NORMANDIA (4): PER LES PLATGES DE LLEVANT

Aquest dia ens dediquem a visitar les platges situades més a l'est. No vaig fer cap itinerari caminant però va ser una jornada molt intensa.
Primer vam anar a veure les contruccions del Mur de l'atlàntic situades a Longues-sur-mer. Vam estar observant com havien estat ocupades per les forces aliades amb nombrosos impactes. Va ser una visita molt interessant doncs encara guarda el canons originals.
Es sorprenen la munió de turistes que recorren aquests indrets. És un turisme cultural que li agrada aprofundir en el passat. La millor forma de comprendre el dramatisme del desembarcament de Normandia és visitant paratges com aquests i veure els impactes dels obusos i la defensa desesperada dels soldats alemanys davant l'embat de 2 milions de soldats aliats.
La nostra propera fita va ser el port d'Arromanches on Churchill va tenir la genial idea de muntar un port artificial per proveir a les forces que havien desembarcat. Els yankis també en van bastir un altre però va ser fet malbé en una terrible tempesta que va haver els primers dies. Diuen que va ser la pitjor tempesta en la zona en els darrers 50 anys però el port d'Arromanches va resistir l'embat del mal temps però l'americà no va resistir i van tenir problemes de proveïment fins que van ocupar un gran port. Les dimensions del port artificial eren colossals. El dia abans havíem vist un vídeo explicatiu que ens va corprendre.

Per dinar no vam poder estar-nos d'endinsar-nos en el territori provant un dels productes locals i vam menjar dos quilos de musclos entre 5 acompanyat de bon vi blanc o sidra. El preu no va ser res d'altre món. A la tarda vam berenar ostres que és un altre producte del país. Estan a un preu molt accessible. Les vam menjar en una parada del mercat de Sainte mere esglise en unes taules que havia a la vora. En altres mercats també vam veure "xiringuitos" com aquest que ens demostren que és una practica habitual en la Normandia.
A la tarda vam anar a Pegasus Bridge que va ser un indret ocupat pels aviadors anglesos que van protagonitzar una veritable gesta en aterrar al costat del pont i sorprendre als alemanys que el defensaven. Va ser un dels primers èxits del desembarcament. Penseu que l'aterratge es va fer de nit i en molt poc espai per aterrar. Els alemanys no entenien aquells soldats que baixaven dels avions doncs es pensaven que eren alemanys caiguts accidentalment.
Encara baixem fins al localitat d'Ouistrehan on visitem el que està considerat búnquer més gran de la zona. En el seu interior hi ha un museu. Nosaltres visitem la part de fora on hi ha tancs, canons i ens va captivar especialment un half trak com els que eren emprats per la Nueve en el seu desplaçament de Normandia a París.
Estàvem cansats però volíem aprofitar el dia així que encara vam anar fins a Douvres on havia un radar alemany però quan vam arribar l'estaven tancant així que ens vam tenir que acontentar amb fer fotos des de la reixa.