RUTA DELS MAQUIS: 3A ETAPA: DE BALDELLOU A ESTOPINYA I TORNADA A CAMPORRELLS

Primer de tot dir que estàvem en mig d'una onada de calor que ens va afectar molt i vam decidir retallar la sortida. La nostra intenció inicial era anar de Baldellou a Tolva però la calor va fer que ens quedéssim a Estopinyà. Per evitar problemes als cotxes vam decidir retornar caminant a Camporrells on teniem molts cotxes. La tornada la vam fer pel camí vell que també vam perdre i vam anar acabant per la carretera i una mica d'improvisació.
Itinerari molt interessant que permet enllaçar la Vallfosca amb la Noguera Pallaresa.
Dificultat: Mitja. Anem sempre per pista i senders senyalitzats.
Distància: 24  km
Desnivell: +600 metres - 400 metres.
Temps:5 hores 31 minuts
Concedeix en part en la ruta que vaig batejar com la Llitera intima.
Bascula a la part inferior del poble de Baldellou. Agafem una pista que abandona el poble per l'esquerra. És també un sender local ben senyalitzat.
15 min. Per l'esquerra marxa el sender cap a Nacha. Continuem per la dreta.
17 min. Travessem un curiós aqüeducte.
21 min. Espectacular estretament del congost on cal superar uns pilots de ciments i agafar-nos a un cable. Coordenades UTM: 31T  x=295480  y=4644677.
Seguim el barranc enllà. Ara es torna més ample.
34 min.. Bifurcació. Recomanem anar a la dreta, seguint el barranc. Arribem a una segona cascada formada per una represa del curs de l'aigua. Si sou valents, a la dreta hi ha una misteriosa entrada entre l'aigua de la cascada que us permet arribar a una sala, petita, on hi ha el control de la presa. Després de veure aquest racó amagat. Tornem a la cruïlla.
44 min. Bifurcació. Ara agafem el sender costerut que tira decididament amunt.
Passem per la vora del petit pantá i seguim el barranc.
54 min. Sortim a la carretera. Anem a l'esquerra. Travesem l'espectacular congost de Camporrells. Un racó molt concorregut pels escaladors de la zona.
1 h 06 min. Un cartell ens indica que hi ha un sender que ens duu a Camporrells i podem abandonar l'asfalt. Com volem anar ràpid decidim continuar per l'asfalt.
1 h 11 min. Agafem una pista ampla que surt a mà dreta.
1 h 21 min. Travessem la barrancada. Ja albirem algunes construccions de Camporrells.
1 h 32 min. Primeres cases de la localitat. Passem sota de l'ermita de Sant Miquel. Poc després sortim a la carretera a l'entrada de Camporells. Seguim l'asfalt i entrem a la vila.
1 h 37 min. Arribem a la cruïlla amb la carretera a Estopinyà que seguim.
1 h 41 min. Un cartell ens indica el forn de pa de la Crisalida.
1 h 45 min. Arribem a la Crisalida on hem quedat amb la resta de maquis que s'han estalviat aquest primer tram.
Esmorcem meravellosament bé. En Santiago Agudo ens fa una disertació al voltant del tema dels maquis a la Llitera.
Baixem cap al sud, per un sender.
1 h 49 min. Sortim a una pista que seguim a l'esquerra (track no ho indica així doncs vam voler adreçar per dalt, error).
2 h 06 min. Cruïlla. Anem a la dreta. De tornada vindrem per l'esquerra.
2 h 36 min. Sortim a un camí més important. Anem a l'esquerra.
2 h 39 min. Nova cruïlla. Anem a la dreta.
3 h 09 min. Sortim a la carretera a la presa de Canelles. Anem a l'esquerra.
3 h 31 min. Veiem que per l'esquerra surt l'antic camí a Camporrells que seguirem a la tornada.
3 h 41 min. Font d'Estopinya on ens refresquem de valent. Pugem cap al poble per carrers costeruts.
4 h 01 min. Bar que hi ha a l'entrada del poble. Dinem i ens plantegem que potser es millor no continuar doncs fa molta calor i allargar la ruta dels maquis una etapa més.
Com molts tenen els cotxes a Camporrells decidim alguns (la majoria) tornar caminant encara que tenim el Soci que ens permet fer de taxis.
Després de dinar baixem cap a la font.
4 h 17 min. Font d'Espotinya. Seguim per la carretera. Deixem a la dreta la carretera a Camporrells.
4 h 25 min. Agafem el trencall a la dreta. Un cartell ens indica que és el camí vell a Camporrells.
4 h 30 min. En un camp es perd el camí. Decidim anar a la dreta vers una casa (torre de Solano). .
 4 h 34 min. Sortim a la la carretera a Camporrells que seguim per l'esquerra.
4 h 57 min. Abandonem la carretera principal per un trencall a l'esquerra.
5 h. Agafem una pista que surt a la dreta. Hi ha un pal de fusta emprat per senyalitzar camins que ens indica que no anem tant malament. Davant, sobre un turó tenim les runes d'un castell i una ermita (sant Medi) que indiquen el límit més meridional que va tenir Arnau Mir de Tost davant les hostes sarraïnes.
5 h 10 min. Sortim a la pista que hem seguit aquest mati. Anem a la dreta.
5 h 27 min. En arribar a la vila de Camporrells agafem una pista que tira amunt, a la dreta.
5 h 31 min. Arribem al centre de Crisalida.