UN TOMB PEL CEL: ERMITA I CASTELL DE SANT LLORENÇ

Damunt del poble de Sant Llorenç de Montgai hi ha una roca alterosa que domina la contrada. En el seu cim hi ha les restes de l'antic castell de Sant Llorenç. Al seu peu hi ha xiroia ermita de la Mare de Déu del Castell. La seva ascensió constitueix una de les excursions més habituals de la contrada. Nosaltres proposem fer un itinerari circular que ens permetrà completar la sortida.
Valoració: Una excursió imprescindible pels excursionistes de les terres de Lleida. Ideal per una matinal.
Dificultat: Baixa. Sempre per sender traçat. Només cal tenir cura en el tram carener on cal seguir amb cura les fites.
Desnivell:  500 metres..
Distància: 6 quilòmetres.

Temps: 2 hores 07 minuts
De l'estació (295 m.) surt un sender que adreça una pista que també puja a l'ermita. Passa pel costat d'un terreny del Camp d'aprenentatge de la Noguera que deixem a l'esquerra. Anem entre antics camps d'oliveres. El camí va entre marges.
14 min. Sortim  a la pista i vaig a l'esquerra. Als 50 metres deixo la pista i agafem un camí que surt a la dreta. Cartell. A la tornada vindrem per la pista per l'esquerra.
21 min. Tornem a sortir a la vista. Anem a la dreta.
27 min. Arribem a l'aparcament de vehicles. Seguim per l'esquerra pujant.
32 min. Ermita de la Mare de Déu del Castell (497 m.) situada en la carena amb unes privilegiades vistes sobre el poble de Sant Llorenç i l'embassament per un costat i la cinglera del Mont-roig per l'altre. És un edifici de factura romànica, reconstruït però encisador. Es celebren aplecs el 17 de gener, el 25 de maig i el tercer diumenge de setembre. L'ermita té uns terrenys, el pagès que els conrea està obligat en la trobada d'hivern a donar un pa a tots els assistents i als malalts de Sant Llorenç.
Per pujar al castell cal prendre un senderó que surt de la mateixa carena i que s'enfila vers l'únic pas factible que té la roca. El camí puja fent ziga-zagues. Es poden observar alguns murs que tancaven el pas. La roca és un altiplà on malgrat l'esquerp de les seves parets, la part superior és plana.
40 min. Assolim la part més alta del castell de Sant Llorenç (556 m.)  No queden gaires vestigis del castell però si que podem fruir d'una dilatada panoràmica:
Vers al sud els plans de la plana lleidatana, el poble de Sant Llorenç, l'embassament, el Monteró amb la Coma de Geli, Camarasa, la muntanya de Sant Jordi. Darrera la imponent silueta del Mont-roig amb l'ermita de Montalegre i el barranc fondo als peus. Cap a ponent hi ha una línia de turons suaus que seran el nostre proper objectiu. per assolir-lo cal davallar pel camí de pujada.
46 min. Ermita de la Mare de Déu del Castell. Seguim per la pista.
Deixem a la dreta l'esvelta agulla del Castell. Hi ha un corriol fitat que duu cap al coll que hi ha darrera del castell que podríem també prendre.
48 min. En un marcat revolt a l'esquerra prenem un sender que surt per la dreta. Marques blanques i verdes que trobarem durant els primers metres. El carrerany és una mica intuïtiu ja que cal anar cercant les marques de pintura i les nombroses fites.
56 min. Ens situem en un coll, darrera de la roca del Castell. Continuem per la carena cap a ponent, passem per un portell rocòs. Anem per la carana.
1 h 24 min. Arribem a l'ermita de Sant Cristòfol en el cimadal de la serra de Sant Cristòfol. La construcció està molt malmesa. Es poden observar espitlleres que es deurien d'obrir quan es va establir el font del Segre de la Guerra Civil. Seguim el sender, ara davallant.
1 h 35 min. Sortim al camí que va al refugi de la Garriga del Cantoné. Vaig a l'esquerra.
1 h 52 min. Fem cap a un marcat revolt de la pista que puja a l'ermita de Castell. Anem a la dreta, avall.
1 h 55 min. Deixem a l'esquerra el sender que hem agafat per pujar a l'ermita i al 50 metres prenem el corriol que davalla a l'estació.
2 h 07 min. Estació de trens.