MONTSEC SUPERB: SANTUARI BEGURIÀ, CADENES I CAMÍ DE L'ESCALA

Hi ha racons meravellosos al Montsec. Dins d'aquesta categoria he d'incloure l'excursió que he fet avui. Crec que és de les millors del Montsec, només puc classificar-la de superba doncs m'ofereix una visió diferent de la muntanya: Una cova, unes cadenes, un camí, ...i ara a més uns petroglifs...
De fet bona part del recorregut el vaig descriure en l'entrada El barranc de Sant Esteve i Cova beguriana però avui hem fet la volta complerta i ha sortit una excursió rodona.

Valoració: Proposta genial. D'aquelles que cada anys només en fas déu.
Dificultat: Mitjà, doncs cal pujar els trams de cadenes.
Desnivell: 530 m. Fins l'aparcament de Sant Miquel de les Tombetes.
Distància: 8,7 km. Fins l'aparcament de Sant Miquel de les Tombetes.
Temps: 3 hores 31 minuts Fins l'aparcament de Sant Miquel de les Tombetes.

Sortim de l'aparcament de Sant Miquel de les Tombetes (664 m.) en direcció a la font de la Veça.
3 min. Corral del Sastre. Un cop passat la construcció trobem un sender que surt a mà dreta, amunt. Abandonem el barranc de Sant Esteve i ens enfilem muntanya a dalt. Davant nostre el rierol forma un curiós meandre molt característics del barranc de Sant Esteve que més avall passa a denominar-se barranc del Bosc però és el mateix curs fluvial.

10 min. Fem cap a la carena que seguim a l'esquerra. Pugem pels Brugals d'Alzina. Un camí obert per IPCENA,
22 min. Trencall a la dreta. Abandonem la carena i anem planejant
24 min. Fem cap a una pista de desforestar que seguim.
35 min. Abandonem la pista per agafar un sender que surt a l'esquerra i que baixa cap al barranc.
47 min. Trencall a la dreta que mena a una balma que albirem penjada en la part baixa d'un cingle.
52 min. Arribem a les balmes. La més evident la denominem Cova beguriana o Santuari Begurià per posar-li un nom ja que la gent del país no sapel nom. A la dreta hi ha una de més estreta on encara es podem veure uns troncs bastits en el seu interior per poder pujar-hi. El més impressionant és un tronc col·locat en una balma superior d'accés molt difícil i que no som capaços de poder interpretar. El que és inqüestionable és la habilitat per pujar per les parets de l'escalador prehistòric que va pujar allà dalt sense dur els actuals estris d'escalada.
A l'esquerra hi ha una balma més gran que es la que denominem Santuari Begurià. Per pujar-hi ens situem a la base de la cova i observem que hi ha unes escales picades en la roca per on podem pujar amb una relativa facilitat però vam posar una 15 metres de cadena que permeten pujar sense dificultat a la cova.

Arribem dalt de la balma. No es gaire fonda, uns 7 metres. Al fons hi ha un broll d'aigua que forma una mena de font. En algunes ocasions aquesta petita surgència deu de sortir pel davant. Fa uns dies en Joan Vàsquez i la Meri Roig van traure un gros esbarzer que hi havia a l'entrada.
Coordenades UTM: 31T 3 182 34 - 46 59 634
Després de l'exploració d'aquest indret retornem pel camí d'anada.
57 min. Cruïlla amb el camí principal. Anem a la dreta i avall.
Prop del rierol trobem terrasses fluvials que foren conreades antigament.
1 h 04 min. Abandonem la terrassa fluvial per baixar al rierol del barranc de Sant Esteve. Anem pel barranc. Tornarem per l'esquerra en acabar l'excursió.

Seguim el rierol.

1 h 18 min. Davant tenim un meandre impressionant que forma una mena de balma. Abans d'arribar-hi, hi ha una esplanada i abandonem el riu per anar per una terrassa fluvial. Fites.
Superem un petit grau i el nostre camí d'estreny. Sota tenim el torrent. Anem per un tram prou impressionant  amb l'aigua sota.
1 h 32 min. L'aigua forma ressalt. Observem una pedra que està empotrada entre els dos costats del rierol. Si no teniu vertigen podeu pujar-vos-hi..
Ara el curs fluvial d'estreny i cal agafar-nos a uns metres de cadena que hi ha a la dreta (pujant aigües amunt). Després fem un salt d'un metre i ens tornem a trobar al nivell de l'aigua. La única forma de pujar és per un esperó on hi ha una cadena. Nosaltres vam arribar a pujar al Tom, un gos, tirant-lo d'una corda.
1 h 40 min Superat el pas creuem de nou el torrent i anem a l'esquerra pujant pel contrafort. Trobem alguna fita escadussera.
1 h 44 min. Trobem el camí que baixa del camí de l'Escala. Tirem amunt  a l'esquerra. Anem per una feixa que hi ha al pic de l'Auberol, envoltat de cingleres.
1 h 51 min. Roca  que hem de voltar.
1 h 57 min. Roca plana. El sender davalla iniciant el camí de l'Escala que baixa fent marrades empredades. Abans de començar el descens cal adonar-se que hi ha tres petraglifs dibuixats en la roca. És representa la figura humana en forma de creu. Coordenades UTM: x= 317964 y= 4659353 alt. 826 m.
Baixem pel camí amb un fort desnivell.
2 h. Nova pedra. Continuem descendint. Aviat arribem al barranc de l'Alzina i el remuntem pel vessant oposat.
Travessem un sender. Atenció.
2 h 07 min. Travessem un nou barranc. Poc després trobem un teix que malgrat els canvis climàtics encara es manté en aquest paratge.
En mig de la boscúria trobem plans tancats per marges que ens recorden que antigament aquests paratges havien estat conreats.
2 h 33 min. Tornem a creuar el barranc de Sant Esteve i enllacem amb el camí d'anada (punt 1 h 04 min. d'aquesta descripció). Seguim el camí de pujada.
2 h 43 min. Deixem a l'esquerra el sender que puja al Santuari Beguria. Tirem amunt.
2 h 58 min. Sortim a la carena on trobem el camí carreter. Anem a la dreta.
3 h 08 min. El camí carreter es converteix en un sender.
Anem per la carena dels Brugals de l'Alzina.
3 h 20 min. Abandonem la carena i baixem al barranc de Sant Esteve.
3 h 26 min. Corral de Cal Sastre on dino.
Pujo a Moror, on tinc el cotxe caminant.
3 h 31 min. Aparcament de Sant Miquel de les Tombestes. Uns metres més enllà surt un sender a la dreta que segueixo.
3 h 39 min. El sender enllaça amb el que davalla al Moli de Carrió. Abandono el sender i surt per l'esquerra fent cap a un camp on trobo una camí carreter.
3 h 41 min. Surto a la pista principal i tiro amunt. Passo el cartell que indica Sant Miquel de la Tosca. Uns metres més enllà entro en un camp d'asfalts i segueixo unes rodades.
3 h 49 min. Faig cap a la pista que ha fet una volta a la dreta. He fet una bona drecera.
3 h 55 min. Surto a la carretera davant del poble de Moror.

Però teniem més fotos. Cliqueu damunt d'aquesta serp coronel·la que vam trobar: