localitat francesa, o de la resta de l’Europa civilitzada, tingués una cova tan prop d’un poble turístic com Josa del Cadí no dubteu per un moment que estaría senyalitzada i condicionada per ésser visitada. En canvi a casa nostra cal un xic d’aventura per trobar una cavitat tan interessant com la cova d’Esquerols a Josa. Una veritable llàstima. Diu la llegenda que en aquest indret es van amagar els darrers càtars de la cruenta creuada contra els catars.

Descripció de l’itinerari:

Sortim de l’aparcament de Josa del Cadí en direcció a Gósol. Passem l'oblidada Font Vella.

300 m Agafem un trencall a l’esquerra cap a la Deixalleria. Hi ha un cartell. De fet, hi ha també un antic cartell cap a l’espluga però està tirat en el talús de la carretera abandonat.

550 m Arribem a la Deixalleria on aparquem. Seguim la pista amunt.

Trencall a la dreta menys important que va a travessar el barranc.

7 min La pista acaba en un camp. Seguim un corriol desdibuixat.

10 min A l’esquerra del camí amagat per boixos hi ha l’entrada de la cova. Coordenades UTM: 31T  x=386306  y=4679731

Té un sentit descendent amb una fondària de 44 metres. A l’esquerra hi ha una galería secundària que torna a sortir a la principal formant una petita gatera. Al fons de la cavitat hi ha repicat en la pedra un petit com per recollir l'aigua.

A l’interior vam trobar un rat-penat, us demanem no molestar a aquest modest habitant cavernícola.

Per obtenir el track (seguir-lo en sentit invers;

Per veure el vídeo de la colla dels Xerpes de Tuixent: