XVIII CAMI DE MUNTANYA: TARTAREU - AVELLANES

Un any més fent el camí de muntanya i ja en portem 18!!! Ja som majors d'edat i ens hem anat fent grans. Malgrat el mal temps una cinquantena d'excursionistes ens hem armat de valor i hem decidit sortir a caminar. Finalment hem tingut un dia meravellós encara que el fang no ens el pogut treure dels peus. Ambient molt bo.
A les nou hem esmorzar al bar de Tartareu que ens ha tracta fantàsticament bé i mira que nosaltres som raros. D'aquí hem anat seguint el camí dels Solans per on passa el GR-3 que passa per sota de la muntanya de la Malera fins un collet prop de la font del Saüc amb una impressionant vista sobre la vall de Vilamajor.
Finalment hem sortit a la carretera i em fet cap al llogarret de Vilamajor amb la capella de sant Josep on el Pep ens ha explicat que havia pertangut a la col·legiata d'Àger i amb la desamortització de Mendizaval havia passat a mans privades.
Anem a buscar la carretera C-12 i passem a l'altre costat. Anem una mica a l'aventura perquè volem enllaçar el GR-3 amb el poble de les Avellanes. Primer passem per la capella de Sant Jordi, a tocar de la carretera. El pilaret abans estava a l'altre costat de l'asfalt però en fer-la nova se'l va menjar i ara han fet aquesta capella nova amb pedres d'un antic pont. Encara fan cada any un senzill aplec a l'abril.
Finalment arribem a les Avellanes. i comença el Camí de muntanya pròpiament dit. El camí vell de les Avellanes a Tartareu comença davant de la botiga el Rebost del Montsec (val la pena fer-hi una ullada, productes naturals i del país). Hi ha un cartell indicatiu cap a Tartareu. Em permeto aprofitar la descripció del Pep Godoy:

Itinerari:

0 h 00’  Sortim de Les Avellanes (587 m.) per l’antic camí de Tartareu. La pista asfaltada guanya alçada.
0 h 2’ Desviació. Recte, a la dreta, tenim el dipòsit d’aigua del poble, guanyem desnivell direcció al repetidor de Telefònica. Magnífiques vistes sobre la vall de Sant Miquel, el poble de Santa Linya, i al fons, el Montsec. Passem per davant del repetidor i, a uns cinquanta metres, girem a la dreta.

O h 8’ Cruïlla. Dreta, abandonem el camí carreter i prenem el camí vell de Tartareu, passem per davant del pou que fa uns anys abastia d’aigua el poble. Per sota es troba la font. El camí guanya alçada entre boix, romaní i roures en direcció a la carena de la Serra de Colomer.

0 h 20’ Carena de la Serra de Colomer (685 m.) a la vora de la pista hi ha uns camps d’ametllers, ens trobem amb la Cabanera Reial que baixa del Montsec passant per Vilamajor. Continuem direcció nord pel corriol fins trobar la cruïlla de camins carreters.

0 h 22’ Encreuament. Recte, prenem la pista i travessem la Serra de Roca Alta. Anem entre camps d’ametllers sense perdre gaire alçada.

0 h 32’ Desviació. Recte, abandonem a la dreta el camí carreter que baixa a la C-12 i continuem direcció N-NO
0 h 34’ Bifurcació (687 m.). Esquerra, marxem per la pista principal i sortim de la Cabanera Reial i davallem. Ens trobem a la vall del riu Farfanya amb vistes sobre el camps de conreu de la Salada que es troben als nostres peus.
0 h 37’ Cruïlla (665 m.) Dreta, deixem el camí carreter i continuem per un corriol.  Som al camí de Gassol i ens dirigim al barranc de Comallonga.
0 h 40’ Torrentera de Comallonga (650 m.), la creuem i continuem. Trobem una nova barrancada (636 m.) i pugem al coll de l’Obaguet (646 m.).
0 h 45’ Desviació. Dreta. Abandonem el camí de l’Obaguet i prenem el camí menys fresat de la dreta. Perdem desnivell ràpidament pel marge dret de la torrentera. Davant tenim el pic de Melera (878 m.) amb el circuit de descens de BTT ,que davalla pel seu vessant sud. S’albiren les restes del castell i el poble de Tartareu. Passem per davant d’ una antiga extracció de Caolí (El caolí o caolinita, és una argila blanca molt pura que s'utilitza per a la fabricació de porcellanes i de productes per emmidonar). Perdem alçada per un camí força pedregós, es tracta d’un aflorament d’ofites (roques d’origen volcànic).
Passem a tocar d’uns camps d’ ametllers i perdem desnivell a tocar de la barrancada per un viarany força impressionant.
1 h 00’ Cruïlla (524 m.) Recte. Prenem la pista que baixa al barranc de la Sardina i el creuem.
1 h 02’ Bifurcació. Recte. Creuem la carretera que voreja Tartareu per sota i pugem a la carretera de Vilamajor a Tartareu.
1 h 03’ Encreuament. Esquerra (530 m) Ens trobem a la carretera a Tartareu i continuem per la seva vorera, passem per davant del cementiri i l’escola.
1 h 10’ Tartareu (539 m). Pintoresc poble dominat per les restes del castell i l’ermita de Sant Miquel.

RESUM de la Diada:
Ha estat una diada rodona. Potser poca gent (45) per culpa de les pluges d'ahir que han atemorit a alguns a venir, però molt bon rotllo. A l'arribada ens esperava un bon pica-pica i hem anat a visitar el Centre de Promoció (Museu) de Tartareu que es va inaugurar al setembre. La Carme Garrofé, ha tingut la deferència de fer-nos de guia. En acabar molts hem anat al bar del poble on hem dinat.

Ahir també vam venir a treballar però bona part del matí va estar plovent i finalment en un petit clar vam sortir a fer els forats pels pals i fer el circuit en sentit invers d'avui de Tartareu a les Avellanes. Vam pujar a la Torreta (706 m.).

Finalment, FELICITAR, a la colla del Pep Godoy (Antonio's, Sierra, Juanita, Carme, Pilar ...) per la bona feina que heu fet. Enhorabona, encara que un altre any deixeu-nos una mica de feina per fer...
Diuen que han estat 13 quilòmetres encara que han estat més les bones sensacions que hem trobat...

Aquí teniu el track facilitat per l'Antonio Trilla: