EXCELÈNCIA: GR3 D'ADONS A VIU DE LLEVATA

Una colla d'amics del CEL ens hem entestat en acabar el GR3 que fa anys que està encallat en el disseny i condicionament de les etapes més pirinenques. Hem fet una proposta de treball a la FEEC. El grup està obert a tothom que vulgui venir a fer-nos un cop de mà.
Avui hem fet la primera exploració: Hem fet dos grups de treball: Etapa 10: D'Adons a Viu de Llevata  i Etapa 11: De Viu de Llevata a Pont de Suert.
Dificultat: Entre baixa i mitja. Camí sempre ben senyalitzat amb cartells però amb prou desnivell.
Desnivell: + 670 m. - 780 m.
Distància: 13,7  km.
Temps: 4 hores 20 minuts
Itinerari linial.
Descripció de l'itinerari etapa 10:
Comencem dient que m'ha sorprès l'encisadora que ha estat aquesta etapa. Pensa que seria una etapa de transició però passa per uns racons de salvatgia que impressiona. Tens la sensació d'estar en territori desconegut, perdut, però el camí està perfectament senyalitzat amb cartells (segurament del consell comarcal) que ha senyalitzat el recorregut. Potser a la pujada al coll de Sant Roc de Viu caldrà esmerçar-se el dia que pintem ja que avui he pujat pel mig de la vallada quan segurament caldrà fer-ho per un camí carreter que volta una mica. Pur plaer.
Sortim del llogarret d'Adons (1332 m.), bastit en el vessant septemtrional de la serra de Sant Gervàs, per un sender indicat amb un cartell que ens adreça cap al coll de Sant Roc. Al peu del cartell hi ha una creu que indica que per aquí no va el sender: Caldria traure-la. El camí comença baixant.
3 min Travessem la barrancada de Font Freda(1306 m.). El camí comença a guanyar alçada suaument.
23 min Travessem el barranc de l'Obac (1350 m.) i canviem de vessant. Per la dreta s' ha incorporat el corriol procedent de l'Abella d'Adons.
43 min Coll de Sant Roc d'Adons (1463 m.) on ens incorporem a una pista. antigament havia hagut una capella dedicada al sant, just abans d'incorporar-nos a la pista però ara només hi resta un munt de rocs. Al coll de Sant Roc hi ha una important cruïlla de camins: Serra de Sant Gervàs i muntanyes veïnes), Una mica més enllà hi ha el sender senyalitzat amb un cartell que va a Llastarri i, més a la dreta, el sender que va a Trepadús i Viu de Llevata que seguirem.
Per l'esquerra amunt, no senyalitzat un corriol perdedor que puja al coll de Llastarri i a la Pala del Teller (vèrtex més enlairat de la serra de Sant Gervàs, Consultar la guia
Els sender descens entre boscúria.
1 h 19 min Deixem a l'esquerra el castell de Curan (no hi ha cap sender que ens hi dugui i no es veu des del camí).
1 h 44 min Esquena de l'Ase o Coma de Pano (1445 m.) al costat del camí amb una panoràmcia excepcional. Albirem el coll de Sant Roc de Viu vers on ens dirigirem i els espadats del Tossal Gros a l'altre vessant. Al fons l'embassament d'Escales que talla les comunicacions de la vallada.
Continuem per l'altre vessant de l'Esquena entre roures. El camí està un xic inclinat i cal caminar amb cura.
2 h 02 min Per l'esquerra sembla que s'incorpora un vell sender del que desconeixem la procedència.
2 h 06 min Travessem un barranc.
2 h 14 min Barranc de Palomera - anem uns metres per la llera del barranc i surtim per la dreta -  i, poc després el de la Roureda (916 m. - punt més baix de la ruta).
Poc després comencem a pujar. Superem el barranc de Cantallops ja ascendint.
2 h 34 min Cruïlla. A l'esquerra trobem el sender que va a la casa de Trepadús (1041 m.) (a 8 minuts entre anar i tornar). El nostre camí tira amunt. Curiosament trobem que hi ha una indicació que retorna a Adons. Penso que deu d'anar a Castellet de les Olles i puja a Adons pel coll de Llastarri (ja tinc feina per un altre dia).
2 h 42 min Estic a la cruïlla i ara tiro amunt continuant la pujada.
2 h 54 min Colladetes (1135 m.). Pugem per la carena. De sobte trobem marques grogues pintades als arbres i a les pedres.
3 h 17 min Esplanada on trobem les restes de la cabana Cremada (1307 m.). Al fons ja albirem el coll de Sant Roc de Viu.
3 h 24 min Borda de Ferrer enrunada.
3 h 25 min Arribem a una pista que seguim amunt (esquerra).
3 h 29 min Bassa de la borda d'Anselles que localitzem enlairada. Deixem la pista que gira a l'esquerra i anem recte. Un pal a terra ens indica el corriol que no és gaire evident.
Pugem cap al coll que divisem al fons. En algun moment perdo el camí i adreço, deixant-lo a l'esquerra. Atenció al pintar aquest punt i deixar-lo ben clar.
3 h 38 min M'incorpora a la pista que segueixo amunt (dreta).
3 h 47 min Coll de Sant Roc de Viu (1441 m.) amb una excepcional visió sobre la vall d'Erta i de  Manyanet amb els pics del Corrunco de Durro i la pica Cervi. La pista gira a l'esquerra per pujar a la Faiada amb les antiestètiques antenes. Anem a la dreta.
4 h 02 min Agafem una drecera que surt a l'esquerra que coincideix amb l'antic camí. Veiem el llogarret de Viu de Llevata sota nostre.
4 h 09 min. El camí s'apropa a la pista però el nostre sender tira recte avall.
4 h 17 min Sortim a la pista.
4 h 20 min Port de Viu a l'entrada del llogarret de Viu de Llevata (1230 m.).