EXCURSIONS PELS VOLTANTS DE L'ARENY: CASTELL I JACIMENT DE BLASI

L'altre dia estava repassant un text de la Guia de Sant Gervàs que apareixerà properament i tenia un dubte així que vaig decidir pujar fins a la Terreta a veure in situ el dubte. Un cop vaig resoldre la qüestió vaig decidir anar a fer un tomb al castell de l'Areny i com qui no vol, poc a poc, em va sortir una excursió que em va agradar.
El castell de l'Areny és imponent i d'allí vaig anar seguint una carena de pedra però molt senzilla que em va permetre pujar fins una roc destacat - que no sé pas el nom - i llavors vaig recordar que allí proper havia el jaciment de Blasi així que vaig baixar al barranc Teixet i vaig anar aquest emplaçament de restes de dinosaures proper al coll de Blasi. Vaig tornar per la vall fent un itinerari circular molt interessant.
Característiques:
Valoració: Proposta original. De dalt del castell anem seguint una carena entretinguda fins un roc destacat. Baixo per l'esquerra on trobo el barranc de la Front i pujo al jaciment de Blasi on van trobar l'ossamenta d'uns dinosaures. Baixo pel PR.
Dificultat: Mitja A la cresta cal anar amb compte doncs anem per llastres de roca calcària.

Desnivell:  410 metres..
Distància: 7 km.

Temps: 2 hores 34 min.
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Em situo a la plaça de l'església d'Areny i observo uns plafons informatius. Sembla que la pujada al castell d'Areny estarà ben marcada i no dubto en pujar vers el castell. Error. Resulta que el corriol no el trobo i pujo com puc entre antics marges, afegint un xic d'aventura a la sortida.
15 min. Arribo a l'església del Castell en un estat ruïnós. Hi ha una necròpolis amb enterraments excabats en la roca i recentment s'han recuperat. Hi ha una plataforma per poder-los observar bé des de dalt.
Els voltors m'aniran acompanyant tota la sortida mentre vaig per la carena ja que la boira està baixa i aquí els hi toca el sol i es troben a gust.
Continuo per la carena en direcció oest.
27 min. Arribo a l'antic castell d'Areny bastit damunt d'un cingle superb vers el nord mentre que pel migdia és menys vertical. Tot l'entorn transcorre entre llastres de roca calcària molt agradable. Les restes de la fortalesa són minses doncs sembla que va ser destruït ferrotgement pels Felipistes a la Guerra de Successió ja que Areny va defensar la causa de l'Arxiduc.
Ara el pas queda tallat i em cal baixar una cinquantena de metres per superar l'esboranc.
En la part baixa trobo un camí empedrat que puja fent llaçades.
34 min. Arribo de nou a la carena en un marcat coll. El camí travessa la muntanya i va al llogarret de Sobrecastell. Decideixo deixar el sender i enfilar-me per la carena que està formada per una cresta calcària amb llastres ben belles. Tot el camí esdevé un passeig geològic. Hi ha algun tram que em veig obligat a emprar les mans però són passos poc exigents encara que com vaig arran del cingle cal tenir una mica de seguretat en trescar per aquests contorns.
En la part superior la roca ha desaparegut i s'imposa la carrasca i he de cercar el carrerany més adient.
1 h. Arribo enfront d'una agulla destacada que entenc que és el punt més enlairat de la serra que estic resseguint.
Per pujar-hi cal voltar-la per l'esquerra i pel darrera es puja sense cap mena de dificultat.
1 h 04 min. Punt més enlairat de l'excursió (941 m.). Observo en la part més baixa del barranc un cartell informatiu i crec recordar que per allí passava la ruta al jaciment de Blasi així que decideixo baixar-hi.
La baixada va contornejant llastres de calcària que exigeixen fer algun pas d'adherència però cercant bé el descens no presenta cap problema.
1 h 24 min. Arribo al fons del barranc del Teixet (823 m.). De fet he creuat el sender per on baixaré peròno m'he adonat. Segueixo barranc amunt.
1 h 28 min. Arribo a la font. El camí no sempre és evident. Seguixo per la torrentera posant atenció a les poques marques.
1 h 34 min. El sender gira cap a la dreta, abandonant el torrent.
1 h 37 min. Enllaço amb un camí més important. No trobo cap indicació. Decideixo anar a l'esquerra pujant, però dubtant.
1 h 41 min. Cartell que m'informa del jaciment de Blasi. Veig una placa. El jaciment es troba al fons de tot. Segueixo per un sender protegit per una barana.
1 h 45 min. Cruïlla. El PR continua cap a la collada de Blasi. El sender al jaciment baixa a l'esquerra de forma molt sobtada. Jo tiro recte per un antic camí fins adonar-me que m'havia passat la indicació com el camí estava fressat veig que no sóc el primer despistat.
La baixada es dreta fins dur-nos al fons del barranc on hi ha una passarel·la (1h 56 min.) que ens permet veure els indrets on es van trobar els ossos de dinosaures. Hi ha reproduccions i molta informació en excés de la troballa. Si voleu més informació.
Reprenc el camí de tornada. Ara no baixaré pel camí del barranc de la Font si no que ho faré per PR que és més evident.
2 h 13 min. Trobo un cartell que m'indica el circuit circular que sense adornar-me he fet a l'anada que surt per la meva dreta.
Ara baixo per basses que aprofiten l'aigua del torrent i de la pluja per regar horts. Es una entrada molt agradable a Areny pels carrers del casc antic. Vaig cercant el campanar de l'església on he començat l'excursió.
2 h 34 min. Arribo a l'església i acabo el tomb circular. Podria completar el recorregut amb la visita del Museu dels dinosaures o les icnites que es troba prop de la carretera nacional (15 min. caminant).

Per obtenir el track de l'excursió:

Comentaris