PELS PASSOS PERDUTS DEL MONTSEC: PAS DE L'OSCA DE RUBIES I PAS DE LA LLOBA

Avui la colla de la pessigolla ("jabalís senderistes") hem decidit anar a perdre’ns per les belles canals del Montsec de Rubies. En aquesta ocasió ens posarem per la canal que puja per la canal del Pas de l’Osca (inèdita) i baixarem per la canal de la Lloba. Ha estat un dia excepcional principalment per la bella companyia del Ramon Pach i en Josep Maria Llena, Caseret d’Alfarràs. No espereu gaire tram amb sender. Als jabalís senderistes ens agrada anar una mica per on volem i evitem els camins transitats. Perdoneu, però alguna cosa havíem de tenir diferent. La boira ens ha molestat en la part baixa de l'excursió i hem trobat el tram de baix una mica a cegues.
Valoració: Recorregut aventurer molt interessant que permet ascendir a la carena del Montsec i descendir per la pendent canal del Pas de la Lloba.
Dificultat: Entre mitja-alta doncs hi ha passos on cal grimpar. La baixada per la canal de la Lloba sense ser difícil cal anar amb molta cura.
Desnivell: 1055 metres
Temps: 3 hores 58 minuts
Descripció de l’itinerari:
Sortim de l’aparcament de la Font de les Bagasses (410 m.) (Terradets) en el kilòmetre de la C-13. Sortim de l’aparcament per la carretera cap a Balaguer. Als 100 metres agafem un sender costerut que surt a l’esquerra. El camí va ser tallat per la carretera i es va fer una xapussa. Seguim el camí prou fressat però amb massa vegetació.
49 min. Deixem el sender i anem a l’esquerra. Ens dirigim vers una canal que tenim davant. Nosaltres anem amb boira i anem intuïtivament. Trobem una canal per on guanyem alçada amb facilitat.
57 min.. Localitzem un mur que barra l’entrada a una curiosa cova que està tancada per un altre mur amb una entrada. Té una fondària d’una quarantena de metres que ocupa una gran escletxa. Paratge ben curiós. Coordenades UTM: 31T  x=325917  y=4655477
Ara trobem un camí, prou evident, que tira amunt i que anem seguint.
1 h 05 min.. Per l’esquerra s’incorpora una feixa per la que volíem tornar en retornar però no hem sabut localitzar potser un altre dia sense boira. Ara hem de tirar a l’esquerra, tram rost i on cal trescar amb cura. La darrera pujada es veu descoberta de vegetació però hi ha algun tram dret.
1 h 20 min. Pas per on superem un pas de grimpada. Coordenades UTM: 31T  x=325699  y=4655747. Els companys van anar a l’esquerra i també van sortir d’alt però amb més vegetació.
1 h 26 min. in. Fem cap a un collet (923 m.). Per aquí vaig pujar venint de la vessant oposada. Davant tenim un mur que constitueix el grau del pas de lOsca (inici Coordenades UTM: 31T  x=325657  y=4655810). Cal grimpar una canal amb compte pujant principalment pel fons de la canal.
1 h 37 min. Sortim a la carena ( 955m.) Coordenades UTM: 31T  x=325625  y=4655816.
Anem per la carena de l’esquerra, ascendint, amb cura doncs cal anar fent petites grimpades i cercant el millor pas entre vegetació pel vessant obac de la muntanya.
2 h 06 min. Assolim el cim de la Torreta ( 1139 m.) amb una visió excepcional sobre les cingleres del Peladet. Baixem per l’altre vessant, amb cura, cercant el millor pas.
2 h 17 min. Arribem al pas de la Lloba (1092 m.) Coordenades UTM: 31T  x=326072  y=4655769. Enllacem amb l’itinerari de la Cresta del Peladet i tirem canal avall. És una canal dreta i amb terra descomposta- fa uns anys era pedruscall i donava gust. Ara cal anar amb cura.
2 h 29 min. La canal queda tallada (coordenades UTM:31T  x=326041  y=4655559 ). Anem a l’esquerra, hi ha alguna fita i pintura vermella molt vella (la vam pintar amb el Pau Salla fa un munt d'anys) però no resulta un xic complicar de seguir. Ens incorporem a una nova canal amb una curiosa cobeta. Aviat tornem de nou a la
canal que ara baixa molt dreta i estreta. Busquem l’inici de la feixa però no el sabem localitzar (potser un altre dia tindrem més sort anant per sota). Baixem per la canal de la Lloba. Al final del canal agafem un senderó a la dreta. El sender tira molt a l’esquerra. Trobem una canal dreta i en Ramon ens convens per baixar una canal. Descens immillorable.
3 h 18 min. Arribem al sender que de la font de les Bagasses a Rúbies. Anem a la dreta.
Passem pel costat del trencall per on hem abandonat el sender a la pujada. Continuem per camí de pujada.
3 h 58 min. Aparcament de la font de les Bagasses on hem començar l’excursió.