PER LES PEIXERES DEL RIU SET

Una peixera seria una bassa que es forma a la vora d'un rierol per poder aprofitar l'aigua excedent. He vist que la fan derivar del llatí, però, des de la meva ignorància crec que el nom prové que en aquesta bassa quedaven retinguts molts peixos, especialment en les èpoques de sequera. N'hi ha força per les terres de Lleida. Avui hem visitat les dues que hi ha al terme d'Alfés en el riu Set. Un riu que pateix un fort estiatge i generalment baixa sense aigua però enguany sembla que baixa amb força aigua. En l'excursió d'Albatàrrec a Aspa i tornada pel riu Set vaig tenir seriosos problemes per travessar-lo (vaig haver d'anar a buscar la carretera). Ara encara hi ha passos per on no es pot creuar.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Molt interessant. Ideal per descobrir bells racons de la nostra comarca.
Dificultat: Baixa. Només cal tenir present que si el riu baixa molt ple podem tenir problemes de travessar-lo.
Temps: 1 hores 41 minuts.
Itinerari lineal

Ens situem en la cruïlla del riu Set amb la carretera C-12 quan puja cap al poble d'Alfés (km 130,1).
Seguim el GR-3 en direcció a Aspa (aigües amunt).

5 min Primera peixera que queda a la nostra dreta. La bassa està molt colgada d'al·luvions i fa que hagi minvat molt la seva capacitat. Cartell informatiu. Anem a tocar la llera del riu, per la vora d'un camp plantat de cereal. En l'extrem baixem a la llera del riu. Baixada una mica sobtada on podem trobar alguna canya i algun esbarzer.
13 min Passem per la vora d'unes pedres, caigudes del cingle lateral.

18 min Pont per creuar el riu.
29 min Segona peixera. El GR passa per la resclosa, encara que ara no ho podem fer perquè hi ha encara massa aigua. Anem per un camí que continua recte, per la mà esquerra hidrogràfica. Cartell informatiu. Al costat hi surt la sèquia de dalt. A la tornada agafarem una pista que surt per damunt.
43 min Per l'esquerra puja el GR per on pujarem després. Seguim recte. Alerta que el track fa una altra combinació.

48 min Cabana de volta d'estructura senzilla. En lloc de continuar el GR preferim baixar a travessar el riu. Coordenades UTM:  31T  x=304130  y=4598742. Baixem a travessar el riu Set. Hi ha un cartell que ens indica diferents rutes als pobles propers. Cal tenir present que dalt, en una caseta de totxo que havia de protegir les pintures rupestres d'Alfés però es va fer tard i no en queda cap resta.
54 min Alerta, cal deixar el camí i travessar la llera del riu en un gir sobtat a l'esquerra.
56 min Enllacem amb el camí que hem seguit a l'anada.

1 h 10 min Segona peixera. En lloc de tornar pel GR. Agafem la pista que aviat ens fa sortir de les ribes del riu. Quan sortim dalt trobem una gran esplanada conreada. Alerta a la dreta hi ha un senderó que ens duu a una cabana que està sota d'una franja rocosa. Agafem aquest senderó o ens costarà baixar-hi. Coordenades UTM: 31T  x=303348  y=4599384 La cabana resta tancada. Dalt hi ha una petita imatge de la mare de Déu de Montserrat.
Seguim la pista ampla i poc interessants des del punt de vista excursionista.
1 h 29 min A la dreta hi ha un antic ajup i un pont sobre la sèquia de Dalt.
1 h 37 min Abans de sortir a la carretera nova. Agafem la carretera vella que surt a la dreta.
1 h 39 min Arribem a l'antic molí de Franxinquet. Continuem per la carretera vella.
1 h 41 min Pont vell sobre el riu Set i fem cap a l'aparcament on hem començat l'excursió.