LA MUNTANYA DEL SILENCI: AÑISCLO INFERIOR I SUCA PUNCHUDA

Hi ha muntanyes que ja saps que no trobaràs a ningú, el silenci t'acompanyarà durant tota l'excursió si vas sol. Aquest és el cas de les muntanyes de Suca, també conegudes com les Tres Marias. Si, són aquelles tres elevacions que hi ha a la dreta de les més conegudes Tres Sorores (Mont Perdut, Soum de Ramond - pic d'Añisclo - pico de la Olas). Fa uns anys ja vaig fer un intent però no vam poder coronar els cims, venien d'Escuain. Aquest cop ho he intentat des de Plana Canal i m'ha sortit una travessa prou interessant per explicar-la en el meu blog.

Valoració: Ascensió superba a una muntanya poc fressada
Dificultat: Mitja. La principal dificultat és el desnivell i que hi ha trams sense sender i cal orientar-se entre prades.
Desnivell:  1300 metres
Distància: 1r dia 4,6 km. 2n dia 16,6 km.
Temps total: 7 hores 13 minuts. 1r dia 57 min - 2n dia 6 h 20 min.

Primer dia:
Aparco al coll de Plana Canal (1741 m.) on hi ha una barrera i segueixo la pista. A l'esquerra hem queda la carena del pic de Sestrales.
Als pocs metres trobo una cabana de pastors.
18 min. Més enllà trobo un indicador vers un mirador i una altra cabana de pastors. El mirador no té res d'especial però si que m'agrada la cabana que indica una vida pastoril que ara roman molt llunyana i oblidada.
Anem revoltant la muntanya amb les gorges d'Añisclo a l'esquerra.
Trobo una font a la vora del camí.
57 min. Refugi de San Vicenda (1735 m.). Es tracta d'una cabana encisadora en un paratge encisadora. Tenia por que pogués estar ocupada però passarà la nit solet. El refugi està molt net. Només hi ha dos matalassos, me'n sobra la meitat. Per davant van pasturant les vaques que al vespre desapareixen encara que sentiré les seves esquelles durant la nit.
Segon dia:
Al costat del refugi hi ha un cartell que indica Collado Viceto. Segueixo el senderó que primer es prou marcat. Més amunt el corriol anirà desapareixen entre l'herbei. Quan hem perdut el sender no cal patir doncs ja intuïm el collado Viceto damunt nostre vers on ens dirigim.
40 min. Collado Viceto (2002 m.). Estrictament parlant no cal arribar-nos-hi doncs hem de pujar el coster que tenim davant. Fa una mica de "frente" pujar aquest bastió d'herba sense un camí definit. ES qüestió de pujar poc a poc. Trobo algun corriol que surt per l'esquerra però hem de prendre la direcció a la dreta de la muntanya. Passem per sobre d'una tartera i anem girant a l'esquerra per acabar pujant al recte i amunt. Constitueix un bon tirapits.
1 h 35 min. Tossal de Sarronal (2393 m.). Constitueix un balcó excepcional que ens permetrà deduir el nostre sender d'ascensió.
A l'esquerra hi ha les Tres Sorores presidides pel Mont Perdut. Al centre, una mica desplaçat a l'esquerra, el pic de l'Añisclo Inferior, que és el més alt i de cim aplanat formant una mena de taula gegant. A l'esquerra el Suca Punchuda, més altiu, piramidal. A la dreta, el Suca Roncha més baix i rocòs, a la dreta, el Suca Plana, més petit. Aquests tres darrers constitueixen les Tres Marias que es poden atalaiar des de ben lluny.
En canvi des d'aquí no puc veure si els baixadors dels darrers cims són factibles i preferiré deixar-me aquestes elevacions per fer-les un altre dia.
Per pujar al pic d'Añisclo inferior hem d'anar seguint les fites - que ara si que trobarem - i ens encarem vers el coll que hi ha entre l'Añisclo i el Suca Punchuda.
2 h. Una barrera rocosa ens barra el pas. A l'anada vaig pujar a l'esquerra d'una cascada però el sender fitat passa a tocar de la cascada per la dreta. És un grau molt fàcil. De fet observo que hi passen els ramats d'ovelles que hi ha dalt. En passar deuen tirar per terra les fites.
Coordenades UTM: 31T  x=260714  y=4725497
Em trobo en una ampla esplanada. Veig damunt meu el coll. Hi ha un franja blanca que, des d'aquí sembla que talli la nostra travessa. A mesura que ens anem atansant veure'm que no és gaire cosa.
2 h 14 min. Em trobo al peu del grau de la franja blanca de marbre. El sender està perfectament fitat i es puja sense cap dificultat.
Coordenades UTM: 31T  x=260714  y=4725497
2 h 20 min. Arribo a un petit circ on encara es manté una petita glacera. Agafo un trencall a la dreta que puja per l'esquerra. Hi ha algun moment que el pedruscall de la tartera és mou i ens fa pujar una passa i baixar-ne dues. Cal saber anar per l'herba i la pedra ferma.
2 h 40 min. Surto a la carena sud i m'enfilo vers el cim proper.
2 h 45 min. Añisclo Inferior (2803 m.) amb una visió privilegiada sobre la vall de Pineta, el balcó de Pineta i les Tres Sorores. Uns metres més enllà hi ha un contrafort cimal que ofereix millor panoràmica sobre el coll d'Añisclo. Porto un track d'un valent que hi davalla des d'aquí dalt i fan una randonee molt complerta. Jo no m'hi veig amb cor.
Després de fruir de la visió i de fer un mos decideixo baixar per la carena oest. Es baixa amb més facilitat del que es pensaria en un primer moment.
2 h 57 min. Coll (2693 m.). M'enfilo per la carena oposada. Hi ha un corriol que permet pujar amb facilitat.
3 h 10 min. Cim de la Suca Punchuda (2781 m.). Volia anar encadenant Suques però resulta que com tinc dubtes per baixar doncs el terreny és molt esquerp i decideixo baixar de nou cap al coll per on he pujat.
3 h 20 min. Estic de nou al coll (2693 m.) i decideixo baixar al recte. Hi ha un moment que es veu especialment dret però amb cura es pot baixar desgrimpant.
Coordenades UTM: 31T  x=260714  y=4725497
Travesso la gelera i enllaço amb el camí d'anada.
5 h 20 min. Em torno a trobar al refugi de San Vicenda.
6 h 20 min. Aparcament de Plana Canal.
Ens situem al poble d'Escalona (A-123 direcció a Bielsa). Agafem el trencall a l'esquerra a Nerin - Fanlo (HU-631). Als 200 metres agafem el trencall a Payaruelo que travessem.
8 km. Puertolas.
8,5 km. Trencall a Bestué (esquerra) i Escuain (dreta).
9 km. Deixem la carretera asfaltada i agafem una pista de terra a la dreta.
18 km. Aparcament de Plana Canal.
Per obtenir el track de la sortida: