EL PUI TABACA PER LA CRESTA DELS 7 RESSALTS

Tram final on trobem el pas més exigent
Perdoneu-me la gosadia però el Pui Tabaca és el Cervi de Ribera de Cardós. És una llibertat literària, una exageració, però sempre que veig el Pui Tabaca penso en el Materhon de Zermat. D'acord que és molt més modest però fa patxoca.
Fa temps em vaig mirar de pujar-lo però tenia el dubte dels darrers metres que es veuen molt drets. Fa uns dies van anar uns companys del Centre i em van dir que es pujava prou bé per un camí i dalt havia un mirador excepcional.
Així que avui que tenia el dia lliure he decidit encarar-m'hi. Informant-me vaig trobar un track que pujava per davant, a lo matxote, i ahir al vespre me'l vaig baixar.
Quan estic a la collada d'Amill, penso que havia d'haver llegit el que deia de la dificultat doncs es veu prou complicat. Es va pujant però amb molt de compte. De tant en tant he trobat uns punts vermells.
En el darrer contrafort hi ha un pas que és més exigent, i obligat, de III grau. Es passa però ja es sap que no es podrà baixar. Us asseguro que surt una trepada superba. Autèntica.
Valoració: Excursió superba. Té l'encant de l'aventura de l'ascensió al Pui Tabaca d'una forma esportiva.
Dificultat: Alta. Sense ser una ascensió heroica, té aquell punt. Hi ha el pas de la darrera bretxa al Pui Tabaca que té la sensació que d'allí el retorn ja és molt compromès.
Distància: 12  km.
Temps total: 5 h 52 min.
Aparquem en el revolt que hi ha abans del pont d'Estaon damunt del riu homònim. Estarà un quilòmetre abans d'arribar al poble.
Seguim la carretera en sentit descendent.
2 min. Agafem un sender que puja a l'esquerra. Aviat l'anirem perdent i retrobant un sender que volta per antics prats.
Inici de la cresta.
10 min. Fem cap a un prat obert. Al fons ja veiem el roc del Ferradal vers el que ens anem dirigint seguint el corriol obert pels animals. Hi ha algun tram dret.
29 min. Arribo a la collada d'Amill (1290 m.). Veig una petita cabana al costat.
Coordenades UTM: 31T  x=354027  y=4715522
Com vull tenir una bona visió de la cresta, decideixo pujar al Roc del Ferradal i m'enfilo amunt. Pujada opcional.
37 min. Roc del Ferradal (1302 m.). Dalt trobo el vestigi, molt esborrat d'un punt d'observació de la Guerra Civil. Per l'orientació caldria pensar que era un indret republicà en l'anomenat Front del Pallars. Anirem trobant més indicis durant tota l'excursió.
Baixo a la collada.
Forat a la paret.
45 min. Collada d'Anill. Davant tenim un mur de roca poc agradable. Vaig pujant amb cura cercant els millors passos. Miro molt sovint el GPS però no sempre em pot ajudar en el datall de la passa. La roca es prou ferma. Aquest primer tram és un dels punts més mantingut.
57 min. Arribo a un primer ressalt (1341 m.). De fet no es obligatori pujar-hi doncs es pot contornejar per la dreta.
El següent mur té una mica de trampa doncs cal situar-nos davant de la paret i llavors veiem una fissura per on es pujar fàcilment fent una mena de 4 gegant. Un cop superat aquest pas pugem amb relativa comoditat entre carrasques on hi ha dibuixat un senderó.
Tinc apuntat fi del mur Coordenades UTM: 31T  x=354113  y=4715679
De sobte veig un punt vermell pintat en la paret. (coordenades UTM: 31T  x=354100  y=4715702). Aniré trobant-me punts generalment indicant-me els trams més exigents.
1 h 18 min. Assoleixo el segon ressalt (1416 m.). Veig una canal a la dreta però finalment decideixo pujar per la cresta. No trobo gaires punts vermells. La pujada és més agradable doncs els passos no són gaire exigents però si acrobàtics.
1 h 45 min. Arribo al tercer ressalt (1516 m.). Des d'aquí ja veig el mirador de fusta del Pui Tabaca. Hem de baixar uns metres i arribem a un collet. Davant tenim un muret que sortegem fent, també,  una mena de 4 gegant. En la part superior cal grimpar un pas que ens deixa davant d'un forat en la paret ben curiós (coordenades UTM: 31T  x=354257  y=4716223).
2 h. Quart ressalt. Al costat hi ha una cabana que correspon a l'ocupació republicana d'aquesta carena. Observeu que estan protegides per la muntanya per evitar els impactes dels enemics que es trobaven en les muntanyes d'enfront. Coordenades UTM: 31T  x=354208  y=4716269.
Els dos ressalts següents es poden evitar còmodament per l'esquerra però, fet a fer, prefereixo agafar-los seguint la roca.
2 h 10 min. Cinquè ressalt (1619 m.). Esdevé una mica estret però sense dificultat rellevants.
2 h 18 min. Sisè ressalt (1628 m.).
El darrer sembla més exigent encara que no presenta dificultats especials.
El pas de més a prop.
2 h 29 min. Setè ressalt (1679 m.) i darrer. Acaba molt dret i hem de baixar una mica a l'esquerra. Davant veiem el pas decisiu de tota la cresta.
