TRAVESSA INTEGRAL DEL MOIXERO-CADÍ

Els expedicionaris al coll de Pal
Aquest estiu una colla del Centre vam tornar a fer la Travessa integral del Moixeró-Cadí. No és una excursió complicada però si que té un punt diferent si ho comparem amb les travesses que van de refugi a refugi que tan de moda s'han posat darrerament. Principalment perquè el Cadí central i occidental estan mancats de refugis i senders evidents. Una autenticitat muntanyenca que es troba a faltar ja per les muntanyes de casa nostra.
És una travessa de dos dies i mig i el principal problema és combinar el transport de l'inici al coll de Pal amb el final al poble d'Adraen. També pot esdevenir una dificultat la manca de fonts però no va fer gaire calor. Anem a pams.
Dificultat: Travessa de muntanya de 2 dies i mig. Primera nit en refugi i segona en una cabana.
Desnivell:  2510 m. positius i 3220 m. de negatius.
Distància: 48,8  quilòmetres
Inici: Coll de Pal
Búnquer del Serrat Gran
Final: Llogarret d'Adraen
Temps total: 1r dia: 1 h 05 - 2n dia: 6 h 15 min. - 3r dia: 6 h 47 min. (excloïent parades)
Vam participar Pep Vicedo, Rosa Aguilar, Quim Fillat, Arnau Barba, Ricard i Joan Ramon Segura

Dia 15 d'agost'14:
Els familiars i amics ens deixen al coll de Pal (2070 m.) situat damunt de la localitat de Bagà. Seguim les marques blanques i vermelles del GR® 150.1. Els joves de la colla han de demostrar la seva força i posen un ritme trencador. Ja s'esperaran quan hagi una cruïlla i necessitin de l'experiència de les canes.
50 min. Arribem al Cap del Serrat Gran. Val la pena deixar uns metres el camí i anar a veure un búnquer de la línia dels Pirineus que hi ha amagat encarat vers al nord. Lleugera baixada cap a una collada. Davant tenim les pistes de la Molina que esdevé el nostre primer objectiu.
Pujant al vespre a la Tossa d'Alp
1 h 05 min. Fem cap a la Tossa d'Alp, o Pedró dels 4 Batlles (2537 m.). Al costat hi ha el refugi del Niu de l'Àliga on soparem i dormirem.
Al vespre és posa la boira i un ramat d'isards despistats passen pels finestrals del menjador. Sembla que mirin encuriosits la gàbia de vidre on estem tancats els humans.
Dia, 16 d'agost'14:
Continua la boira posada a la muntanya però el sender està perfectament marcat amb punts taronja que corresponen a la travessa dels Cavalls del vent. Ara ens toca baixar amb cura de no perdre el camí.
Pels prats del Moixeró
45 min. Coll de Jou (2021 m.) Hem anat baixant principalment pel vessant septentrional de la muntanya que està coberta de bosc de pi negre. Els núvols comencen a llevar-se. Travessem el PR® 126 que creua el coll de nord a sud. Nosaltres sempre, com el sol, d'est o oest, els tres dies. Ara anem pujant embolcallats d'arbres.
1 h. 45 min. Penyes Altes del Moixeró (2276 m.) que té la particularitat que és l'únic indret on podem posar el peu a l'hora a la demarcació de Barcelona, Girona i Lleida. És la quarta vegada que corona aquest cim. La primera va ser amb motiu els 100 anys = 100 cims l'any del nostre centenari. És bell viure carregat de bons records.
Pujant al Comabona amb el coll de Tancalaporta davant
Baixem cap a uns estens camps on pasturen força vaques.
2 h 14 min. Coll de Moixeró per on davalla la ruta habitual per ascendir a les Penyes Altes des de Creixell.
2 h. 31 min. Coll de Dental (1972 m.) on abandonem el sender de Cavalls del Vent que davalla al refugi de les Esposes (vessant nord). Cap al sud hi ha el sender cap al refugi de Sant Jordi o de la Font del Faig (per on vaig anar l'altra ocasió que vaig fer aquesta travessa) però és millor seguir la carena de la muntanya del davant doncs hi ha un corriol que ens hi duu. Sempre cap a ponent i per la carena.
Font Tordera. Al fons el pic Cabirolera
3 h. Coll de Pendís que amb els seus 1779 metres serà el punt més baix d'aquesta travessa on generalment anirem per damunt dels 2000 metres. Ens trobem amb una cursa de muntanya. Hi ha un control i avituallament. Descansem veient com baixen els corredors. He quedo esperverat en veure com en aquest indret tan important de la cursa molts corredors es confonen i els hem d'indicar el camí correcte ja que ells ara abandonen la carena i molts corren continuant-la. O els hi falta oxigen al cervell, o tenen un sentit de l'orientació no gaire bo.
Retrobem el camí del Cavalls del vent i anem seguint els punts taronges i les marques del GR® 150.1.
4 h 25 min. Foratica de la Muga. Arribem a la bifurcació entre els Cavalls del Vent que davalla a buscar el refugi de Prats d'Aguiló mentre que nosaltres decidim continuar per la carena i anar a buscar el coll de Tancalaporta (un nom que sempre m'havia agradat i per on no havia passat mai).
Cabana dels Córtils
5 h 15 min. Assolim el cim de Comabona (2554 m.) on parem a fer un mos merescut arrecerats en unes pedres que ens amaguen del vent.
5 h 30 min. Font Tordera (2410 m.). D'aquí ens encarem cap al barranc de Cortils. No hi ha camí i el terreny és molt predregòs. Hagués estat millor arribar-nos fins al pas de Gosolans, en la mateixa carena del Cadí on podríem aguaitar el refugi de Prat d'Aguiló a 400 metres als nostres peus i continuar per la carena fins a Punta Aguda, tot seguint el GR® 150.1. No sempre les dreceres són sempre els camíns més ràpids.
