CONFINAMENT2: ALBATARREC - TIMONEDA ALFES - GR3 - MONTOLIU

Ahir tornen a confinar el Sègria. Quasi ploro de ràbia ja que tenia la motxilla preparada per anar al Pirineu, concretament a les agulles d'Amitges quan comuniquen que el Segrià queda perímetralment tancat a la circulació. Dubto però finalment decideixo fer bondat i cap a casa.
Poc a poc em vaig refent i penso que hauré de recorrer diferents indrets del Segrià, el problema és que ara a l'estiu cal matinar molt per no morir dissecat com un bacallà en mig de l'estepària plana. Pitjor ho estan passant els que estan ingressats a l'hospital i els que treballadors que els atenen.
Recorregut molt interessant que permet descobrir indrets innedits del nostre territori proper.
Dificultat: Baixa.
Desnivell:  160 metres.
Distància: 18,5  km.
Temps: 3 hores 40 min
Itinerari circular
Em situo en la farmàcia del poble d'Albatàrrec que es troba en el centre de la vila. Agafo la carretera L-700 cap a Alfés.
Als 50 metres travesso el canal de Serós. Deixo les cooperatives de la fruita a l'esquerra.
0,4 km Agafo la carretera a la Partida del Tossal que surt a l'esquerra. Abandono la carretera a Alfés.
0,53 km Bifurcació anem pel camí de la dreta. Al front ja tenim el tossal del Pedrós, el nostre primer objectiu.
0,73 km Nova bifurcació. Ara anem per l'esquerra.
1,7 km Pont sobre l'autopista.
2,55 km Agafem un trencall a la dreta. Ja estem al peu del Pedrós.
2,7 km Decideixo abandonar el camí carreter i agafem un carrerany que ja s'enfila muntanya amunt. Poc després agafo un viarany que gira a la dreta. Vull fer tota la carena del Tossal.
2,76 km Surto a la carena. Es pot observar un post d'observació de l'exèrcit republicà. Tota la carena és plena de trinxeres i emplaçaments que corresponen a peces d'artilleria que defensaven l'aeròdrom d'Alfés.
2,9 km Vèrtex geodèsic del tossal de Pedrós (230 m.). Darrera hi ha una antiga cabana. Aquí dalt havia un post d'observació d'aviació per controlar l'aviació franquista que podia venir de l'Aragó.
Baixo decididament vers un collet. Quan arribo al collet remunto l'altra elevació. Dalt també s'observa una fondalada en el terreny que també indicaria la ubicació d'una pesa d'artilleria. Baixada ferma cap a la base del tossal.
3,2 km Arribo a una cruilla de camins. Vaig a la dreta. Anem per la carrerada d'Albatàrrec. Veure itinerari pels bunquers d'Albatàrrec.
3,7 km Creuo el camí vell d'Albatàrrec a Artesa de Lleida. Tiro recte amunt i em trobo el canal d'Urgell. A l'esquerra trobo una plantada de plàtans a la banqueta mentre que a la dreta és totalment solell.
Baix recte amunt.
4,2 km Collet. Agafo un senderó que surt costerut per l'esquerra. Estic pujant als contraforts de la Timoneda d'Alfés. Si us interessa el tema de la Guerra Civil aquí podreu trobar tots els vestigis que hi ha a la Timoneda.
4,6 km Faig cap a una pista que travesso i tiro uns metres a la dreta per agafar un altre corriol.
La pista que hem creuat va directa a les instal·lacions de l'Aeròdrom d'Alfès.
5,2 km Trobo un sender que davalla de la Timoneda.
5,4 km Ja en el peu de la Timoneda hi ha una cruïlla de senders. Vaig recte. M'encaro vers les instal.lacions de l'àrea de l'autopista de Lleida.
6,1 km Arribo a la tanca que protegeix l'Àrea. Grio a l'esquerra i vaig seguint la tanca.
6,9 km Pont sobre l'autopista. Vaig pel camí de Linyola.
7,4 km Cruïlla. Anem recte.
7,9 km Travesso la carretera C-12 de Lleida a Flix, prop del km 131.
8 km Torre de Vimfaro. Darrera hi ha el tossal homònim on havia hagut un castell i restes de la Guerra Civil.
Giro a l'esquerra.
8,7 km M'incorporo al GR-3 (etapa d'Aspa a Lleida) i vaig a la dreta.
9,4 km Abandono la pista i m'encaro vers una cabana de volta que veig a l'esquerra.
9,6 km Cabana de volta en un estat de conservació precari però encara es pot entrar dins i observar les dependències pels animals i per les persones separades. A les pedres que formen la porta d'enrada es pot llegir clarament una P i una R.
Coordenades UTM: 31T  x=301644  y=4600603
Volto un turó i surto pel darrera a la pista per on venia.
Davant tinc una modesta elevació que pujo. En el seu cim veig també una fondalada que indica la ubicació d'una possible pesa d'artilleria.
Coordenades UTM: 31T  x=301562  y=4600727
Torno a la pista
10,5 km Cruïlla a la dreta que ens duria al proper abocador de Montoliu. Continuem recte.
11,1 km Per l'esquera s'incorpora un sender que ve pel costat del riu Set. Està marcat com a GR-3 però no és "oficial". Caldria veure com està aquest senderó i si és millor que el secarral per on va ara.
Cruïlla. Anem a la dreta.
11,3 km Deixem un trencall que va també a l'abocador de Montoliu. Anem a l'esquerra entre camps d'arbres fruiters. Anem per la Carrerada Reial.
12,9 km Deixem un trencall que surt a la dreta.
14,2 km Travessem l'autovia per sota i poc després agafem un camí paral·lel que puja a la dreta. Cartell.
14,8 km Arribem a un collet. Hi ha un trencall que surt a l'esquerra però continuem per la vora de l'autopista.
14,9 km Agafem un trencall a l'esquerra. Al fons ja albirem algunes cases dels erals de Montoliu.
15,6 Entrem a la vila de Montoliu que travessem longitudinalment.
15,85 km Plaça de l'església. Pugem pel carrer del Castell.
Dalt en un modest turó devia haver hagut un castell però actualment només hi resta una petita plaça. Baixo per unes escales.
16 km Volto l'escola i surto al carrer principal de la vila que segueixo avall.
16,1 km En un modest tossal que em queda a l'esquerra observo les dues entrades d'un antic refugi antiaeri de Montoliu. Coordeandes UTM: 31T  x=298881  y=4603880
Continuo carretera avall.
16,3 km Pont sobre el canal de Serós. També passa per sota les escorrialles del canal d'Urgell. Agafo la banqueta de la dreta del canal de Serós. Prefereixo anar pel camí més separat del poble.
16,75 km  A la dreta hi ha un pont per on passa el camí asfaltat que davalla de Montoliu.
18,1 km Pont a la dreta que dona accés al primer carrer d'Albatàrrec.
18,48 km Nou pont per on passa la carretera que va a Alfés (L-700). Anem a l'esquerra.
18,5 km Farmàcia i placeta on hem començat l'itinerari.