DE SANT LLORENÇ DE MONTGAI AL REFUGI DE LA GARRIGA DEL CANTONÉ

Fa quinze dies vaig anar amb el Vicens Sanz al Montero des de Sant Llorenç que vaig tenir la gosadia de dir que és la millor excursió per Sant Llorenç de Montgai. Em parlava del refugi de la Garriga i he de reconèixer que no sabia on estava encara que coneixia prou bé la zona. Vaig veure que al mapa de Sant Llorenç de l'Ed. Piolet que havia coordinat el treball de camp estava indicat. La temptació va ser molt forta i avui he anat a posar-hi el nas i a informar-vos d'aquest modest refugi. A internet tampoc hi ha gaire informació: dos tracks a Wikiloc i res més.
Doncs l'excursió no és gens lletja i val la pena passar-hi un tarda, o una matinal.

Característiques:
Valoració: Excursió interessant que recorrer la serra de Sant Cristòfol. Ideal per una matinal.

Dificultat: BAIXA. Tota l'estona anem per sender fressat.

Desnivell: 430 km.
Distància: 10,8 km.

Temps: 3 hores 10 min.
Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:
Deixem el cotxe al càmping de la Noguera (246 m.) en el km. 8 de la carretera de Balaguer a Sant Llorenç de Montgai. Sembla ser que ells han estat els responsables d'arranjar el sender i el refugi i com a mínim tenen tot el dret de començar l'excursió en l'aparcament en les seves instal·lacions i després fer una cervesa al seu bar. Part d'aquest itinerari ja el vaig fer fa anys però el sender estava perdut, vaig passar per davant del refugi, i allò era un corralot. Ara hi ha un munt de cartells. Gràcies per la vostra dedicació a recuperar el patrimoni.
Vaig cap a l'embassament i segueixo, per l'esquerra, un bucòlic camí que va a tocar de l'aigua cap al poble de Sant Llorenç i entre arbres.
10 min. Entrada del poble. Vaig per la carretera. A l'esquerra hi ha un cartell cap a l'estació de trens i cap a l'ermita de la Mare de Déu del Castell. Vaig pel camí asfaltat.
20 min. Estació de trens encara que en passen molt pocs i l'estació té un toc descuidat. És una llàstima la poc freqüència de trens que té la línia de la Pobla. Damunt nostre l'ermita del Castell i la roca homònima que captiven la nostra mirada.
Damunt de l'estació hi ha un sender que hi puja. També hi ha una pista però el camí és més curt i més interessant.
34 min. Surto a la pista i vaig a l'esquerra. Als 50 metres deixo el sender, amb un cartell, que puja a l'ermita. Continuo per la pista.
39 min. Abandono la pista i agafo un camí que surt a l'esquerra en un marcat revolt. Cartell informatiu, com en casi totes les cruïlles.
50 min. Arribo a un contrafort (508 m.), ara el camí anirà planejant contornejant la muntanya. Deixem darrera la visió del Castell de Llorenç.
1 h 02 min. Surto a la carena. Al costat hi ha un corriol fitat que tira per la dreta cap a la part més enlairada de la serra. Vaig seguint aquest viarany que passa entre carrasques. Algú ha tingut l'entreteniment de posar les fites indicant el millor pas entre la vegetació. Fa anys vaig anar com bonament podia entre esgarrinxades.
1 h 13 min. Arribo a les restes de l'ermita de Sant Cristòfol (619 m.). Era una construcció molt modesta. La part del darrera ha desaparegut. Potser va ser bombardejada ja que en la part superior es pot observar perfectament dues espitlleres. A l'esquerra hi ha alguns grafitis que podrien correspondre a la Guerra Civil ja que des d'aquí dalt les forces franquistes podien albirar les posicions republicanes que vaig visitar l'altre dia al Montero encara que ara les carrasques impedeixen fruir una bona visió.
Torno pel camí d'anada.
1 h 24 min. Segueixo el sender en direcció a ponent. Al poc trobo un altre cartell i per l'esquerra s'incorpora un sender ben fressat que crec que arriba procedent de la pista que uneix Sant Llorenç amb Vilanova de la Sal pel mas de Rúbies.
1 h 32 min. Cruïlla. Un cartell m'indica que a l'esquerra hi ha un camí que baixa a Sant Llorenç i recte un altre que va al refugi de la Garriga. Primer vaig al refugi.
1 h 37 min. Em trobo amb tres parapets que corresponen a la Guerra Civil. Des d'aquests superbs miradors es controla el Merengue de Balaguer on durant 5 dies van haver uns cruents combats per dominar el tossal. Des d'aquesta posició elevada es dominava el contorn i si es trencava el front i es creuava el riu segur que haguessin tallat l'ofensiva republicana des d'aquest emplaçaments.
2 h. Arribo al refugi de la Garriga del Cantoné. Era un antic corral, fet malbé durant la Guerra Civil doncs els soldats nacionals es van refugiar en ell i van cremar les llates. En el seu interior hi ha una gran taula amb bancs però no hi ha res més, però és millor això que res. Un cartell explica que va ser arranjat l'any 2012 pel Càmping de la Noguera.
Coordenades UTM: 31T  x=317463  y=4636504
Retorno a la cruïlla (2 h 20 min.) i començo el descens. A l'esquerra veig un altre parapet. Hi ha trams que la baixada és molt dreta. Vaig per la Solana de Sant Cristòfol.
2 h 46 min. Arribo a un corral totalment destruït. Passo per la vora. Ja estic al pla.
2 h 50 min. Travesso la via del tren per un túnel.
2 h 55 min. Surto a una pista i vaig a l'esquerra. Fins aquí hi ha un cartell de fusta indicatiu.
3 h 10 min. Arribo a l'aparcament del càmping ho he començat l'itinerari.

