El TOUR DEL MIDI D'OSSOU

El Midi d'Ossau és una muntanya singular. Sembla ser que són les restes d'un antic volcà pirinenc i esta encinglerat pels tots els vessant. De fet la seva via normal requereix haver de grimpar de valent. Avui no volíem pujar sinó voltar per la seva base. És una travessa molt original.
Dissabte vam pujar al refugi de Pombie plovent. Com la previsió del temps era molt dolenta molts companys es van donar de baixa i va ser un autèntic caos el tema de les reserves i vaig tenir una mica de problemes amb el guarda però ho puc entendre perfectament doncs potser li vam canviar 7 vegades el nombre de persones que hi anàvem... Però l'endemà vam tenir un dia magnífic encara que a primera hora del dia vam tenir l'entranyable gavatxa.
Valoració: Excursió superba, imprescindible en cap carnet excursionista.
Dificultat: Mitja. La única dificultat és el desnivell doncs sempre anem per camins ben traçats.
Desnivell: + 1750 m. 1r dia +430 m. - 100 m. 2n dia 1320 m. - 1650 m.
Distància
Temps total: 8 hores 20 minuts. 1r dia 1 h 20 min - 2n dia 7 hores.
Dissabte:
Aparquem al pàrquing de l'Aneou (1705 m,) uns 3 km. sota del pas fronterer de Portalet. Només hi ha dos cotxes aparcats quan generalment tens problemes per aparcar. És que està plovent. Ens tapem i amunt. La pluja anirà minvant i no ens mullarem gaire.
Sortim per la vall d'Aneou però aviat travessem per dues passeres per agafar el camí al refugi de Pombie. Pujada ferma i mantinguda. Sempre hi puja i baixa gent. Avui fem la pujada en solitari.
1 h. Coll del Soum de Pombie (2129 m.). En acabar la volta tornarem per l'esquerra. Anem per la dreta.
1 h 20 min. Refugi de Pombie (2032 m.).
Diumenge:
La gavatxa s'imposa arreu però si ahir vam pujar plovent avui la boira no ens impedirà continuar la travessa.
1 h 45 min. Arribem al coll de Souzon (2123 m.) Per l'esquerra surt l'itinerari de la via normal al Midi d'Ossou. Per la dreta hi ha el trencall al pic de Saoubiste on volia pujar però no val la pena pujar-hi entre nuvols. Nosaltres agafem el camí que baixa per la vall del nord.
La baixada és ferma. Potser és més lògic sortir de l'aparcament de Bious-Artigues per fer el Tour però de la forma que ho hem fet la baixada queda partida en dos trams alternats amb una pujada pel mig i el descens és més llevador. Ara ens toca fer una baixada de 700 metres. Passem per una encisadora fageda. Passem a la vora d'una granja que ofereix els seus formatges artesanals (això es ganes d'afavorir la producció Km0 i no com aquí que amb el pretext de la salut ofeguen als ramaders locals.).
3 h. Arribem a l'aparcament de Bious-Artigues (1422 m.). Agafem una pista de terra amb trams encimentats. Voregem el llac de Bious-Artigues. Seguint la pista ens endinsem en la vall de Bious.
3 h 32 min. Per l'esquerra marxa un sender a la dreta cap al refugi d'Ayous. Nosaltres seguim per la pista.
Poc després passem el pont de Bious (1538 m.).
3 h 42 min. Trencall a l'esquerra, poc evident. Cal estar atent. Ara ens toca una pujada ferma amb revolts que ens ajuden a pujar amb comoditat. Travessem de nou la gavatxa que ens havia quedat alta.
5 h. 07 min. Llac de Peyreget (2070 m.) on hi ha la cruïlla. Per l'esquerra, poc evident. Hi ha el corriol que puja al coll de Peyreget i per la dreta el sender que puja al coll del Soum de Pombie. Anem per l'esquerra.
5 h 37 min. Coll de Peyreget (2320 m.). Deixem el camí que baixa al refugi de Pombie i anem a la dreta amunt.
5 h 55 min. Cim del Peyreget (2487 m.) amb una superba visió sobre el Midid'Ossou i les muntanyes del voltant. L'enumeració pot esser cansina però (de memòria recordo): Balaitous, Palas, Fondielles, Pics de l'Infierno, Garmo Negro, Penya Telera, Tendeñera, Aspe, Collarada, Bisaurin, Anie, Mesa de los tres Reyes ...
6 h 35 min. Arribem a la cruïlla del llac de Peyreget i emprenent la pujada cap al coll de l'Iou.
6 h 55 min. Coll de l'Iou (2197 m.)  i iniciem un llarg flanqueig per la base del Peyreget.
7 h 30 min. Coll de Soum de Pombie (2127 m.) per on vam passar quan vam passar per anar al refugi plovent. Ara el dia és perfecte.Baixem pel camí d'anada.
8 h 20 min. Aparcament de la vall d'Aneou (1705 m.).