GR3: ETAPA 12: DE LES ESGLÉSIES AL PONT DE SUERT

Estem continuant la tasca de cercar per on anirà el GR3 per les comarques de Pirineu (Veure etapa 10 Adons a Viu de Llevata).
Avui ens trobem en Paulino Grau, en Joan Nadal i jo per "treballar".
Ells faran el tram de Senterada a Les Esglésies i jo buscaré el camí que ha d'anar de Les Esglésies a Pont de Suert (etapa 12).
És tracta d'una etapa molt interessant que ha d'agradar als caminadors que els hi encanta trescar pujant i baixant diferents colls tot travessant valls poc conegudes. Una petita meravella que ens demostra que a casa nostra tenim bells tresors per trescar.
Característiques tècniques:
Dificultat: Entre baixa i mitja. Per la distància i les nombroses travessies encara no senyalitzades.
Desnivell: + 775 m. - 960 m.
Distància: 18,4  km.
Temps: 4 hores 28 minuts
Itinerari lineal.
Descripció de l'itinerari:
Obra mestra d'en Joan Nadal
Surto de la par baixa del poble de Les Esglésies (1023 m.) en la vall de Manyanet que conflueix al riu de Bòssia prop de l'antiga fabrica de ciment de Xeralló. M'enfilo pels carrers del llogarret.
9 min. En la part alta trobo un cartell que m'indica l'antic cartell cap a Sentís. Anem bé...
(de fet perdo el sender abans d'arribar a la carretera però aquí no ho posaré...)
14 min Surto a la carretera i tiro a l'esquerra.
24 min Agafo un trencall a la dreta. Cartell del Cinquè Llac i del Consell Comarcal que m'ajuden a orientar-me sense cap mena de problema. El sender no és tan evident. En algun moment el perdo i vaig per unes terrasses per un terra rogenc. Vaig pel Solà de Sentís.
38 min Retrobo el sender i segueixo cap al poble de Sentís que veig davant i la collada per on colaré de vall.
43 min Arribo a l'Arrabal de Sentís i travesso per una palanca la barrancada.Surto a la carretera que segueixo a la dreta.
47 min. Abandona la carretera i m'enfilo pels carrerons de Sentís. Hi ha racons ben bonics. Només falta que em trobi amb un noi que em dona molta informació sobre el camí cap a Pont de Suert.
52 min Arribo a la part alta del poble i agafo una pista que el sender va adreçant.
57 min Abandono la pista definitivament i agafo un sender que surt a mà dreta. travesso els Barranquills.
1 h 08 min Coll de Sant Pere (1427 m.) o Prat de l'Hort, encara que aquesta denominació correspondria millor als extensos prats que tenim davant. Important cruïlla de camins. El sender del Cinquè Llac ens deixa per l'esquerra i va al Coll de la Creu de Perves. Vaig a la dreta per la pista de Sas.
1 h 14 min A la dreta surt una pista que remunta cap a l'ermita de Sant Quiri. Nosaltres anem a l'esquerra. De fet podríem anar per un sender que va paral·lel a la pista.
1 h 20 min Passo per sobre de la borda de Montlau. Al fons albirem el Cotiella encara ben nevat.
1 h 22 min Cruïlla de pistes. Anem recte.
1 h 30 Font de l'Escala a l'obac de la muntanya.
1 h 35 min Nova cruïlla. Per la dreta baixa la pista directa cap a l'Hostalet de Massivert però resulta més interessant anar a l'esquerra.
1 h 44 min Masia de Massivert. Totalment enrunada encara que algú s'entesta en conservar aquesta bella raconada. Girem a la dreta. Caldria mirar de molestar ja que el sender passa proper a una propietat privada. Passem a tocar del pilaret de Sant Antoni i agafem un camí molt bell per l'obac de la muntanya.
1 h 55 min Travessem el riuet del Port d'Herta per una palanca.Davant tenim la masia de l'Hostalet de Massivert també reconstruït. Agafem una pista que surt de la part superior.
2 h 06 min Arribem a una colla amb u na cruïlla de pistes. Per la dreta baixa la pista/carretera cap a Castellàs per on també podríem baixar a Malpàs, però decideixo agafar una drecera que surt una mica més enllà del coll. Error... el camí queda tallat per esbarzes i trams perdedors.  El GR ha d'anar per l'esquerra seguint una antiga pista. Jo vaig estar uns 35 min perdut pel bosc.
2 h 41 min Surto a una pista que ve de l'esquerra.
2 h 55 min Surto a la carretera que puja a Malpàs. Vaig per la dreta, amunt.
3 h. Veig l'antic camí que puja a Malpàs però està en molt mal estat (brut de vegetació). Decideixo pujar per la carretera.
3 h 10 min Arribo a Malpàs que travesso. Trobo un senyor assentat en un pedrís al costat de l'esglèsia i parlem del camí a Pont de Suert. Em diu que el camí vell està molt malament i em recomana anar per la pista. Per on vaig jo? Pel camí vell que tampoc està tan malament si el comparem amb el sender per on he baixat abans.
De darrera de l'església agafo un sender que va a l'esquerra.
3 h 15 min Deixem a l'esquerra el camí que ens duu al cementiri. Anem a la dreta. Trobem alguna marca groga que ens ajuda a seguir el camí però no hi ha una seguida de marques.
3 h 22 min Travessem el barranc de les Vernedes. Bifurcacins de camins anem per l'esquerra encara que no és gaire evident. (Jo vaig anar per la dreta amunt, poc després vaig veure el bon camí i vaig tenir que saltar una espona... Caiguda, el braços passa per damunt d'un esbarzer que em deixa agradables records de campanya i en l'altre braç trenco un pal entre branques... )
3 h 32 min Arribo a un nou barranc que segueixo amunt.
3 h 45 min Collada on trobo una pista. Al costat hi ha el Paller de Peroi (1138 m.). Segueixo la pista de l'esquerra.
3 h 55 min Abandono la pista i agafo un sender que davalla per l'esquerra. Tram molt agradable.
4 h 17 min surto a la carretera a Ventolà. Trobo un camí marcat per la'juntament de Pont de Suert. El segueixo avall. Vaig travessant la carretera.
4 h 22 min Segueixo definitivament la carretera avall.
4 h 28 min Arribo a Pont de Suert (844 m.). He quedat amb els companys al bar de Lavaix (4 h 32 min).


Per obtenir el track:


Powered by Wikiloc



Comentaris