Per obtenir el track:

Comentaris

  1. Benvolgut Joan Ramon,
    Felicitats pel vostre llibre Excursions per la rura del tren dels Llacs. Sovint el vostre llibre ens serveix per orientar-nos en les nostres excursions pel Montsec. Precisament que ens diguéssiu a quina porta hem de trucar (diputació, centre excursionista, consell local?) per demanar que la palanca bastida amb troncs i un passamà que ens permetria travessar el riu Fred de Pui. Tant la palanca feta amb troncs com el passamà ja no hi són, hi ha senyals de que ha vingut una crescuda d'aigua i, en lloc d'això, hi ha un munt de branques, ja mig corcades que barren el pas a accedir a l'altra banda del riu. Aquest problema fa que un bon nombre d'excursions no puguin fer-se (per exemple la que va al llogarret de Sant Just i també la que va a l'ermita d'Oroners). Us agrairíem que ens diguéssiu a qui hauriem d'avisar per demanar-los que puguin tornar a restablir aquesta barana i pont d'accés. Gràcies i felicitats per la vostra tasca.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola amic anònim....
      Primer de tot gràcies pels comentaris que escrius en la primera part del comentari.
      Referent al segon tema has de saber que aquesta passarel·la la vam posar els companys del Centre i com les fustes eren xops vam pensar que no aguantarien gaires anys - prou que han aguantat- . En el seu moment vaig presentar un pressupost a l'alcalde pedani de Fontllonga on només es comptava el material - ja que la mà d'obra la posàvem nosaltres - crec recordar que pujava 500 euros i mai em va respondre. Què es pot fer? No sé qui és ara l'alcalde de Fontllonga, abans era el del restaurant que seria el primer interessat.
      Es podria anar al consell comarcal de la Noguera (opció 1). No sé si ets d'algun centre excursionista del pla de Lleida (VIII vegueria), una altra forma seria trauré el tema en una reunió de Vegueria i que les entitats excursionistes es fessin responsables de l'arranjament i fer una campanya al Consell Comarcal i a la Diputació (opció 2).
      Opció 3: Anar a parlar amb els forestal de la zona.
      Ja em diràs, el meu correu és carreteret@yahoo.es

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada