CONFINAMENT COMARCAL: PER LES MINES DEL BAIX SEGRE

Aquest Nadal ens han confinat comarcalment - ara que tenia tot el terme municipal tot trepitjat - i cal cercar noves fites dins de la comarca del Segrià. Sempre m'ha agradat pujar als modestos tossals del Segrià però clar amb aquesta boira costa posar-los com a fita. Ahir estava despistat fins que vaig trobar un patrimoni industrial que tenim oblidat: Les mines del Baix Segre. Així que ahir, vinga a buscar informació. Veig que hauré de fer força tros amb cotxe però és un bon escenari per aprendre. Em plantejo també pujar al tossal de Mangraners, una mica perquè m'agrada coronar cims encara que l'encant de pujar a una muntanya és fruir de la seva panoràmica però avui amb boira... Avui he jugat a orientar-me amb el GPS pel mantell blanc dels núvols. Quina diferència!!! alguna vegada m'havia perdut entre la boira i es passa una mala estona.
En aquest post hi ha com a tres itineraris diferents:

- Una volta circular amb vehicle.

- Una exploració de la mina de la Canosa.

- Un itinerari per descriure l'ascensió al tossals del Mangraners

Miraré de barrejar els tres elements per fer-ho més amé. Som-hi.

DESCRIPCIÓ DE L'ITINERARI:

De Maials agafem la carretera a Seròs (C-242). Aviat  agafem la carretera que va a Almatret (L-7046).

0,3 km Agafem un trencall que surt a la dreta.

5,3 km Cruïlla. Anem per l'esquerra. Per la dreta ve la carretera a Seròs i recte la que va a la Granja d'Escarp. Anem per l'anomenat camí de les Mines.

8,750 km Per la dreta surt una pista de terra per on va el camí al Montmeneu.

9,1 km Cruïlla de Lo Collet. Anem a la dreta. A la tornada ho farem per l'esquerra. Cartell. La pista sense ser dolenta empitjora.

12 km Cruïlla de camins. Estem en la mina de la Canota (encara que tinc algun dubte). Són instal·lacions de l'empresa Minas del Bajo Segre SA

Breu descripció de la mina:

A l'entrada trobo l'edifici de l'administració (veure foto superior). Coordenades UTM: 31T  x=280949  y=4581947, a l'esquerra hi ha una tanca que un cop saltada permet visitar la casa on es devien allotjar les treballadors. Està encara amb relatiu bon estat i no s'ha trencat gaire cosa, curiosament. Coordenades UTM:31T  x=280871  y=4581958

Baixo pel barranc un centenar de metres i trobo la tremuja on s'omplia els camions per carregar els camions (primerament carros). Durant molt temps duien el carbó fins a l'Ebre on havia els llaüts que baixaven el mineral pel riu. El estat de conservació és més penós. Coordenades UTM: 31T  x=280928  y=4581792.

Torno a la cruïlla i entro en el barranc de la Mina. Hi ha una gran porta de ferro troquelada amb el nom de l'empresa que està oberta.

A la dreta veig dues boques de mina que han estat colgades de terra per evitar l'entrada. Al fons de la barrancada trobo l'entrada que devia ser principal que està tancada amb una reixa. Coordenades UTM: 31T  x=280975  y=4582111
Torno a la cruïlla de camins i m'enfilo pel primer camí que puja decididament. Arribo a unes grans esplanades on es va deixar les gangues del mineral. Grans esplanades que ens poden ajudar a entendre la quantitat de material que va sortir d'aquests topants. A l'esquerra veig una columna de vapor (o potser era fum ja que sentia una certa olor a cremat) que pujava del terra. Penso que com fa fred l'aire calent de la mina tapada té una sortida en aquest indret i surt a l'exterior. Ho he vist en algunes coves.

Descripció de la pujada al tossal dels Mangraners:

(Cal tenir que pujo envoltat de boira i no veig gaire més que uns 30 metres davant i vaig seguint el GPS, fent una practica).

Surto de la cruïlla i agafo el camí que s'enfila amunt per la dreta. Baixaré per l'altre ramal més important que hi ha a l'esquerra.

4 min Esplanada amb gangues de mineral. Segueixo per la plana.

11 min Entrem a un camp d'ametllers que travessem.

19 min Sortim a una pista principal que travessem. Anem a un altre camp d'arbres.

22 min Abandono el camp i m'enfilo per una torrentera sense camí.

26 min Faig cap a un camí per on passen motos trialeres. Primer vaig a l'esquerra però aviat torno (4 min).

27 min Agafo un corriol que s'enfila amunt. Per aquí no pugen les motos i és menys evident. En algun moment penso que vaig sense carrerany.

43 min Arribo a la carena cimal. Vaig resseguint el corriol ara més evident.

49 min Faig cap al punt més alt de la serra dels Mangraners (365 m.) encara que no veig res, podria haver-me'l passat o potsr no hi he arribat. Retorno pel meu camí.

55 min Abans de la darrera cota hi ha un carreranys a l'esquerra per on ha passat una moto. Em tiro per allí. Molt pendent i amb fang esdevé una petita gran aventura de superar la baixada sense cap culada.

1 h 07 min Faig cap a un camp. El corriol segueix per la dreta però prefereixo seguir pel costat del camp fins sortir a un camí de carro. Vaig a la dreta.

1 h 16 min Travesso per on he pujat i segueixo la pista.

1 h 18 min Cruïlla de camins. Hi ha un cartell malmès. Baixo per l'esquerra.

1 h 25 min Arribo a la cruïlla de la mina on he començat la caminada.

Tomb circular amb el cotxe:

Un cop aquí decideixo seguir per la pista que surt per la tremuja. Recordeu que porto ja 12 km.

12,9 Cruïlla de camins. Davant veig una gran construcció que podria correspondre al carregador de minera de la mina de Canota inferior. L'entrada a la mina principal veig que està tancat per una barrera. Per avui ja en tinc prou. Així que tiro amunt per la dreta. Veig que el meu camí coincideix amb el GR-99.
13,5 km Cruïlla. Agafo el ramal de la dreta que està encimentat encara que puja molt dret. El GR va per la dreta.

13,9 km Aparco. A la dreta hi ha dues cates que van fer per trobar la beta de carbó, però sembla ser que no era prou rellevant. Coordenades UTM: 31T  x=281661  y=4581043

14,3 km A la dreta hi ha una barracons que no sé si podrien correspondre a alguna instal·lació minera (segurament no ja que semblen posteriors):

15,3 km. Cruïlla de camins. Agafem el de l'esquerra abandonant el tram asfaltat. Hi ha una senyal que indica que només poden passar gent autoritzada però a mi no em queda cap altre remei per tornar a casa. La pista es estreta i s'ha fet molt talús per fer-la. Hi ha alguna pujada i baixada decidida.

17 km Cruïlla. Anem a l'esquerra passant pel costat del mas del Gil, imponent.

18,1 km Passem pel costat d'una granja molt gran.

18,9 km Deixem a l'esquerra el mas del Jacinto.

19,3 km Cruïlla amb cartells de Lo collet per on hem passat a l'anada (punt quilomètric 9,1 ). Seguim el camí d'anada.