REENCARNACIÓ DE PORT SENGLAR: ROC DE SANTA


El roc de Santa és una sèries d'agulles que tenen un perfil que recorden un castell emmurallat o aquelles esveltes torres que veiem a les pel·lícules de l'oest en els deserts americans. Però malgrat la seva impressionant bellesa rebent poques visites. I no m'ha d'estranyar gaire.
Fa uns anys vaig intentar pujar però a mig camí vam desistir de l'aventura ja que la vegetació ens impedia el pas. Aquella vegada vam anar pel vessant nord i pensava que pel sud hauria menys herbassar. Error.
Arribant al cim.
Aquesta excursió només la puc recomanar per aquelles persones que en algun moment de la seva existència han pensat que en una vida anterior van ser porcs senglars i volen saber si encara els hi resta alguna toc de la seva passada existència.
Característiques:
Valoració: Recorregut MOLT salvatge.

Dificultat: ALTA. Tot el recorregut es fa sense sender i pel mig de carrasques. La feixa del coll és exposada i el pas per pujar al roc de Santa està amagat i cal grimpar.
Desnivell: 250 m
Distància: 7,9 km.
Temps: 3 hora 55 minuts

Descripció de l'itinerari:
Ens situem en el coll de Veu (1045 m.) i ens encarem cap a les agulles de Santa per l'esquerra. Aviat a sota de la paret veiem una pleta abalmada. Damunt en un replà una senyera estelada. Segons l'ICC hi ha dues agulles més altes que el mateix roc de Santa. Vaig a veure si puc pujar a la segona que és més alta.
Feixes del coll entre agulles
15 min. Em planto sota del coll entre les dues agulles i desil·lusió, veig que no puc pujar per aquí. Volta l'agulla i la cosa tampoc es posa fàcil. Hi ha una canal herbosa que si podes arribar amb comoditat podria estudiar però abans tinc un muret que sol no vull intentar.
El flanquejo per l'esquerra però hi ha un parell de feixes que queden tallades en l'abisme. Un altre dia, o mai, serà. Vaig a un coll que hi ha amb el cingle principal.
26 min. Coll entre agulles. Per l'altre costat hi ha una feixa (informació que he tret de l'ortofoto) i em poso a baixar-hi. Es força estreta i un xic compromesa. Prefereixo no tornar per aquí. Finalment em planto a peu de cingle i començo a flanquejar per la vora de la paret. Però en molts moments no puc progressar i he de gestionar les carrasques com bonament puc.
Més endavant veig una construcció embalmat. Decideixo arribar-m'hi.
1 h 06 min. Habitatge trogloditic. És una construcció gran i obrada encara que el seu estat és ruïnos. Hi ha una paret que està obrada i sembla que havia arribat a estar encalada. Segur que va ser un habitatge humà reaprofitat per guardar més tard ramats.
Segueixo un carrerany que va per una mena de feixa que forma ara un corriol que va vorejant la paret.
1 h 16 min. En mig del coscollar trobo un senyal de coto que m'indica que estic anant per un antic camí ara colonitzat per les carrasques.
Fotografia a contrallum des del roc de les Creus
on es pot veure per on vaig pujar.
1 h 23 min. Veig una roca destacada. El que corriol es perd i m'encaro cap a la roca. Pujo a la segona roca que sobresurt entre la vegetació.
1 h 27 min. Pujo a la modesta pedra del roc de les Creus (923 m.) i observo la part de darrera del roc de Santa. Vaig capficat que he de pujar pel fons de la vall que descens del cimal. M'hi apropo però el meu pas es interromput tres cops pel cingle final del Roc de Santa. I cada vegada tinc que baixar fins a la selva túpida que m'impedeix la progressió. Crec que prop del roc de les Creus hi ha un punt feble de la muralla. Els braços i les cames estan farcides de rascades. No aneu amb samarreta de màniga curta si no voleu que demà tothom us pregunti on vareu estar i hagués de respondre que t'ho ha fet el gat o la teva dona en lloc de dir que vas ser tant ruc d'anar a la selva amazònica. Van ser 50 minuts de recerca, no inclosa en aquesta descripció.
1 h 37 min. Arribo a una canal on crec que puc pujar. El primer tram és el més exposat del recorregut principalment perquè està format per blocs prou grans però em van por que es puguin desprendre de la paret. Tècnicament fàcil.
Coordenades UTM 31T  x=336185  y=4679456
Pujo per una canal fins una feixa. Cal recordar clarament el pas per la tornada. Vaig a l'esquerra.
1 h 52 min. Ja arribant a la carena em trobo un mur que em frena l'ascensió. Puc vorejar-lo per una feixa a la dreta o tirar amunt. Més amunt encara trobo un altre mur.
Coordenades UTM 31T  x=336210  y=4679281
Finalment assoleixo la carena cimal. Vaig a l'esquerra. Els voltors s'han quedat sorpresos de la meva tossuderia i em miren des d'un penyal proper.
2 h 04 min. Arribo al roc de Santa, mig envoltat de carrasca, com no, però la visió sobre el voltant és superba amb els rocs de Collegats, el roc de Queralt, Espluga de Cuberes entre d'altres paratges.
Retorno per l'indret per on he pujat posar curar de cercar els baixadors. He de consultar el GPS.
2 h 40 min. Passo per la vora del roc de les Creus i baixo a cercar el camí de pujada.
3 h Passo per sota de la casa embalmada i decideixo tirar a baix passant per trams amb carrasques més altes que jo. Són d'aquells moments que no creen afició excursionista. Finalment arribo a uns antics camps de conreu abandonats per on progresso millor. Vaig cap a llevant i poc després vaig guanyant alçada cercant sempre el millor pas.
3 h 40 min. Arribo a una esplanada (La Plana) que antigament havia estat conreada per on puja més còmodament. Passa per la vora d'una cabana i trobo un camí de carro que segueixo.
3 h 55 min. Arribo al coll on he començat la travessa.

El track complert de la sortida:


Comentaris

  1. No es tant difícil com sembla si coneixes el camí.
    Al segon intent em localitzat la manera de pujar.
    L'hem penjat aquí:
    https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=19312159
    Per si us serveix de referencia, va pujar amb l'equip un nen de deu anys.
    Les vistes son increibles. Pujeu per on pujeu tornareu.

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada