ESPECTACULARITAT DEL FEIXANT DE CARLETS

L'altre dia vaig anar als Feixants del Montsec. És segurament la millor excursió del Monsec d'Ares. Doncs la segona és el Feixant de Carlets. Té un caràcter més salvatge, més autèntic que el primer ja que està molt menys concorregut i l'aventura està més assegurada. No discutiré amb ningú si no està d'acord amb la meva classificació...
Avui que hi he trescat per aquí després de tants anys he tingut l'estranya sensació de ser molt feliç de poder trepitjar per aquests verals tant de temps.
El 25 de gener de 2020 portaré una sortida col·lectiva del CEL per ensenyar i compartir aquestes meravelles naturals del Montsec.
Dificultat: Entre mitja i alta. Els passos no són difícils tècnicament però si que cal no tenir vertigen i un xic de 2xispa" d'afany per l'aventura.
Desnivell:  600  m.
Distància: 5,5  km.
Temps: 3 hores 15 minuts.
L'he copiada del llibre Excursions pel Montsec de Joan Ramon Segura de l'editorial Cossetània, col Azimut núm. 103. No crec que em denuncií per plagi.
En el llibre la ruta comença al poble de l'Ametlla. Nosaltres hem pujat per la pista de la Graonada Mitjana i hem fet les adaptacions necessàries.
Seguim la pista cap a llevant.
22 min "Trobem un vell cartell que senyalitza la continuació del viarany que puja a la part superior de la canal d’Osca. Primerament, creua la part baixa de la canal i marxa cap a llevant, sense guanyar massa desnivell, durant un centenar de metres." Aquesta explicació està una mica passada, ja que el carrerany està perdut i cal anar pujant.
"Des d’aquí inicia una sèrie de ziga-zagues per guanyar alçària tot resseguint les nombroses fites que es confonen amb la tartera i algunes estaques pintades de color verd." No queden fites i menys estaques pintades de color verd.
"Ens encarem ver la roca encinglerada de la nostra dreta.
38 min Arribem fins la roca ressenyada i anem ascendint per la paret.
45 min El corriol surt fins la mateixa canal. El senderó del pas de la canal d’Osca gira a la dreta (est) mentre que prenem un viarany poc clar ho fa a ponent. Aquest indret és anomenat Feixant de la Savina per haver-hi un gros exemplar visible des de lluny i que feia de rellotge a la gent de la rodalia. Després d’una pujada prou ferma, continuem planejant, sempre en direcció a ponent.
1 h 02 min Creuem una canal estreta, pedregosa i estreta.
1 h 12 min Tornem a travessar una nova canal amb pedruscall. És la canal Fosca. En l’altre costat prossegueix la vegetació ufanosa que en certs moments no ens deixa adonar-nos que ens anem endinsant en el Feixant de Carlets. A la dreta tenim el cingle superior del Serrat Alt. Als nostres peus l’estimball del tram inferior de la paret.
1 h 24 min Sortim a un colletó (1403 m) en un marcat contrafort de la muntanya. Davant gaudim del sorprenen espectacle de dues feixes paral·leles que entrecreuen la paret. Estan separades per una cinquantena de metres. Hem de prendre la de dalt.
Més enllà la cornisa també es torna a dividir en dues branques. La superior està menys definida i després queda tancada sense arribar a sortir a la carena. Hem de seguir per l’inferior amb força rastres d’animals.
2 h 10 min La feixa s’estreny considerablement. Pas delicat per a persones amb vertigen ja que hi ha un bon precisi encara que hi ha prou presses, especialment de peu, per superar-lo.
Localització UTM: 31T 3 19 833E 46 56 706N 1555 m
A partir d’aquí la cornisa passa a denominar-se Feixa del Caps i esdevé més evident.
2 h 31 min Sortida del Feixant en la carena principal del Montsec d’Ares. Pel vessant septentrional s’incorpora l’itinerari n. 16 que puja de Sant Martí de les Tombetes.
Localització UTM: 31T 3 19 397E 46 56 733N 1634 m
A partir d’aquí es domina una gran panoràmica vers els Pirineus i la conca de Tremp. Ens trobem en el Serrat Alt, el segon cim més elevat del Montsec d’Ares (1636 m).
Prosseguim la carena vers l’oest.
2 h 36 min En la mateixa aresta trobem una escletxa estreta amb una llosa caiguda en l’interior. Es tracta el pas del Llop o pas Estret. Hem de superar la roca despresa i sortir al vessant de migdia. Per la carena segueix l’itinerari n. 16.
Localització UTM: 31T 3 19 183E 46 56 791N 1615 m
Baixem una trentena de metres per arribar a la Feixa del Mig i prosseguir per l’oest però a un nivell inferior al de la carena.
2 h 45 min Trobem un grup d’arbres caducifolis. Resseguim un corriol que davalla a una gran fondalada que tenim als peus. Enfront distingim el pas Nou, un altre pas destacat de la serralada del Montsec.
Un cop superat els trams més rocosos anem trobant tarterams de pedra menuda que ens ajuden a baixar. Posteriorment ens endinsarem en un bosc de pi de repoblació.
3 h 15 min Pista de la graonada mitjana" on hem iniciat l'excursió.