PR 226: REDESCOBRIR EL CADÍ OCCIDENTAL

El PR 226 és la nova denominació que rep un conjunt de camins tradicionals que formen una mena de triangle circular ideal per descobrir l'extrem de la serra del Cadí. Del poble de Fórnols pugem al coll de la Bacanella. Important nucli de comunicacions en estar situats en l'extrem de l'allargassada carena Cadinenca. Gosaria dir que és el primer pas amb animals.
De la Bacanella baixem al poble de Cornellana. Recentment s'ha obert el camí ral que enllaça el nucli de Cornellana amb Fórnols permeten aquest itinerari circular.
Com a curiositat dir que prop hi ha la pleta del Goleró on han trobat restes dels íbers que demostrarien que els camins de transhumància ja serien emprats fa 3000 anys. Els camins que seguim avui ja els havien trescat els habitants de la tribu dels andosins o dels ceretans que romanien a la muntanya a l'estiu i baixaven a l'hivern a la plana.
Valoració: Proposta molt interessant per sender molt senyalitzat.
Dificultat: Baixa.
Desnivell: 630 m.

Temps: 2 hores 56 minuts
Sortim per la part superior del poble de Fórnols (1307 m.). Al costat hi ha un aparcament. Deixem a l'esquerra el dipòsit.
El nostre camí duu als antics camps.
5 min. Deixem el camí carreter i agafem un sender que surt per l'esquerra. Anem seguint les marques blanques i grogues.
15 min. Contrafort de la muntanya que ens permet eixamplar la panoràmica vers llevant. Anem contornejant el peu del Pui.
30 min. Collada del Pui (1512 m.) que deixem a l'esquerra. El nostre sender puja decididament traçant ziga-zagues. Anem a l'esquerra del coster. Anem pujant embolcallats per pins.
1 h 04 min. El pinar va desapareixen per donar pas als prats de muntanya. El pendent esdevé més suau.
1 h 11 min. Collada de la Bacanella (1813 m.). Collada situada en l'extrem oest de la carena del Cadí. A llevant podem veure el coster que puja al Cap de la Fesa, primer cim destacat del Cadí. Si anéssim recte hi faríem cap. Cartell indicatiu.
Anem a la dreta, baixant per un petit barranc en direcció a Cornellana, seguint el PR 226. En el primer tram cal estar molt amatent a les estaques clavades en l'herbei doncs el camí no es veu pas fressat.
Davant tenim la serra del Verd i Port del Comte com muntanyes més destacades.
1 h 18 min. Passem per la vora d'unes roques ben llises.
1 h 48 min. En un contrafort albirem el llogarret de Cornellana que és la nostra propera fita. Al fons podem veure el Cadinell, el germà petit del Cadí.
1 h 58 min. Arribem a un collet. Dalt d'un petit turó, a mà dreta, hi ha les restes de l'antic castell, actualment poc destacat, i el cementiri. Passem per la vora i sortim a un pista que seguim.
Anem voltant el poble per fora.
2 h 02 min. Cruïlla de pistes. Anem a la dreta i entrem a Cornellana. En aquests darrers anys moltes de les seves cases han estat restaurades i presenta un estat impecable. Cal estar mol atent a les marques del PR blanques i grogues per no perdre's pels seus carrerons. Hem d'observar que el poble està partit per un barranc de davalla del Cadí. En el segle XIX es va produir un allau de fang que va ocasionar una gran tragèdia emportant-se les cases que s'havien bastit en el centre del barranc.
2 h 06 min. Arribem a l'entrada del poble on trobem la font. Ara tornem de nou al poble passant per un nivell més baix. Hi ha un moment que hem de pujar uns metres i passar per l'antic estri on estacaven els animals de pota rodona per ferrar-los. Anem per un carreró estret que baixa a la carretera.
2 h 10 min. Sortim a la carretera C-462 a La Seu Vella (i a Fórnols). A l'altre costat de la carretera trobem un cartell que ens indica el camí ral que s'ha restaurat recentment. No es fidel totalment a l'antic camí doncs hi ha trams que han estat ocupats per l'asfalt de la carretera però és una bella alternativa per tornar a Fórnols.
2 h 14 min. Font de la Ribella que baixa seca. Coordenades UTM: 379089 - 4179811
Passem pel costat d'una cabana tancada per una valla. Passem per la dreta.
2 h 22 min. El sender davalla decididament vers el barranc.
2 h 27 min. Travessem el barranc
2 h 30 min. Passem a tocar d'una font ben arranjada. Coordenades UTM: 378549 - 378549. A falta d'un altre nom li direm la font de Passacans.
Ara pugem i anem a sortir prop de la carretera però abans d'arribar-hi trobem una pista d'accés a un camp.
2 h 41 min. Anem a l'esquerra i passem a tocar dels camps del Fener.
2 h 49 min. Sortim a una pista que creuem. Als pocs metres trobem la cruïlla amb el GR 7 que baixa al molí de Fórnols. Anem a la dreta. Ja tenim a la vista el poble de Fórnols.
2 h  53 min. Entrem al llogarret de Fórnols per la part inferior del poble. Pugem pel primer carrer amunt.
2 h 56 min. Arribem a la part superior del nucli on hem començat l'excursió.