2 h 32 min. Arribem a una bretxa i ens mirem el pas. Per sort hi ha un punt vermell que ens indica que hem de passar per allí. El pas sembla més dífícil del que ho és en realitat doncs té molt bones preses. La roca durant tota l'ascensió sembla que ho hagi de ser ferma però no m'ha caigut cap pedra.
Coordenades UTM: 31T  x=354213  y=4716571
Hi ha bons agafadors per pujar aquest pas que podríem considerar de III emprant la classificació d'escalada. Llàstima que vaig sol amb un altre podria fer fotos més interessants. Després la dificultat minva aviat, és un pas, però continua exigint-nos posar els braços i les cames amb cura. Recorda les crestes del Pirineu axial.
2 h 44 min. Assoleixo el cim del Pui Tabaca (1718 m.) però abans encara em cal saltar la tanca de fusta del mirador doncs no està prevista una arribada pel sud.
Tot el cim està colonitzat per un empostat de fusta. Al voltant hi ha uns plafons orientatiu de les muntanyes properes: Urdosa, Cuco, Montseny de Pallars, Parc de Sant Maurici - mirant les fotos crec que és el pic de Mainera - Campirme, Monteixo. També s'atalaien una munió de llogarrets: Estaon, Anàs, Ribera de Cardós, Surri, Ainet de Cardós, Cassibros, Esterri de Cardós, Boldís Jussà i Boldís Sobirà ... i tot aquest espectacle sense haver de pagar res...Fins hi tot hi ha una caseta al cim.
Canal de baixada
Davallo pel costat oposat per on arriba un sender.
2 h 49 min. Arribo a una canal que potser és l'únic pas on cal anar amb una mica de cura.
Coordenades UTM: 31T  x=354147  y=4716710
2 h 58 min. Collada (1627 m.) per on arriba un camí ample procedent de Lladrós. Hi ha una capella sota l'advocació de Sant Antoni. Hi ha un camí senyalat amb cartells dedicat a Ermengol Amill. No sabeu qui era? No patiu, jo fins avui tampoc, però per fer aquesta entrada m'he informat per vosaltres. Resulta que fou fill del poble de Bonestarre i en la guerra de Successió es feu militar i fou el comandant que va resistir al castell de Cardona fins al 18 de setembre de 1714 per la qual cosa va ser el darrer lloc de Catalunya de sobmetres al pes dels borbons.
Agafo el camí que s'enfila vers la carena que tinc davant - vers el nord. Inicialment el sender no puja a la carena sinó que va per la dreta del vessant. El sender no sembla gaire a fiançat i sembla que hagi estat refet de nou. De totes formes resulta prou interessant.
3 h 30 min. Revolt del camí i pugem a la carena (1728 m.). Ara anirem per la crinera de la serra. En algun moment ens trobem alguna roca que ens exigeix posar les mans al terra però sense cap mena de dificultat. Aquesta contrada és coneguda com serra Mitjana. Veig que es posa núvol. A la tarda han previst tempesta així que estiro el pas.
3 h 49 min. Localitzo les restes d'una senzilla casamata encarada vers ponent. Coordenades UTM: 31T  x=353994  y=4718431.
3 h 55 min. Assoleixo el cim de Miravall (1866 m.). Observo mirant la cartografia que hi ha una cota tres metres més elevada endavant i amb més aspecte de cim rocallós doncs aquest és un llom herbós.
4 h 08 min. Observo unes cabanes, segurament militars, a la dreta de la carena.
Coordenades UTM: 31T  x=353994  y=4718872
Segueixo per la carena encara que veig que hi ha corriols que ho poden evitar.
4 h 20 min. Arribo al coll de Jou (1836 m.). Recordar que el terme Jou fa referència als antics jous que es posaven a les parelles d'animals com les vaques o cavalls per arrossegar l'arada o carros. Em decanto a l'esquerra. He arribat al GR11. Per aquí vaig passar fa 36 anys...
4 h 32 min. Cruïlla de camins. Per l'esquerra surt un ramal que va pel vessant est de la muntanya de la Serra Mitjana.
4 h 44 min. Borda del Vidal (1645 m.) enlairada. Formada per dues construccions. La gran està mig caiguda però la més petita pot servir com aixopluc. Uns metres més amunt hi ha una font. (coordenades UTM: 31T  x=353598  y=4719741) que ara baixa amb molta força, no sé durant els mesos d'estiu. Observo que sota havia hagut una bassa per contenir l'aigua.
4 h 54 min. Borda del Masover, pràcticament a nivell de riu.
5 h 03 min. Bordes de Nibrós (1477 m.) a l'altre costat del riu. Més que un conjunt de bordes sembla un petit llogarret d'establiment no permanent. Observo una pedra posada dalt d'una construcció amb una data. Conjunt molt interessant.
Vaig seguint per la vora del riu. Camí superb.
5 h 26 min. El sender es converteix en pista.
De vegades la pista travessa el riu però jo sempre vaig per l'esquerra hidrogràfica. Fins i tor el GR11 ens abandona per pujar a Estaon.
5 h 52 min. Revolt sobre el pont de la carretera que puja a Estaon on he començat la travessa.