XXè CAMI DE MUNTANYA: CAMÍ DE L'ALZINA DE MONTSEC

Portem 19 anys recuperant camins per la muntanya i enguany (20na edició) hem volgut descansar i veure la feina que fan altres entitats com per exemple IPCENA que porta uns anys recuperant també camins principalment al vessant nord del Montsec. Estat independent de la Beguria regnada pel rei despòtic de Joan Vàzquez I que ens va deixar ocupar el seu fastuós palau del cobert de cal Sastre.
Per la nit vam fer un sopar que ens va preparar sa majestat. Va ser un gustós arròs amb camagrocs i llanegues. Després tots vam portar alguna cosa i va sortir un sopar rodo. En Roger ens va delectar la vetllada tocant la guitarra. Què poden demanar en aquest mar de llàgrimes els pobres humans!! una nit digna dels Déus de Beguria.
L'endemà al matí va començar amb un esmorzar suculent. Semblàvem que encara estàvem sopant...
però aviat van arribar els companys de Lleida i va començar a caminar. Perdoneu el to de la descripció però va ser una d'aquelles vesprades que es recorden durant molt de temps.

Dificultat: Alta. Fort desnivell i algun tram sense sender marcat. Ningú ha dit mai que el Montsec autèntic sigui fàcil.

Desnivell:   1137 metres.
Distància: 16,4  km.
Itinerari circular
Inici i final: Cobert del Cal Sastre
Temps : 6 hores 37  minuts.
Valoració:  Excursió molt interessant reservada als amants del Montsec més pur.

Del cobert dels camps de Cal Sastre, conegut també com la caseta d'IPCENA anem cap al barranc de Sant Esteve que seguim amunt i aviat creuem agafant una pista a l'altre costat. Anem per una bosc de repoblació. Anem fent ziga-zagues.
18 min. Abandonem la pista principal  - que puja a la font de la Besa - i agafem una de secundària que surt a la dreta.
32 min. Fi de la pista. Prenem un sender que baixa al barranc de la Besa que travessem. El corriol puja costerut envoltat de vegetació. En Joan Vàzquez ens explica com va canviant la vegetació passant de l'estat que sembla mediterrani ala prats d'alta muntanya.
47 min. Hem de superar un grau descendent. Anem seguint camí amunt.
1 h 07 min. La recuperació del camí s'ha acabat i ara pujarem per un coster amunt cercant el millor pas entre els matolls (corners especialment) i algun tram pedregós.
2 h 12 min. Sortim al camí que puja de la font de la Besa que ve planejant. Anem a la dreta.
3 h 07 min. Sortim a una pista que seguim a la dreta.
3 h 14 min. Fem cap a la collada de Colobó (1546 m.). Panoràmica excepcional amb la vall d'Àger als nostres peus, el Mont-roig, el port d'Àger... la vista ens reten en l'indret però hem de marxar. Al nord els núvols ens priven dels Pirineus.
Anem a buscar de nou a la pista que seguim cap a ponent.
3 h 54 min. Arribem al peu de Santa Lis (envaït d'antenes) i adrecem a la dreta vers el pla del Coll - pla molt evident. Anem sense sender.
4 h 14 min. Sortim a una pista. Anem a l'esquerra.
4 h 18 min. Arribem al pla del Coll. Per l'esquerra s'incorpora la pista que baixa de Santa Lis que fa molta marrada. Anem a la dreta.
4 h 24 min. La pista fa un revolt a l'esquerra però el nostre sender surt recte. Hi ha uns pals que ens indica el camí. Anem pel camí de l'Alzina, endinsat en el bosc. Marxem decididament cap al barranc de Sant Esteve. Hi ha marques vermelles als arbres i pals indicadors que ens ajuden a orientar-nos en aquest sender recuperat pels companys d'Ipcena.
5 h 47 min. Arribem al barranc de Sant Esteve (744 m.) que travessem. Davant nostre s'obre la barrancada de l'Alzina que seguim amunt.
5 h 58 min. Sortim a una pista que seguim cap a la dreta. Anem pel GR 1variant 4 per l'obac del Montsec.
6 h 05 min. Bifurcació de pistes. Agafem la de la dreta que va pujant en mig d'un bosc de pins.
6 h 22 min. S'acaba la pista i prenem un sender que baixa per un contrafort de la muntanya. A la dreta tenim el barranc de Sant Esteve que forma un bell meandre.
6 h 37 min. Arribem al cobert de cal Sastre on hem començat l'excursió.
A la sortida de Moror hi ha una cabana de totxos, del costat surt una pista descendent que prenem. A un quilòmetre llarg hi ha un pal indicador. Estem en Gr 1 variant 4. Anem a la dreta. Poc després trobem una bifurcació de pistes. Anem per l'esquerra. Arribem a una esplanada on hi ha l'aparcament per anar a visitar Sant Martí de les Tombetes. No prenem la pista de l'esquerra sinó la de la dreta que ens durà al cobert de cal Sastre on comencem aquesta travessa.
Per veure més fotos:

Per veure el track:

1. bona feina d'una bona sortida, guiada majestuosament i sobretot d'una experiència inoblidable.