EL CAMPIRME: LA MUNTANA DE LA GUERRA

He pujat 4 vegades al Campirme però he anat combinant diferents opcions. Una vegada vaig tirar la carena al nord fins assolir el Ventolau. Una altra venia per la carena oposada pel sud per Montalto. L'altra vaig fer la normal però amb raquetes.
Avui he descobert una altra manera de pujar-hi (encara que no ho he fet) doncs he volgut continuar una carena lateral que puja fins al pic de la Cima que està damunt de les pistes d'esquí de Tavascan. Es podria baixar per un coll lateral i així es podria fer un tomb molt interessant.
Excursió imprescindible en qualsevol carnet excursionista. Enllacem història amb excursionisme. La panoràmica cimal em va tornar a sorprendre.No incloc la variant d'anar al pic de la Cima, opció molt personal.
Dificultat: Moderada
Distància: 10,3  km
Desnivell: +900 metres
Temps: 4 hores 35 minuts.
Itinerari linial.
Sortim del refugi de la Pleta del Prat (1740 m.) pel marge dret de les pistes d'esquí. Hi ha un parell de plafons informatius que ens ajuden a orientar-nos. Anem pujant pel torrent de Mascarida. El telecadira ens queda a mà esquerra. Anem entre ginestes.
35 min. Deixem el barranc de Gavàs - per on puja els remuntadors d'esquí - i per on baixaré en una propera sortida al Campirme ... i ens enfilem per la dreta per assolir una collada.
1 h. Arribem a una esplanada (2140 m.) on he comptat fins a 14 cabanes malmeses pel pas dels anys. Segurament era un assentament dels soldats republicans durant la Guerra Civil doncs no és normal trobar tant escampall de petites construccions. Coordenades UTM 31T  x=352682  y=4726021. A la vora hi ha un pal per mesurar el gruix de la neu.
Anem pujant per la vall. Camí molt evident.
1 h. 40 metres Arribem a l'estany de Mascarida (2320 m.). En alguns mapes el denominen també estany del Diable però en els cartells posa que aquest darrer es troba 5 minuts més amunt.
Ara ens queda un bon tirapits doncs pugem per una mena de canal situada a l'esquerra del circ que tenim davant.
2 h. Collet de Mascarida (2442 m.) que ens obra una gran esplanda que seguirem.
No cal anar a la dreta seguint el tall de l'aresta si no que anem tirant recte amunt amb una tendència a l'esquerra.
Trobo un grup de sordmuts que m'acompanyen. Són megasimpàtics i estan molt forts. Es veu que van d'excursió molt sovint.
2 h, 45 min. Assolim el cim del Campirme (2633 m.) on hi ha un vèrtex geodèsic, encara que potser hi ha un contrafort amb la mateixa alçada. El turonet està ple de cabanes que acollien els soldats republicans. Cap al vessant oest podem veure una línia de trinxeres. Són l'exponent més septentrional del Front del Pallars. L'ascensió justifica plenament l'esforç per poder recordar aquest detall de la nostra història més recent. Penseu que aquest emplaçament fou ocupat durant l'hivern.
Segurament els companys sordmuts que m'han acompanyat desconeixen aquesta dada històrica que ajuda a comprendre millor el territori.
La visió des d'aquí dalt és superba: El tuc de Peguera, el Subenuix, el Montardo, els Bessiberris, l'Aneto i la Maladeta, Mont-Valier, Certescan, la pica d'Estats, el Monteixo, el Salòria ... i parlo de memòria.
Baixo cap al collet de Mascarida però més orientat cap al vessant oposat.
3 h 03 min. Collet de Mascarida (2442 m.). Decideixo baixar al coll que tinc sota i anar al modest cim del pic de la Cima que es destaca en una carena lateral.
3 h 13 min. Arribo a un coll (2353 m.) que em permet baixar a les pistes d'esquí de Tavascan. Penso que seria una bona opció per fer un tomb circular al recorregut clàssic lineal que hauré d'explorar un altre cop.
Segueixo per la carena, ara amunt.
3 h 25 min. Assoleixo el cim de la Cima (2456 m.). Torno pel camí per on he vingut. Hem trobo una parella que pugen de les pistes d'esquí i em diuen que han vingut per aquí perquè es pensaven que no trobarien a ningú. És el que té anar per la muntanya poc habitual. També deu pensar el mateix la perdiu nival que aixecat mentre anava per la carena.
3 h 51 min. Torno a estar al collet de Mascarida i baixo a l'estany homònim i refaig el camí d'anada.
5 h 21 min.  Refugi de la Pleta del Prat on acabo la travessa.