LES CARENES DE LES GARRIGUES: ELS BESSONS

L'altre dia vaig perdre la mirada pel mapa mirant el tossal dels Bessons. Només ha faltat que el Manel Cortés, el meu mestre, em passes unes fotos de quan hi va anar. Els camps a la plana prenent els seus millors vestits de verd i de flors al mes de maig. Malgrat de calor encara és un bon moment per anar-hi. M'ha sorprès la ruta, possiblement no n'hi esperava gaire, però s'ha convertit en la millor opció per anar un dia núvol on la previsió deia que a la tarda plouria. A veure si us ho sé explicar bé i us animeu a fer aquesta travessa.
Característiques tècniques:
Valoració: Travessa molt interessant que em permet descobrir un racó com els tossals d'Els Bessons. Evitar els mesos d'estiu i perides de boires intenses.
Dificultat: Moderada. Hi ha molts cartells informatius però cal saber orientar-se.
Distància: 9,61 km.
Desnivell: 175 metres.
Temps total: 2 hores 13 minuts.
Itinerari circular.
Descripció de l'itinerari:
Aparco a la vora de la cabana de l'Àngel Camí (515 m.), a tocar del Pla del Pep. Al costat hi ha un antic pou que aprofitava l'aigua d'una bassa.Veig un cartell informatiu. Tiro amunt.
5 min. Surto a una carena. Tiro a l'esquerra.
9 min. Assoleixo el cim dels Bessons (593 m.). Hi ha algú que parla dels Bessons nord, ho trobo una exageració. Hi ha un banc i un plafó informació però tristament el sol i el fred l'ha malmès. També hi ha un banc, un pal on havia hagut una estelada i un curiós pessebre. El dia és molt calitxos i no puc fruir de la panoràmica. Sembla encarat cap a Les Borges Blanques que veig al fons.
Retorno per la carena per on he vingut fins al coll.
13 min. No baixo pel camí de pujada sinó que en el coll observo que surt un corriol que em duu al tossal de les Bessones Sud.
15 min Tossal de les Bessones Sud (593 m.). Des d'aquí dalt atalaio les torres on hi ha el tossal Xivete i, després, els Marquesos. El corriol s'encara cap al sud però aviat s'acaba perdent però no es baixa malament. Surto a uns camps d'oliveres i vaig traçant els revolts que em marca les rodades d'un tractor.
22 min. M'incorpora a una pista per on després retornaré.Vaig a l'esquerra.
27 min. Abandono el camí carreter i agafo un corril que surt a l'esquerra. Primer no gaire evident.
32 min. M'incorporo uns metres a un camí carreter que aviat passa a ser un corriol prou costerut.
38 min. Cabana de volta en al carena del Tossal Xivete. Només es veu el sostre de pedra. Cal voltar-la per veure l'entrada. És petita però curiosa.
Coordenades UTM: 31T  x=321297  y=4591995
Continuo per la carena, a mà dreta.
40 min. Per l'esquerra s'incorpora un camí que puja del camí de tornada.
42 min. Cim del Tossal de Xivete (634 m.). Davant tenim el tossal dels Marquesos que és el nostre proper repte. Baixa amb un baixador molt dret.
48 min. Cruïlla de camins. Vaig a la dreta vers el coll que hi ha sota del tossal dels Marquesos que s'imposa davant.
52 min. Ens incorporem a una pista més important. Ens retirem uns metres i agfem un sender que surt decididament a l'esquerra. A la tornada vindré per aquesta pista. Ara reculo uns metres i remunto per la dreta.
1 h Cim del tossal dels Marquesos (662 m.) on trobem una antena que ha estat bastida a l'entrada d'un bunquer que tenia funcions d'observació de l'entorn. La construcció ha estat refeta i el sostre està bastit amb bigues de formigó i totxo. De totes maneres és una reconstrucció que li dona un toc interessant a la sortida.
Hi ha un plafó on indica les muntanyes que ara estan enterbolides pels núvols. Veig que posa Port del Comte, Mont Perdut al Pirineu i un bon reguitzell de pobles.
Continuo per l'altre vessant per una pista.
1 h 07 min. Cruïlla de camins on em retrobo amb el camí de tornada en direcció contrària. Vaig per la dreta.
1 h 11 min. Coll del Català (636 m.). Hi ha un cartell que m'indica que al costat hi ha el tossal del Pouet. Serà qüestió de pujar-hi.
1 h 15 min. Punta del Pouet (663 m.) on hi ha el vèrtex envoltat de vegetació i no gaire més cosa més. Veig una carretera que deu d'anar a Cervia de les Garrigues. Potser la nota més interessant és que en un racó veig el poble d'Albagés amb la resclosa del pantà d'Albagés que subministrarà properament l'aigua que ha de regar els camps de vinya que he vist al començament i que m'informen que són de l'empresa vinícola del Torres. Durant la caminada vaig veien vinya, ametllers i oliveres. Els productes pròpies del paratges de secà però que encara romanen ben verds. Retorno pel camí d'anada.
1 h 19 min. Coll del Català. Primer volíem anar per l'esquerra i baixar per la vall i finalment pujar al coll els Marquesos. Però miro el mapa i veig que hi ha una pista planera que va passant per sota dels tossals i així m'estalvio el circuit més llarg. Després de prendre aquesta encertada decisió retorno pel camí que he fet. Ja comença a fer calor malgrat haver matinat.
1 h 23 min. Bifurcació de camins. Vaig per la dreta. A l'anada he vingut per l'esquerra baixant de la punta dels Marquesos.
1 h 31 min. Retrobo el camí de pujada a la punta mentre que jo he anat planejant.
1 h 40 min. Per l'esquerra marxa el sender que puja al tossal de Xivete mentre que jo vaig per la dreta planejant, passant pel vessant est de la muntanya.
1 h 44 min. A la dreta del camí hi ha una cabana de volta. Les cabanes de volta són una de les més belles expressions de l'arquitectura popular de pedra seca. Hi ha una aplicació de mòbil que es diu pedra seca que ens permet localitzar les nombroses cabanes que hi ha a les nostres comarques. La cabana està ben conservada i està aïllada pels costats.En el llinda d'entrada veig que posa que va ser construïda l'any 1846
Coordenades UTM: 31T  x=321625  y=4591897
Continuo per la pista.
1 h 47 min. Veig a l'esquerra una altra entrada d'una cabana de volta. Observo, pujo a un camp i m'arribo. Veig que el sostre ha caigut i l'han recobert amb uralita. Al costat hi ha una cabana nova.
Coordenades UTM: 31T  x=321467  y=4591992Segueixo per la pista.
1 h 57 min. Deixo a l'esquerra el trencall per on he pujat al tossal del Xivete. Vaig per la pista, aviat arribo al baixador que he fet d'Els Bessons. Continuo per la pista.
2 h 03 min. Veig a l'esquerra per un moment una cabana de volta i em decanto uns metres per trobar-la. Es tracta la cabana de Peroi. 4 cabanes en un dia és un veritable luxe. Aquesta darrera està oberta i m'agrada molt doncs està molt integra.
Coordenades UTM: 31T  x=320249  y=4592387
Retorno a la pista i em trobo al Cisco de Juneda i, em presenta a Jordi Giné, estem una bona estona xerrant. Qui m'havia de dir que els trobaria aquí...
2 h 06 min. En un revolt de la pista decideixo abandonar-la i anar al recte entre camps.
2 h 13 min. Arribo a la cabana de l'Àngel Camí i a acabo l'excursió.
Aproximació:
Poso el km. a zero en l'entrada del part del Terral de Les Borges Blanques. a la part final del Terrall hi ha una rotonda i vaig a la dreta, a buscar el carrer doctor Trueta. Surto del poble. Vaig pel camí de la Pujada.
0,76 km. Travesso la carretera per sota.
1,7 km.Deixo a l'esquerra dos pins blancs de dimensions prou considerables. Vaig trobant algun cartell indicatiu.
1,83 km. Trencall vaig per la dreta.
2,68 km. Passo per sota de la via de l'AVE.
3,1 Passem per un pont damunt de l'autovia. A partir d'aquí desapareix la capa asfàltica.
4 km. Pujada ferma i llarga.
5,7 km. Indicador cap al mirador de la Rispa. Continuem recte.
6,8 km. Deixem la pista principal i ens enfilem per un camí menys fressat. Davant tenim el tossals dels Bessons.
7 km. Aparcament davant de la cabana de l'Àngel Camí on comencem a caminar.
Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc

Comentaris