PEDRAFORCA: TERRENY DE DESCOBERTA


He voltat per molts racons del Pedraforca però sempre m'emporto alguna sorpresa en poder enllaçar itineraris que només estan a la meva ment quan em perdo per un mapa.De fer volia fer una sortida senzilla però la bellesa de l'indret em va captivar i finalment vaig canviar de plans.
He sortit del poble de Sorribes per pujar al Prat de Reo on he pujat al roc Roig. D'allí he vist que podia pujar amb facilitat al Fals Pollegó Inferior per una canal amb fites. Quan he estat al cim he vist una munió d'excursionistes que pujaven al Pollegó Superior. Jo per aquest veral tot sol, i a l'altre costat tanta gent. Potser els humans som animals gregaris i ens agrada anar on va els altres. A mi em passa al raves. He baixat per la canal de Gósol. El mateix lloc per on havia baixat per la neu gelada feia 40 anys. Vaig acabar amb una fractura al crani que casi em dóna el passe a l'altre món. Avui he baixat caminant i recordant els crits i la desesperació de l'accidentat descens.
Característiques:
Dificultat: Entre mitja - alta. No hi ha passos difícils però anem molta estona per senders perduts o sense cap corriol.
Desnivell:  1000  m.

Distància: 7,4 km.
Temps: 4 hora 12 minuts.
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Deixo el cotxe a la vora de la carretera i agafo una pista que s'inicia prop del km 23.  Dalt ja puc veure el Prat de Reo.
12 min. Una pista va recte. Giro a l'esquerra. Veig davant la canal per on puja el camí al Prat de Reó. Abandono la pista i pujo primer per uns prats on hi ha uns cavalls.
17 min. S'acaben els prats i m'enfilo entre la boscúria. Poc després a la dreta em trobo un sender que puja per la dreta de la barrancada en direcció ascendent. Hi ha alguna fita i alguna marca de pintura groga que em dona seguretat. Fa tant temps que no passa ningú per aquí que fins els isards no es senten preocupats per la meva presència.
32 min. Travesso una primera tartera. Vaig pujant per la canal dreta. Més amunt el corriol s'acaba perdent. Veig que estic a l'alçada del Prat de Reo i vaig a la dreta a buscar-lo entre els pins i els boixos. Segurament hauria d'haver fer el canvi abans.
1 h 22 min. Arribo al Prat de Reo (2022 m.), un paratge captivador. Per la dreta baixa un sender cap al sud. Era la meva primera intenció.
Damunt de Prat de Reo veig un cim modest que duu al mapa el nom de Cap Roig i decideixo pujar-hi.
Vaig guanyant alçada per la dreta fins trobar unes roques que no ofereixen gaires dificultats.
1 h 36 min. Cap Roig (2052 m.) encara que potser el to vermell el te la cota 2039 que està més a ponent però la cartografia oficial el fixa aquí dalt. Observo detingudament els cingles del Pollegó Inferior i la vista se me'n va vers una canal que em permetria pujar fins al Fals Pollegó inferior sense cap dificultat. Per tan abandono el projecte de baixar pel sud i m'enfilaré per l'esmentada canal que es veu dreta però sense gaire dificultat.
Baixo al Prat de Reo, segueixo l'ampla collada i m'encaro a l'esquerra. Travesso una tartera.
1 h 45 min. Em situo a peu de canal. Trobo alguna fita que m'informa que no sóc el primer homo sapiens que perd el temps per aquí dalt.. La canal es dreta però es puja bé, suant i evitant els trams més pedregosos.
2 h 12 min. Surto a la carena. M'adono que entre la meva carena i la carena que dona damunt de la tartera de Gósol hi ha una barrancada. Ara no podria baixar ja que hi ha una paret. Pujo per la carena sense dificultat rellevant, direccio dreta.
2 h 23 min. Arribo a un pas per on podria baixar a la canal de Gósol - que no és la tartera de Gósol - i enllaçar amb la Tartera i sortir a l'Enforcadura, però avui no és la meva fita. Així que tiro carena amunt ja que vull pujar al Fals Pollegó inferior
2 h 35 min. Arribo al Fals Pollegó Infeior (2414 m.) amb  una visió superba sobre l'Enforcadura que està al peu i el Pollegó Superior i el Calderer. La seva visita no desmereix la del Pollegó Superior on veig un munt d'excursionistes. M'agrada més pujar aquí en solitari.
Aquest estiu vaig baixar, caminant per una canal que em queda a la dreta entre el Fals Pollegó Inferior i el mateix Pollegó Inferior que em duria prop de l'Enforcadura. També podria baixar per la carena oest i cercar un baixador per sortir a l'altre extrem de l'Enforcadura, per on vaig pujar aquest estiu.
canal de baixada
2 h 57 min. Baix baixant pel coster per on he pujar abans. Arribo al pas que em permetia passar de la carena a la canal de Gósol per on baixa una tartera. Per aquí  vaig baixar el 2 de gener de 1976 quan vaig tenir el tràgic accident que em va dur a separar-me de la muntanya durant pràcticament
10 anys.
La canal s'estreny i baixo una mica més per la dreta per un tram més pendent.
3 h 06 min. Arribo a una fita. Hi ha una altra fita a la dreta, sembla indicar la direcció que indicaria la tartera de Gósol que ens duria a l'Enforcadura. Ja tinc feina per un altre dia.
3 h 22 min. A l'esquerra veig una balma que pot ser útil en cas de mal temps. Baixo pel torrent de l'Aubago.
3 h 35 min. Enllaço amb la tartera de Gósol que aquí no es gaire evident. La vall gira a l'esquerra. Trobo alguna fita. Vaig pel fons de la barrancada i poc després perdo el sender - crec que va més a la dreta - i travesso el tram de vegetació esponerosa que em toca cada sortida i quasi trobava a faltar. Poc després trobo un sender amb marques de pintura.
3 h 55 min. Arribo a la part alta d'una pedrera.
3 h 57 min. M'incorporo a un camí carreter que agafo anant a l'esquerra. Aviat passo per l'indret on he deixat la pista per pujar al Prat de Reo.
4 h 02 min. Surto a la pista principal i giro a la dreta.
4 h 12 min. Faig cap a la carretera on he començar l'excursió.

Si voleu el track el podeu obtenir a wikiloc:

Comentaris