CIRCUMVAL·LACIO AL BELDEVERE DEL PIC DE CERLER

El pic de Cerler és molt modest en alçaria però es un balcó excepcional sobre les muntanyes més destacades del nostre Pirineu. És un beldevere superb per contemplar l'Aneto i la seva estela de cims, i el Posets, amb els seus acompanyants. Quan em vaig plantejar l'ascensió al pic de Cerler vaig veure clarament que tenia la possibilitat de pujar per la vall de Puimastre, situat a l'oest de la muntanya i baixar per la de l'Ampriu, fent una circumval·lació perfecta.

El nostre pic té una forma cònica i ben característica que permet que es pugui distinguir perfectament des de la vall de Benasc que domina.

VALORACIÓ: Travessa superba, i poc exigent, que ens permet fruir d'una panoràmica excepcional.

DIFICULTAT: Baixa, malgrat els 7 metres de desnivell.

TEMPS: 3 hores 50 minuts

LONGITUD: 13 kilòmetres

Accés: A Cerler agafem la carretera (A-2617) que puja a les pisters d'esquí. Passat el km 7 agafem un trencall que surt a l'esquerra.  Es tracta d'una pista ampla. Pugem uns 50 metres i trobem una pista que ve per l'esquerra. Aparquem.

Seguim la pista principal per la dreta. Anem pel camí de Cerler a Eresue. Al poc tenim una esplanada temptadora que s'enfila per l'esquerra però és molt dreta i seguim per la pista.

7 min Trobem un sender que davalla per l'esquerra que agafem. Es tracta d'un camí fet per baixar les BTT però que ens va perfectament per la nostra excursió. Caldrà, parar compte que no  baixi un boig de les dues rodes.

20 min Sortim a una pista d'esquí que travessem. Més amunt anem seguint la pista de terra. Caminem per l'anomenat Cordel de la Picada

44 min Arribem a la Cota 2000 de les pistes d'esquí. Prenem una pista negra que remunta per l'esquerra. Pugem per una pista de servei amunt.

Colladeta del Gallinero, amb el Posets darrera

1 h 22 min Arribem a la Colladeta del Gallinero (2253 m.) que esdevé un trencant d'aigües entre la barrancada de Puimastre i de l'Ampriu. Per l'Ampriu vaig passar quan vaig coronar en una altra sortida el pic de Lambert i de la Cogulla. A l'esquerra surt una pista que seguim.

1 h 35 min Arribem dalt del remolc d'una pista d'esquí. Per coronar el pic de Cerler ens cal davallar a una collada.

El pic de Cerler o Saulle amb la collada intermitja

1 h 41 min De la collada surt un corriol que seguim vers el cim. Puja per la dreta.

1 h 49 min Fem cap a la carena i ara tirem a l'esquerra.

2 h Assolim el cim de Cerler o de Saulle (2407 m.). Ara ens toca extaciar-nos contemplant la immensitat de tres mils que tenim davant. No sé per on començar, anem pel més destacat: l'Aneto, el pic de Tempestats, el Rusell, el Vallivierna, Estivafreda - en un nivell inferior - Tuca de les roques trencades, Castanesa, tuca del Pasolobino, De l'Aneto a l'esquerra, albirem el pic de Corona, el pic del Medio, Astorg, Maladeta, les Maladetes Occidentals, el pic de la Bondedier, el dent de l'Alba, el pic de l'Alba i Aragüells.

En la divisòria fronterera; Port de la Glere, Sacroux, Mall Pintat, Mall Planet, Boom, Malpàs, Perdiguero, Perdigueret, Gargallosa, pic del Portillon d'Oo, Seil de la Baque, Jean Arlaud i Gourgs Blancs.

Anem cap al Posets on albirem, Tuca d'Estos, Agulla d'Ixea, tuca del Mon, Bardamina, Posets o Llardana, pic d'Espadas o de la Llardaneta, el Forau de la Neu, Pavots, Diente Royo, les Forquetes, l'altiva Tuca de la Llàntia - que com no és tres mil, es oblidada -, els tres pics d'Eriste... i al sud: el Cotiella i el Turbó. Pel que heu pagat ja heu pogut veure massa cims, la majoria de més de tres mil metres (i no hem entrat al cims secundaris per no fer-nos massa pesats). Després de contemplar l'extensa panoràmica iniciem el retorn, pel mateix itinerari.

2 h 21 min Arribem a la collada i enlloc de pujar a la pista d'esquí decidim baixar primer sense sender però aviat tenim la sorpresa de trobar un parell de fites que ens indiquen un corriol que localitzarem per avall i ens facilitarà molt el descens.

2 h 44 min Arribem a la pista principal de les pistes i baixem decididament (hi ha algun tram ben pendent).

2 h 52 min Instal·lacions d'esquí de l'Ampriu. Aquí hem d'anar directament a l'aparcament que hi ha a l'entrada - nosaltres vam anar per l'esquerra però vam tenir algun problema. Sota de l'aparcament, entre el riu i l'aparcament hi ha un sender que primer no és gaire evident però poc a poc va esdevenint una camí carreter.

3 h 27 min La nostra pista travessa el riu de l'Ampriu per un pont. A l'esquerra ens queda la zona d'escalada de la Palestra d'Ampriu. Anem per l'esquerra del riu.

3 h 50 min Arribem a la pista on hem iniciat el recorregut, tancant la circumval·lació.