LES CRESTES DE MONTPEDRÓ - SANT SALVADOR DE CASTELLONROI

Avui he anat a fer la cresta que puja a l’ermita de Sant Salvador de Castellonroi en solitari. M’he quedat encisat de trescar-la. És una meravella a tocar de casa i que desconeixia. No serà la primera vegada que la faré doncs penso portar als companys, no m'agrada quedar els tresors per a mi sol...
La seva dificultat per un excursionista experimentat és baixa però crec que per una persona que no està avesada a trescar per la roca li pot comprometre una mica. L’avantatge d’aquesta cresta és que no hi ha verticalitat, i és un plaer grimpar per roques i roques. Hi ha algun pas prou entretingut i on cal anar amb curar. Us agradarà. Travessa curta però ingeniosa.
Valoració: Excursió ideal per combinar trescar amb grimpar.
Dificultat: Mitja alta.
Desnivell: 350 metres
Temps: 2 hores 22 minuts
Aproximació:
En la carretera de Lleida a Vielha N-230 en el punt quilomètric 30,4 agafem la carretera vers la presa de Santa Anna.
0,3 km. Deixem el trencall de la dreta a la base de la central i anem al poblat, esquerra.

1,5 km. Aparco a la dreta. Per l'esquerra surt una pista que seguiré.

Descripció de l’itinerari:
Segueixo la pista. Als 100 metres s’incorpora per la dreta el sender per on retornarem. Al fons veiem el poble de Castellonroi en la carena d'un tossal. A la nostra dreta el tossal del Montpedró que anem voltant.
9 min. Una fita indica un sender que va a buscar el sender que puja de Castellonroi. Poc evident la continuació. Anem per lo Solanet.
17 min. Arribo al fons d’un barranc. Agafem un trencall a la dreta. Passo per la vora d’una granja.
22 min. Per la dreta surt un ramal. És el que sender que des de Castellonroi puja a l’ermita.
min. Ens incorporem a una pista més important. Davant tenim la torre Buiret que, dia a dia, es va ensorrant. Anem a la dreta.
28 min. En un revolt deixem la pista i agafem un camí carreter que s’endinsa en una planta d’oliveres. Vaig al fons del camp i agafo un sender que surt per l’esquerra. Arribo al fons del barranc i m’enfilo per la carena. Veig una mica de sender que m’indica que vaig per la direcció correcta. Inici: Coordenades UTM: 31T  x=296562  y=4639713
34 min. Primera dificultat seriosa de la cresta. Hi ha una fissura que hem de resseguir. Potser hi ha alguna altra solució però aquesta és més elegant. Coordenades UTM:31T  x=296604  y=4639664
A mesura que anem pujant van augmentat la dificultat. Cal emprar les mans per superar algun pas que no passa d’una dificultat que en escalada no sobrepassa el II+. Són passos poc mantinguts. En la part mitja trobem marques blaves que ens ajuden a resseguir el recorregut.
Hi ha algun punt on la cresta esdevé aèria i cal anar sortejant diferents blocs.
56 min. Arribem a un diedre d’uns 3 metres que ens exigeix pujar amb fermesa. Dificultat III+.
Coordenades UTM: 31T  x=296781  y=4639549
1 h 03 min. Hi ha un mur d’uns 10 metres, de ben segur el tram més mantingut, per on hem de trescar però presenta nombroses preses. Coordenades UTM: 31T  x=296821  y=4639514
 La Cresta ara esdevé més planera i sense gaire dificultat. Superat un monticle veiem al fons l’ermita de Sant Salvador.
1 h 32 min. Per l’esquerra puja el camí tradicional a l’ermita. Uns metres més amunt hi ha uns pals que són les restes d’uns cables que es van emprar per arranjar l’ermita.
1 h 43 min. Arribem a l’ermita de Sant Salvador de Castellonroi. La muntanya també és coneguda amb el nom de Montpedró (667 m.). Antigament havia hagut un castell que controlava tota la contrada. Podem veure l’embassament de Santa Anna, el Pla de Lleida (diuen que els dies clars des d’aquí dalt es pot albirar el campanar de la Seu Vella), el Montsec d’Ares i d’Estall, els Picons, Montdevi.... Hi ha un plafó orientatiu.
Baixo per camí del Iogui que fou un noi que es va dedicar a arranjar aquest sender que descendeix pel vessant sud-est de la muntanya.
1 h. 46 min. Per l’esquerra marxa el sender del Benseny que baixa originalment pel vessant nord de la muntanya.
1 h 53 min. Indret costerut que ens obliga a desgrimpar fent anar les mans. Coordenades UTM:31T  x=297761  y=4638643
2 h 04 min. Per la dreta marxa el camí de del Benseny. Continuem recte avall.
2 h 11 min. Arribem al fons de la muntanya. El camí es bifurca. Anem a la dreta. Trencall a l’esquerra que ens surt a la pista d’anada.
2 h 22 min. Arribem a l’aparcament completant la volta a la muntanya.
Per obtenir el track de la sortida: