PER 9 NIUS DE METRALLADORES D'ALCOLETGE

Avui tinc la sort que en Ramon d'Alcoletge ens vol ensenyar el patrimoni bèl·lic del seu poble. Ha estat un recorregut sorprenent que ens ha permès descobrir uns bells racons prou inèdits. Han estat 9 nius de metralladores i hem parat l'excursió que continuarem un altre dia. Llàstima que aquests vestigis - com tant d'alters de les nostres terres - no disposin d'un protecció legal. Ja no parlo d'una acurada neteja o d'itineraris senyalitzats... tot arribarà. Penseu que Alcoletge té un Centre d'interpretació del Patrimoni de la Guerra Civil Ermengol Pirós. Un espai que si us interessa el tema no us podeu perdre... Val a adir que a l'entrada del Museu hi ha un plafó on hi ha indicats els nius de
metralladores però voldria que amb les meves explicacions i el track podéssiu seguir millor la ruta.
En Jordi, del Museu, té la deferència d'obrir-nos el post d'observació del Tossal dels Morts que no era propiament un niu de metralladores sinó un punt d'observació. En l'interior s'han habilitat diferent material per fer més real l'indret (metralladora, cascs, sacs terrers). En un de les habitacions veig una data.. mira que hi he estat vegades i mai m'havia adonat d'aquest detall. Recordo les primeres vegades que hi vaig estar on tot estava mig trencat i esbocinat. Ara té una altra cara....
Des d'aquí dalt anem revoltant el tossal per sota fins situar-nos davant d'unes cases adossades que tenen una forma arquejada. En el talús de la serra podem trobar el niu de metralladores bolcat: Sembla ser que van trobar en aquest paratge dos nius de metralladores: Un es va malmetre i l'altre l'excavadora el va bolcar i el va deixar aquí.
Coordenades UTM: 31T  x=307802  y=4613280
Roman mig colgat de terra. La porta roman en el costat obert i es pot veure una part de la base de la metralladora però no es pot arribar a veure les espitlleres.
Anem a buscar els cotxes i sortim de davant de l'ajuntament. Anem pel carrer de Miralbó.
0,2 km. Arribem a la plaça dels Països Catalans i anem a la dreta pel carrer del Mirador del Segrià.
0,4 Sortim del poble. A l'esquerra tenim el pavelló esportiu. Anem a l'esquerra. Passem per sota del Tossal de les Forques.
0,8 km. Agafem un trencall a la dreta per un camí carreter.
0,9 km. Aparquem el cotxe. Anem caminant a un contrafort del tossal de les Forques.
Als 30 metres trobem el niu de metralladores de Cabrera o del Tossal de les Forques. Encara es pot veure una mica de trinxera que arribava al niu. L'entrada està totalment tapada i cal entrar per l'espitllera (única). Tots els nius de metralladora que trobarem són d'una estructura molt similar, amb força formigó amb còdols, una estructura ferma. Una entrada que fa angle amb una sola espitllera mirant al riu o als camins que porten a Lleida.
Coordenades UTM: 31T  x=307214  y=4612819
Tornem a la cruïlla anterior (1 km.) i tirem avall.
Arribem a una mena d'urbanització.

1,2 km. Arribem a una cruïlla, anem a l'esquerra. Anem per l'Avinguda Vall d'Aran.
1,6 km. Sortim al camí de Miralbó i anem a la dreta.
2,1 km. Travessem l'autovia per un pont.
2,8 km. Ens incorporem a la carrerada d'Alcoletge que seguim a la dreta.
3 km. Deixem la carrerada i agafem un trencall a la dreta.
3,2 km. Agafem un trencall a la dreta.
3,5 km. Aparquem el cotxe. A la nostra dreta podem veure ja l'estructura d'un niu de metralladores. Ens cal travessar un camp (3 min) i ja estem al primer niu de metralladores del Polígon que també té l'entrada colgada de terra. Coordenades UTM: 31T  x=306071  y=4611634. Si voleu venir directament de Lleida podeu veure la descripció aquí. D'aquesta fortificació surt una trinxera perfectament conservada que s'encara cap a una l'altra fortificació. Darrerament he estat tres cops en aquestes defenses en pocs temps i veig com es va acumulant la brutícia al seu voltant. La segona defensa està mig colgada per brancatge que han tirar a la porta d'entrada. Coordenades UTM: 31T  x=306083  y=4611653.
Retornem al cotxe i seguim el cotxe avall.
3,7 km. Sortim al voral de la carretera a Balaguer. Anem a la dreta.
4,3 km. Agafem un trencall a la dreta.
4,4 km. Agafem un trencall a l'esquerra i amunt. Davant tenim una masia. A l'esquerra ens queda un niu de metralladores. Té una forma similar als que hem estat visitant. Estructura massissa amb una espitllera encara cap a la carretera (l'actual autovia ens queda damunt). En l'interior encara es pot veure la base per sostenir la metralladora.
A l'esquerra es pot veure una voladura de molt difícil datació. El pagès del tros va tapar l'obertura amb totxanes doncs sembla ser que va aprofitar el niu de metralladores com a cabana.. Coordenades UTM: 31T  x=306561  y=4612311.
Refem el camí i tornem a la carretera (4,6 km.). Seguim el voral de la carretera.
6,2 km. Aparquem al costat d'una benzinera. A l'esquerra, damunt de la zona de rentatge de cotxes podem veure un camp tancat amb una filferrada. Si observem podem veure que es sustenta en unes estaques que corresponen a les antigues filferrades metàl·liques que havia a les trinxeres. El filferro amb punxes també correspon a material de la Guerra Civil.
Ara amb compte seguim la carretera en direcció a Alcoletge, caminant. Als 40 metres agafem un primer trencall a la dreta. Cent metres més endavant deixem el camí carreter i ens endinsem en un camp. A l'esquerra tenin  a uns 50 metres un nou niu de metralladores (i ja en portem 6). Estructura similar als anteriors. Amb una portada d'entrada en la part exterior, un passadís i una espitllera encara cap a la carretera. La porta mig colgada de terra que dificulta l'entrada. Dins encara podem trobar una inscripció estocada on diu BOF 3 1ªCñia 25 julio. BOF correspondria a Batalló d'Obres i Fortificacions. La tipologia de la lletra em recorda molt a la del tossal de Moradilla.
Coordenades UTM: 31T  x=307481  y=4613485.
Retornem a la benzinera. Seguim la carreteral lateral cap a Alcoletge.
6,6 km. Rotonda d'entrada a Alcoletge. Agafem el tercer trencall cap a l'estació. Travessem el canal de Balaguer i poc després, un pas elevat, ens permet superar la via.
7,2 km. En baixar del pas elevat agafem un trencall a la dreta que ens fa retornar cap a l'estació de trens.
7,35 km. Abans d'arribar a la via veiem a l'esquerra un altre niu de metralladores que protegeix el pas del camí de Lleida per Granyena a Alcoletge i la línia del tren. Curiosament té l'entrada en la mateixa direcció que l'espitllera que està encarada en direcció a Granyena. No podem entrar a l'interior doncs la porta està colgada de runa. Fa uns anys al costat del niu havia la caseta del guardavies i no era tan evident com actualment. Coordenades UTM: 31T  x=307481  y=4613485
Refem el camí que hem fet. 7,5 km. Ens incorporem al camí de Granyena i anem avall (direcció Lleida). Trenta metres més avall trobem la sèquia de Fontanet. En la mateixa cruïlla trobem una pedra que correspon a les restes d'un niu de metralladores malmès. Coordenades UTM: 31T  x=306895  y=4614201.
Seguim el camí recte, travessant la sèquia de Fontanet. Entrem a uns horts privats. Girem a l'esquerra. Als 15 metres veiem a terra una estructura de formigó al terra que corres al darrer niu de metralladores d'avui (9).
Només es veu la base de la construcció i costa molt delimitar la seva forma. Voldríem creure que protegia el proper riu (on podria estar encarada l'espitllera que ara no podem veure i el camí de Lleida però no passem del terreny de la suposició. caldria netejar bé el terreny per veure-ho millor. Coordenades UTM: 31T  x=306827  y=4614192.
Finalment en Ramon ens porta a un curiós emplaçament a tocar del riu. Agafem la pista que travessa la sèquia de Fontanet.
8 km. S'incorpora  per l'esquerra un trencant. Continuem recte anem per la vora del riu.
9 km. Aparquem el cotxe i continuem caminant pel marge del Segre. S'acaba la pista i hem de pujar a un camp. Als pocs metres veiem un baixador al riu que forma un meandre. Estem a la Pedra del Noi. Està colgada de baixar i és molt compromès baixar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=308187  y=4615220. Retornem fins la rotonda de l'entrada d'Alcoletge on acabem la nostra descoberta,(11,4 km.) no sense agrair al Ramon la seva col·laboració. De tot cor. Gràcies.