NORMANDIA (9): L'ENTRADA DE LA NUEVE PER PARIS

El dia 24 d'agost era el gran dia. Volíem fer la desfilada seguint els passos que havia fet la Nueve per arribar a l'Hotel de Ville i donar ànims a la resistència parisina que ja s'havia aixecat contra el feixisme alemany.
Però els actes oficials no sortien de la plaça d'Itàlia sinó del Quie d'Enric IV però ens vam assabentar tard.
Primera placa
A les 4 h de la tarda estàvem a la plaça d'Itàlia però allí no havia ningú i a més estava ploient de valent. Ens vam dividir en dos grups. Uns, malgrat el mal temps, seguiríem els passos de la Nueve mentre que els altres anirien directes a l'Hotel de Ville on es van assabentar on començava la manifestació.
Personalment per a mi va ser molt emocionant poder seguir els passos de la Nueve pels carrers de París. L'any 2004 l'ajuntament van decidir posar 12 plaques recordant el pas dels republicans espanyols amb el tinent Dronne que havia estat a les brigades internacionals a Espanya i entenia perfectament als anàrquics espanyols.
Segona placa
El Ferran i jo vam anar posant roses a cadascuna de les plaques. El principal enemic no eren els alemanys sinó el vent i la pluja que ens va atacar durant 5 cops en el llarg trajecte nostre. La Nueve va procurar evitar els principals eixos de la ciutat doncs estaven defensades pels alemanys. Això suposava que havien de fer moltes marrades, era un veritable gimcana. Només duiem una lleugera descripció, molta paciència i sentit de l'orientació. Vam estar pràcticament 4 hores per recòrrer 8 km.
Si voleu seguir la ruta de la Nueve també podeu consultar la pàgina http://paris.rutascervantes.es/ruta/lanueve
Iniciem el recorregut a la Port d'Itàlia (on podeu arribar amb el metro de la línea 7 - parada Porte d'Italie). Referent a les dades són orientatives doncs nosaltres vam anar donant moltes voltes cercant les plaques - de vegades ens perdíem (espero que vosaltres amb aquesta informació tingueu més sort i el temps està calculat a 70 metres/minut = 4,2 km/h).
Aneu per l'Avinguda d'Italia però per la vorera de l'esquerra. Dades: 0,4 km - 8 min.
Tercera placa
1ra placa: Avinguda Porte de l'Italie (Coordenades UTM: 31U 452929 - 5407803) situada a l'entrada dels Jardins du Moulin de la Pointe.
Canviem de vorera i agafem la segona travessa a la dreta  (Rue de la Vistula), creuem l'avinguda de Choisy i agafem un carrer que surt d'esbiaix (Rue de Budricourt). Travessem l'avinguda d'Ivry i continuem per la Rue de Budricourt fins trobar una escola on hi la segona placa.
2na placa: Ecole Budricourt (Coordenades UTM: 31U  453250 - 5408304) Dades: 0,8 km. - 16 min.
A la porta de l'escola es pot veure una altra placa que fa referència als nens/es jueus que van ser deportats als camps de concentració.
Quarta placa
Diuen que aquí Dronne estava un xic desorientat en una ciutat que no coneixia i un armeni (Lorenian Dikran) es va oferir amb una moto a dirigir-los fins a l'Hotel de ville evitant els indrets on estaven parapetats els alemanys.
Seguim tot el carrer de Budricourt fins sortir a la Rue Nationale; quan arribem al carrer anem a l'esquerra fins trobar una rotonda a la plaça Nationale. La placa està en la mateixa glorieta encara que en les dues descripcions que vaig comparant amb les meves anotacions del dia parlen que la placa està a la cantonada (¿?).
3ra placa: Place Nationale (Coordenades UTM: 31U 453426 - 5408644) Dades: 1,5 km. - 22 min.
Continuem per la rue Nationale a l'alçada del núm. 123.
4ta placa: Rue Nationale (Coordenades UTM: 31U 453369 - 5408757) Dades: 1,7 km. - 25 min.
Continuem baixant la rue Nationale fins sortir al boulevard Vicent Aurio que travessem i fem cap a la plaça Pinel on hi la següent placa, a mà dreta dins d'un jardí.Cal explicar que quan vam arribar el jardiner anava a tancar la reixa però ens va veure tan capficats en la recerca que ens va deixar entrar a dins, deixar la rosa i fer la foto. Després diran que els parissins tenen mal caràcter.
Cinquena placa
5na placa: Jardí de la place Pinel (Coordenades UTM: 31U 453173 - 5409134) Dades: 2,3 km - 33 min. Aquest va ser l'indret per on van passar els republicans espanyols més propers a les defenses alemanyes.
De la glorieta agafem el carrer Squirol. La placa es troba a la façána del núm. 20.
6na placa: Rue Squirol  (Coordenades UTM: 31U 453096 - 5409246) Esta tancada per un reixat i diuen que hi ha un arbre que la tapa... a nosaltres no ens ho va semblar. Dades: 2,4 km - 35 min.
