DE RUBIO A SANT JOAN DE L'ERM

Avui dins de les sortides en autocar del Centre ens ha tocat anar del poble de Rubió a Sant Joan de l'Erm passant pel Port del Cantó. Volíem pujar al pic de l'Orri però la pluja ens ha dit que millor que hi pugéssim un altre dia. Érem 47, inclouen a en Joan Carmona d'Àger que ha fet l'excursió d'anada i tornada doncs era la única forma que podia compartir l'excursió amb nosaltres. Tot un "detallassu" de companyonia.
Recordeu que aquesta sortida forma part d'un cicle de 4 sortides que han d'enllaçar Sort, la capital del Pallars Sobirà amb La Seu d'Urgell, capital de la comarca de l'Alt Urgell. La primera va ser el passat 2 d'abril de Sort a Rubió.  Dir-vos també que hem proposat aquest recorregut perquè sigui un tram del proper GR3.
Cal agrair a tothom el bon rotllo que hi ha com a grup, especialment un dia de pluja on sempre hi ha més tensió.
Valoració: Excursió molt interessant, encara que resulta una mica curta.
Dificultat: Baixa.
Desnivell: + 500 m.  -400 m.
Distància: 12 km.
Temps: 3 hora 11 minuts.
El Joan fent d'aprenent de torero
Sortim de bar-restaurant que hi ha abans de Rubió (vessant pallarès) per un camí descendent per enllaçar amb el que puja de Llagunes.
5 min. Arribem al sender i girem a l'esquerra passant per sota de la carretera. Hi ha algun tram on el sender està fet malbé per la construcció de la carretera que va damunt nostre.
15 mni. Travessem el rierol de les Comes per una palanca. Caminem entre prats i no sempre és evident el carreranys adient.
50 min. Arribem al Port del Cantó (1718 m.) en la partió d'aigües entre el Pallars i l'Alt Urgell. agafem una pista que tira cap al nord. Als pocs metres trobem un cartell. Agafem un viarany poc evident en els primers metres que surt recte amunt - atenció cartell ens desorienta una mica - i no anem per la dreta seguint una sendera més evident.
La pujada és prou ferma. Anem entre bosc.
1h 30 min. Arribem a Prat Muntaner (2044 m.) que constitueix una àmplia prada. A l'esquerra veiem les antenes del pic de l'Orri. De totes formes el camí carreter que s'intueix, surt per la dreta. Les vaques venen a veure'ns i els urbanites els hi fan fotos. Em costa creure que siguin un objecte fotogràfic preuat però com en tot hi ha per tots els gustos.
Anem per la pista.
1 h 51 min. S'incorpora la pista d'esquí de fons per la dreta. La pista ara és més ampla. Travessem la serra Seca.
2 h 08 min. Trencall a l'esquerra que baixa al refugi de les Comes per on també podem retornar a Rubió.
2 h 14 min. Trencall a l'esquerra que puja al pic de l'Orri. Fem una mini assemblea i decidim que avui no toca.
2 h 21 min. Mirador de la roca Senyalada (2010 m.) on volia fer la foto de grup però l'aigua ens ve a veure i apareixen els xampinyons de les capellines de colors dels excursionistes que ens tapem de l'aigua. Ens acompanyarà la pluja fins arribar al refugi de la Basseta.
2 h 32 min. Trencall a l'esquerra que va a les instal·lacions de Portaine.
2 h 35 min. La Culla (1926 m.) amplia collada on cal estar amatent doncs hi ha un bon reguitzell de bifurcacions. Saltem la Culla i anem a buscar el tallafocs on trobem el sender de l'itinerari de raquetes que ens va directe al refugi de la Basseta.
3 h 11 min. Arribem al refugi (1710 m.) on podem dinar i acabem aquesta etapa de la travessa.
Per obtenir el track de l'excursió: