TOUR DEL MONTBLANC (3): COL DE LA CROIX DU BONHOMME - REFUGI ELISABETTA

El perfil de l'etapa d'avui vindria a ser una mena de M majúscula gegant, així que preparem-nos per anar pujant i baixant ...
Sortim del refugi del Col de la Croix du Bonhomme vers el coll homònim.
5 min. Col de la Croix du Bonhomme per on vam passar ahir al pujar de Contamines.
40 min. Col des Fours (2665 m.) que deu de ser el punt més alt en el vessant sud de la travessa. Aquí tenim ocasió de fer un parell d'alternatives molt recomanables, especialment la Tete Nord des Fours.
Des del coll, on hi ha alguna congesta de neu, anem a l'esquerra sortejant algun blog de pedra de tartera fins trobar un sender que ens duu al cim.
1 h Tete Nord des Fours (2756 m.) amb una taula d'orientació amb un bon reguitzell de muntanyes però he de reconèixer que la majoria no les conec ni em sonen. És un dels encants d'anar a la muntanya a llocs desconeguts i t'adones que no saps res. Ascensió molt recomanable.
En un quart d'hora torno a estar al col des Fours i mentre ve el Paulino de la Tete Nord, jo puc anar a fer el Tete Sud que és menys rellevant. Està situat davant mateix del coll.
Cal evitar un tram més dret per la dreta - no cal partir doncs ens hi porta un senderó - i cal fer una petita grimpada on cal anar amb compte, com no porto motxilla es va molt bé.
1 h 25 min. Tete Sud des Fours (2707 m.). En el cim hi ha una gran fita i pujant he vist alguna resta de construcció que em fa pensar en l'emplaçament del batalló 22 de zapadors. També hi ha un tub metal·lic molt gran soterrat. En una esgarrapada baixa de nou al coll on ens esperem.
Els primers trams de descens del col des Fours són ferms fins una granja on trobem ja la pista i la baixada és més planera. Al final acabem fent drecera pel migs dels prats.
3 h Ville des Glaciers (1803 m.) on arriba una navetta de linia regular i hi ha molt moviment de gent. També trobem la tradicional granja que ven formatge artesà. Estem situats al fons d'una vall. Travessem el riu i comencem la pujada vers el refugi des Montets.
Anem per una pista amb la circulació restringida.
3 h 20 min. Trencall a l'esquerra vers el refugi des Montets. Nosaltres anem per la dreta començant la darrera pujada del dia. Trobem un grupet de ciclistes catalans que fan el Tour en BTT en direcció contrària a la nostra.
La pujada traça unes fermes ziga-zagues ascendents.
4 h 45 min. Col de la Seigne (2516 m.) on abandonem França i entrem a Itàlia encara que sentim parlar més la llengua gala que la xurra. Davant nostre s'obre una gran vall que veurem durant tota la travessa per terres italianes.
A la baixada trobem un centre d'interpretació de la muntanya on tenen una maqueta del massís del Montblanc on ens recreem mirant la nostra travessa. Al centre hi ha una noia molt amable que ens recorda el tarannà de les dones italianes enfront del tracte fred de les franceses.
A l'esquerra tenim les Piràmides Calcàries que són dues xiroies agulles que atrauen la meva mirada.
5 h 10 min. Arribem a una mena de coll. Ara ens falta un darrera tirapits - no esperat - que ens durà fins al refugi.
5 h 15 min. Refugi Elisabetta (2193 m.) que ara està farcit de turistes i excursionistes d'un dia.
Desnivell: 1000 m. - 1300 m.