PEDREGUIR JABALÍ: DE L'ESTACIÓ DE VILANOVA DE LA SAL AL MONT-ROIG

Els porcs senglars ens tenen respecte. Quan veuen per on passem els hi agafa por doncs passem per carrasques i terrenys esquerps. Crec que si repetiu aquesta sortida us feu mereixedors del diploma d'excursionista jabaliner. I això que em pensava que estaria pitjor però anava amb la companyia del Ramon Pach que és una carta comodí que ajuda a guanyar les partides compromeses. Fins hi tot avui que feia boira i ens hem orientat com si res.
Malgrat aquests comentaris crec que és una excursió prou interessant i potser un altre dia tornaré per buscar passos més factibles.
A Vilanova de la Sal prenem la carretera, ara asfaltada, que baixa a l'estació de tren (348 m.) on aparquem.
Des d'allí travessem la via del tren i agafem una pista que poc a poc es va convertint en un sender.
24 min. Deixem el camí de Ribera i pugem per un tarter. Aviat trobem un antic sender però el perdem entre la vegetació. Anem pujant per una tartera fins que s'acaba i tirem cap a l'esquerra. La vegetació ens deu d'estimar molt doncs ens abraça amb tota la seva força. Terreny no recomanable per anar amb pantalons curts. Som la reencarnació d'algun senglar salvatjat.
46 min. Hi ha un turó destacat /401 m.), separat del nostre coster però hi hem anat a posar-hi el nas. El Ramon recordava haver vist algun mur que podria ser d'algun punt avançat de la Guerra Civil controlant el pas pel riu, o no. Entre la boira no podem apreciar gaire cosa de l'altre vessant. Sempre que protegiria el pas per l'embassament.
Ara continuem amunt per un contrafort. La vegetació ja no ens estima tant i a mesura que anirem guanyant alçada ens anirà desestimant.
Ens presentem davant d'un esperó. Damunt hi ha el Pla de la Seu. Anem a l'esquerra pujant per un contrafort. La vegetació es de bon trescar.
1 h 51 min. Sortim al camí que va del coll de Porta a l'ermita de Montalegre. Anem a l'esquerra.
2 h 06 min. Arribem al coll de Porta (814 m.) on esmorzem. Refem el camí cap a l'ermita de Montalegre. Tornem pel camí que hem vingut.
El camí va planejant, tot revoltant la muntanya septentrional, pel vessant nord.
2 h 31 min. En un contrafort el camí es difumina i cal estar atent doncs puja uns metres amunt.
2 h 51 min. Sortim a la pista que puja a l'ermita de Montalegre. Anem a l'esquerra.
2 h 56 min. Arribem a l'ermita de Montalegre (868 m.) amb una excepcional visió sobre els rodals.
La nostra intenció era baix al recte cap a l'estació però finalment posem coneixement i baixem pel camí.
3 h 03 min. Abandonem la pista i agafem un sender que surt per l'esquerra.
3 h 24 min. Cruïlla de camins. Anem a la dreta, deixant el camí a la collada de Sant Llorenç.
3 h 28 min. Sortim a una pista forestal que surt de la font de Fontanelles que queda a la nostra esquerra amb un roure monumental. Anem nosaltres però, a la dreta.
Hi ha algun tram que perdem el camí passem per una planta d'ametllers. No ens podem perdre perquè el nostre objectiu es passar per una collada que hi ha sota de l'ermita de la Priva que queda en un tossal elevada.
3 h 49 min. Passem pel coll (538 m.) al peu de l'ermita. Trobem una pista vers el nord que seguim.
4 h Arribem a la carretera a l'estació que seguim avall, a la dreta.
4 h 27 min. Arribem a l'estació de Vilanova de la Sal on hem començat l'excursió.