Sise placa
Seguim per la rue Squirol i sortim al boulevar de l'Hospital. Aquesta va ser la placa que ens va costar més de trobar per dos motius: un xafec ens va obligar a amagar-nos a un bar i, a més, la placa estava situada a l'altra vorera. Com a curiositat a la noia del bar li vam preguntar si sabia on estava la placa i ens va dir, molt amablement, que no ho sabia i fins hi tot va estar buscant-ho per internet. Resulta que la placa estava enfront d'on estava el bar. Quan la vam trobar no vam poder evitar d'anar-li a dir.
7na placa: Boulevard de l'Hospital (Coordenades UTM: 31U 453050  5409628) Estava en el núm. 64 Dades: 2,8 km - 41 min.
Baixem pel boulevard de l'Hospital, passant per davant de l'estació d'Austerlitz, fins arribar la Sena i travessar el pont d'Austerlitz. En la part central del mateix hi ha la placa.
Setena placa
8na placa: Pont d'Austerlitz (Coordenades UTM: 31U  453481  410388) Dades: 3,7 km. - 54 min. Aquí ens vam fer un veritable "lio". Pensava que la proper placa no la trobaríem, em vaig desorientar. Continuem per l'altre costat del Sena. Anem per la Quai de la Rapee. Travessem un pont, però no és sobre el Sena sinó un ramal. Anem a buscar la Quai Enric IV, si aneu pel boulevar de la Bastille vol dir que també vosaltres us heu confós, no esteu anant per la vora del Sena sinó per un ramal. Atenció!!!
9na placa: Quai Enric IV (Coordenades UTM: 31U  53182  5410895) Dades: 4,4 km - 1 h 04 min.
A la Quai Enric IV on hi ha un monument commemoratiu. Veiem el cartell que aquí començava la manifestació. Els nostres companys de colla van poder assistir a l'acte. Aquí es va fer un monument commemoratiu en el 60 aniversari de l'alliberament de París. Als actes va assistir el President del Senat espanyol.
Vuitena placa
Anem per la vora del Sena pels Quai dels Celestins i el Quai de la Ville. Entre els ponts de Louis Philippe i el pont d'Arcole es troba la placa.
10na placa: Quai de la Ville (Coordenades UTM: 31U  452560  5411546) Dades: 5,5 km - 1 h 20 min.
Novena placa
El proper carrer, rue de Lobau, ja fa xamflà amb l'Hotel de Ville. En aquesta cantonada hi ha l'entrada al Jardin dels Combatents Espanyols que va inaugurar el rei espanyol Felip VI però van tenir el detall de no posar que eren defensors de la República. Una vergonaya.
Desena placa
11na placa: Jardins dels combatents espanyols  (Coordenades UTM: 31U  452529  5411599) Dades: 5,6 km. - 1 h 27 min.). Generalment els petits jardins estan tancats. Veure horari. Anaven a tancar però van tenir el detall de deixar-nos visitar els jardins que són una birria però permeten passar a la plaça de l'Hotel de Ville directament. Curiositat: Amb un paraigües de coloringos de la Dolors Pericon havíem fet una bandera republicana. Una currada però que va quedar molt bé. Els nostres companys l'havien posat a l'entrada del jardí. Ens va fer molta il·lusió i així sabíem que havien arribat.
Darrera del Jardi dels combatents
En aquell moment vam pensar en ells. Ens van enviar un SMS dient-nos que estaven en un bar, només ens van posar el nom. Els preguntem on estava el bar. I en aquell moment el mòbil em diu ja només en queda 30 segons de càrrega i veig com el telèfon es va apagant sense tenir resposta dels companys/es. Estem sols a París, no sabem on són ... finalment recordo que portem una emissora, truquem però no ens contesta ningú ... com estem cansats decidim anar cap a l'hotel... però en el darrer moment l'emissora fa una senyal. Són ells que estan en un bar proper en el carrer Rivoli. Aviat ens retrobem i comenten les ventures i desventures de la tarda. A la taula del costat hi ha uns polítics fills d'exiliats espanyols i ens posen a parlar de tot i de res (principalment de política). La noia em diu que hi ha una altra placa a la mateixa plaça de l'Hotel de Ville. Està al cantó oposat de l'ajuntament en un edifici que també és de propietat de l'ajuntament. La meva informant havia treballat allí com a regidora de barri.
Al bar amb l'objectiu aconseguit.
12na placa: Plaça de l'Hotel de Ville (Coordenades UTM: 31U 454217 5411787 aprox.) De nit, ja, la vam anar a buscar, però resulta que estaven fent obres en la façana i no la vam poder veure però vam veure que havia un ram de flors amb la bandera francesa com havíem vist en totes les plaques des de la Quai Enric IV.

Si hi ha alguna dada errònia si us plau comuniqueu-nos-ho i perdoneu el to personal de la descripció.

Aquí podeu obtenir el track del nostre recorregut: