CUARTO MILENIO: MISTERIS DELS CASTELLASOS (TAMARIT)

Ajut

M'aconviden a anar a visitar unes curioses formes que hi ha prop de Tamarit de Llitera. Em parlen de santuaris prehistòrics, indrets de sacrificis ... parideres, em falten pedres/forats prenyadores o fecundants... Fa uns anys vaig estar cercant aquest indret però no el vaig trobar però avui anava amb una bona guia. A la web pedres sagradas (Castellasos) hi ha molta informació si us interessa el tema. Es tracta de pedra arenisca que es de fàcil treballar. Falten estudis seriosos sobre aquest tema. A la part superior hi ha el jaciment dels Castellassos on es va fer alguna excavació però es van quedar en la punta de l'iceberg.

Com arribar?

Agafem la carretera A-140 que uneix les viles d'Albelda i de Tamarit de Llitera. En el km 11,5 agafem un trencall a la dreta (nord) venint de Catalunya. És un plaer recórrer aquest paisatge rocallós amb formes sublims, enlairades i de fàcil treballar.

VALORACIÓ: Interessant proposta que combina perfectament l'esforç físic amb el vessant cultural de l'excursionisme de casa nostra.

DIFICULTAT: Baixa. Passar a la sala del santurari exigeix no tenir vertigen. Llàstima que no hagi una senyalització adient.

TEMPS: 55 minuts (sense incloure parades xafarderes).

LONGITUD: 3 km

Accés: Agafem l'esmentada pista fins una granja on aparquem (0,230 km).

Descripció de l'itinerari: Seguim la pista amunt.

3 min Deixem la pista i ens endinsem en un camp d'oliveres per la dreta. Anem sense sender fixe... esperit d'aventura, cercant una pedra arenisca.

Pedra dels sacrificis

5 min Pedra rascada. Segons la meva interlocutora en el forat de dalt es feia el sacrifici i pels canelons baixaria la sang que es recolliria en la cadolla inferior. Coordenades UTM: 31T  x=287710  y=4637968

Ens encarem cap a una roca que tenim davant per on passa la pista.

10min Ajut de grans dimensions.

Pedra del Toro

13 min Sortim a la pista davant de la pedra anomenada del Toro. Actualment només té una banya, però sembla ser que l'altra se li va caure. La veritat a mi em recorda més a un elefant... les pedres arenísques tenen formes amb les que es pot deixar anar la imaginació. Uns convido a deixar anar la creativitat com quan éreu infants. Seguim la pista.

15 min S'acaba la pista. Aquí havia hagut un abocador que demostra el poc respecte que tenim per la cultura. A la dreta tenim una carena rocosa que seguim. Anem trobant tota mena de sitges algunes molt desgastades per l'erosió. En l'extrem trobem un indret on es devia fer foc. Hi ha un pas estret, espectacular que ens mena a una mena de sales del santuari. Hem anat per la vessant nord de la roca. Abans de la sala hi ha una mena d'escales que ens duen a la part alta del santuari. En la referència anterior parla d'altar. Tornem pel vessant sud passant arran d'una olivera amb algun pas d'adherència si voleu una mica d'aventura. Coordenades UTM: 31T  x=287960  y=4638084

Pas estret amb l'altar al fons

En el començament de la carena que hem resseguit hi ha dos sitges que sembla ser que foren emprades com parideres.

35 min Retornem a la pista i agafem una pista que va per darrera de la pedra del Toro. A la dreta tenim unes formacions espectaculars. Anem girant a la dreta.

41 min Tossal on es troba el jaciment dels Castellassos (425 m.). L'entrada està protegida per una muralla que ha desaparegut en l'extrem esquerre. A la dreta hi ha el fossar que es va obrir en les prospeccions que es van fer. Davant tenim una torre que domina la contrada. Hi ha com a la muralla un mur de pedra. Si sou una mica àgils podeu pujar fins al cim. Hi ha dos forats que comuniquen els extrems de la carena. Sembla ser que es tracta d'un poblat ilergeta (íbers). Caldria pensar el s. III - II abans de Crist.

Retornem pel camí d'anada.

55 min Arribem a la granja.