NORMANDIA (2): PLATGES D'UTAH

El dilluns, 17 d'agost, ens vam encarar cap a la Platja d'Utah nom en clau que van designar els EEUU la platja que fins llavors era la platja de la Madelaine.
Reflexions personals:
Impressiona la quantitat de formigó que van emprar els alemanys en l'anomenat Mur de l'Atlàntic que diuen que després de la muralla xinesa és la construcció més gran fet pels homes. Les dues edificacions defensives... A casa nostra els búnquers són de dimensions petites però aquí tot és a l'engròs i en quantitat. Em vaig fer un fart de fer fotos de formigó cercant el millor pla.
L'altre detall que em va impressionar va fer la quantitat de cartells, plaques, monuments commemoratius, escultures que havia per tot arreu. Ara ni una paraula "ofendosa" contra els enemics. Penseu que hi va haver aprox. 225.000 morts en el ban aliat dels dos milions de soldats democràtics que van intervenir en els combats.
Una mica més enllà (uns 4 km.) del desembarcament americà hi ha el monument de la Divisió Leclerc on van estar enquadrats els republicans de la Nueve. Hi ha les banderes americana i la francesa però vaig trobar a faltar un mocador o banderola dels republicans espanyols. Si algú va un dia d'aquests si us plau que el posi lligat en el màstil francès.
De Gaule i d'altres militars de dretes van voler callar la valentia dels soldats republicans de la Nueve i sembla que ho haguessin aconseguit. Ja sé que en la IIna divisió havia prop de 10000 homes i que només eren 200 els republicans (2%) però una banderola es podria penjar. També havia polacs, alemanys i d'altres nacionalitats minoritàries.

Itinerari:
Em va semblar interessant anar de la platja de la Madalaine (Utah) fins a Sainte Mere Eglise seguint el pas que farien els americans el dia D (6 de juny de 1944) i els militars de la Nueve l'1 d'agost. És una excursió curta i plana que em va permetre descobrir in situ el problema del bocage que impedia als soldats veure més enllà dels seus nasos ja que els camps estan tancats per arbres que impedeix veure el terreny. També marcava el mapa aiguamolls i la veritat és que estan assecats. Excursió ideal per estirar les cames.
Una mica abans d'arribar al monument a la divisió Leclerc hi ha una pista de terra marcada amb les ratlles del GR blanques i vermelles.
45 min. Arribo al poble de Sant Michel de Varreville que va ser el primer llogarret ocupat.
1 h 07 min. Surto a la carretera i vaig a la dreta.
1 h 13 min. Cruïlla. Vaig a l'esquerra.
1 h 23 min. Arribo a una cruïlla amb una creu de terme. No trobo cap marca de GR. Vaig a la dreta. Error calia anar recte. Estic prop del llogarret de Turqueville. Ara entendre el que suposa el bocage.
1 h 28 min. Arribo a una casa imponent (Valtier Michel) i vaig, després de dubtar estona, cap a la dreta.
2 h. Arribo a Sainte Mere Eglise on tenim la casa.

Si voleu el track:

Comentaris