Cim del pic de la Costa Cabirolera o Roca Punxenta.
Al fons el Pedraforca.
6 h 05 min Font de Cortils en un paratge meravellòs, envoltats de muntanyes i en una bella plana herbosa. Pugem girant a la dreta.
6 h 15 min. Cabana de Cortils (2213 m.) on passarem la nit. No és cap meravella però en pitjors llocs hem passat la nit. La seva situació és ideal per fer la travessa. La nit és freda però hi ha molt bon ambient de companyerisme, fins i tot, juguem a explicar-nos històries de por. Quan una parella van trucar a la porta ens vam quedar els de dins glaçats.
Dia 17 d'agost'14:
Comencem amb una ferma pujada que ens duu al Pas Cabirolé (45 min.), hi ha trams amb pedruscall i cal pujar amb tranquil·litat. El GR no puja a la Costa Cabirolera o roca Punxenta (2604 m.) però nosaltres ens desviem una mica per assolir aquesta punta tant rellevant.
Contrafort de la canal de la font de Cristall
 Davant ens queda unes menes d'ones de pedra que forma la part cimaldalt del Cadí Central. Així que ens ho prenem amb calma.
1 h 20 min, Arribem a la canal de la Font del Cristall (2513 m.). Baixo a buscar la font de Cristall convençut que els hi agradarà als companys veure un paratge tan sorprenen. Però la feixa d'entrada s'ha tornat molt perillosa i decideixo no passar. Llàstima, una cadena o un passamà permetria superar aquest pas exposat, però no complicat. Si algú s'anima ja pot comptar amb la meva ajuda.
Ara ens encarem cap al coll de Llitzer i la pujada definitiva cap al pic del Vulturó o Puig de la Canal Baridana (1 h 50 min,) que amb els seus 2649 metres és l'onada més alta de l'onatge cadinenc. El cim està damunt d'una petita cresta on cal agafar-nos amb les mans per superar algun pas, però sense cap dificultat. Trobem un excursionista solitari que ha pujat per la Canalona, fantàstic, amb el seu gos.És un pas que me'l miro des de fa anys però em falta una mica d'empenta.
Pedruscall característic del Cadí.
Ara ens toca baixar fins al coll de la Canal Baridana (2501 m.). Fins aquí dalt pujaven, diu la llegenda, els músics de Gòsol. En arribar al coll tocaven els instruments i els veïns del Querforadat els pujaven a rebre.
Silueta del Pedraforca, des de la Torre del Cadí
Tornem a pujar per anar a buscar el pas de l'Alcalde (2613 m. - 2 h 20 min). Al costat hi ha la font de l'Alcalde de molt difícil localització si no es coneix el paratge, en el vessant nord. Continuem sortejant pujades i baixades encara que ens allunyem un xic de la carena i anem planejant pel vessant meridional. Anem per un desert de pedra. Les marques estan molt disseminades i les perdem, però tampoc ens fan gens de falta, sempre a ponent.
3 h 20 min, El GR® 150.1 davalla cap al coll de Jovell entre els llogarrets de Josa i Cornellana i davant del contrafort del Cadinell. Nosaltres anem per la carena, ara pel sender PR C® 122. Anem trobant de tant en tant les marques blanques i grogues però tampoc patim gaire per seguir-les doncs no hi ha cap corriol marcat al terra.
3 h 50 min. La Torre del Cadí que amb els seus 2559 m. és la darrera elevació important del Cadí. Ara ja sabem que ens tocarà baixa i baixa.
Vèrtex de la Torre del Cadí
Aquí dalt l'any 1978 els veïns de Tuixent van pujar una senyera que van penjar en un arbre que van transportar per l'ocasió fins aquí dalt. L'acte el van organitzar per celebrar l'arribada d'en Terradelles i la recuperació de les institucions catalanes després de la Guerra Incivil i la ferotge dictadura franquista.
Desgrimpem el Pas de la Torre del Cadí. Per la dreta s'inicia la Feixant Ample, segurament l'excursió més superba del Cadí.
4 h 20 min Arribem a la pista de la Fesa del Cadí que anirem seguint, encara que podem fer una parell de dreceres.
4 h 50 min. Arribem al coll de Bocanella (2026 m.). A l'esquerra surt el camí que davalla a Cornellana i a Fórnols. Seguim per la pista.
5 h 20 min. Font de Pradell ja a 1960 m. on dinem. Atenció, malgrat haver un gran dipòsit, és impossible obtenir aigua. Una mica més amunt hi ha algun escorrim d'aigua que es pot aprofitar.
5 h 40 min. Deixem la pista principal i agafem un trencall a la dreta, pujant a la collada Pelada. Primer baixem per un camí carreter però en arribar al fons de la vall baixem pel barranc de la Ginebreda. Un tram molt agradable i amb ombra doncs en baixar l'altura no nota més la calor.
6 h 12 min. Sortim a la pista que puja d'Adraen a l'ermita de Sant Salvador on es van amagar força temps els maquis que romanien per aquestes contrades. De tant en tant baixaven a Adraen on algú els hi feia un corder i tornaven a amagar-se a la muntanya. Els boscos del vessant nord són el millor amagatall.
6 h 40 min. Deixem la pista i agafem un trencall a l'esquerra.
6 h 43 min. Sortim a la carretera de Tuixent a La Seu d'Urgell. Anem a l'esquerra.
6 h 47 min. Arribem a Adraen (1408 m.) i acabem la travessa integral del Cadí. Ara només falta que la colla de familiars i amics ens vinguin a buscar.