TRAVESSA ROCA DEL CORB - SANT HONORAT (PUJADA A LA PRESO)

Ahir malgrat la mala previsió meteorológica avui he decidit fer una gran clàssica excursionista que feia anys que no feia. He volgut afegir la pujada a la roca del Corb que ara té unes cadenes i la pujada/exploració de la Presó de Sant Honorat i visita dels miradors de Sant Honorat.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Recorregut clàssic que no pot faltar en cap carnet excursionista.

Dificultat: Moderada. Sense incloure la pujada a la Presó que és més exigent

Temps: 5 hores 02 minuts més 30 minuts per pujar a la Presó.

Començo a caminar de l'hostal de Can Boix. Com ha canviat massa en els darrers anys!!!. El veig molt elitista quan fa uns anys agraïen el pas dels excursionistes. Ara ens fan voltar per fora com si féssim por. Per recordar aquells anys només cal llegir el llibre Fusta de Boix  Aparquem a l'entrada. L'aparcament està reservat als estadants.

Hi ha un camí asfaltat que voreja l'hostal. Anem seguint unes marques blaves i gorgues. Quan estem darrera de Can Boix anem a la dreta, cap a la muntanya.

5 min Anem a la dreta, tot deixant el camí que va a la Font Viva i al Roc de Rombau. Tota l'estona anirem trobant cartells a les cruïlles.

8 min Camí que marxa per l'esquerra cap a Peramola. Anem per la dreta. Pujada dreta. Hi ha moments que anem arran del cingle.

21 min Grau de Porta. Cruïlla de camins. Per l'esquerra va un sender que també davalla cap a Peramola. Anem a la dreta.

35 min Quatre camins. Cruïlla de camins. A l'esquerra va el camí cap al roc de Cogul. Anem a la dreta. Aviat albirem ja la roca del Corb i la de sant Honorat. Una altra pista davalla a Torrent.

44 min A l'esquerra tenim el Forat del Corb. Per baixar cal emprar cordes.
51 min Per l'esquerra s'incorpora el camí que ve de la casa del Corb (Veure itinerari Volta a la Roca del Corb). La casa ens queda a 10 minuts. Molt interessant fer aquest allargament.
53 min A l'esquerra puja el camí a l'ermita de Sant Salvador del Corb que vaig fer no fa gaire . Veure Volta a la roca del Corb.
58 min Abans d'arribar a una torrentera podem observar un munt de pendres que indiquen un corriol que seguim per pujar a la roca del Corb. Alternativa opcional. Tram dret, especialment al final.
1 h 02 min Sortim a un coll (929 m.). Girem a la dreta i trobem un parell de cadenes que ens ajuden en els trams més drets. Alerta amb la roca molla.

1 h 14 min Cim de la roca del Corb (987 m.). Impressionant visió sobre les properes roques de Sant Honorat. Davallem pel mateix costat.
1 h 35 min Tornem a estar a la pista. Anem a l'esquerra.
1 h 43 min Deixem la pista i agafem un trencall a l'esquerra que ens duu al coll de Mu.

1 h 48 min Coll de Mu (879 m.). Per la dreta surt un corriol que caldrà explorar algun dia. Anem a la dreta. Hi ha un tram de cadena per un llarg flanqueig. Tram molt agradable. Travessem tres barrancades.

2 h 13 min Collada amb l'agulla del Camí a la vora. Canviem de vessant.

2 h 27 min Nova collada.

2 h 36 min Hi ha un sender que baixa cap a Can Boix. Anem amunt.

2 h 52 min Sortim a una pista. Anem a l'esquerra.

2 h 57 min Placa a la memòria d'un excursionista.

3 h 05 min Superem una muralla que tanca el cimal de Sant Honorat. Quan sortim al cim, recomanem anar a l'esquerra a buscar un contrafort. Sembla com si les entrades a aquesta esplanada estigues barrada per murs de pedra. He observat un altre pas una mica més a l'esquerra.

3 h 12 min Mirador situat a ponent. Impressionant visió sobre el torrent de Font Freda. Retornem sobre les nostres passes. Anem ara al recte.

3 h 17 min Arribem a l'ermita de Sant Honorat. Enrunada. Continuem més enllà.

3 h 23 min Impressionant mirador sobre el riu Segre i l'embassament d'Oliana que restes 500 metres sota nostre. Retornem sobre les nostres passes.

3 h 31 min Baixem la muralla. Davant nostre tenim el cingle de la Presó. Avui ens proposem pujar-hi.

ASCENSIÓ A LA PRESÓ DE SANT HONORAT

Ens decantem a l'esquerra per anar a cercar el coll que forma Sant Honorat i la Presó. Anem pujant per plaques tombades per l'extrem oest de la muntanya. Ens anem enlairant per una mena de terrasses. En l'extrem trobem una fissura vertical d'uns tres metres per on podem pujar grimpant. En escalada correspondria a un II+ (escalada per a excursionistes habituals sense corda però millor dur corda).

Arribem al cim i observem tres espais on hauria cabanes on sojornarien presoners o soldats. De fet hi ha tres indrets per on es pot pujar. Aquest és el més fàcil. Pel centre també n'hi ha un altre més fàcil tècnicament però més exposats en ser més llarg. En l'extrem de llevant n'hi ha segurament un altre pas. Un mur ens indica que també es podria pujar per aquí i estava protegit pel mur.

Tradicionalment s'ha denominat la Presó i diuen que tancaven allí els presos i només calia un vigilant en un únic pas accessible. Potser no va ser una presó sinó una fortificació militar on hauria soldats aquarterats aquí davant la impossibilitat i que justificaria els murets que protegeixen les altures. També hi ha murs de protecció en els dos passos que he trobat a l'altiplà de Sant Honorat.

Pujar i baixar ens ocuparà una mitja hora.

He passat la muralla de Sant Honorat i tiro avall.

3 h 36 min Retornem a la pista.

3 h 40 min A la dreta hi ha el camí per on hem pujat. Ara continuem per la pista.

3 h 44 min Bifurcació de pistes. Anem a l'esquerra. Baixa molt forta.

3 h 53 min Trencall a la dreta, agafem una drecera. Hi ha força esbarzers perquè no es fa anar gaire però és més interessant baixar per aquí que no anar per la pista.

4 h 13 min Fem cap a la pista. Anem a la dreta.

4 h 21 min Aparcament del Castell-llebre. Agafem el camí a l'esquerra que ens hi duu. Es pot obrir la porta. Ermita bastida en un contrafort encisador. Tornem a la pista després de la visita (10 minuts de camí).

4 h 58 min Barranc de Font Freda. Agafem un corriol que surt a mà dreta per evitar Can Boix, però com tinc el cotxe a la porta segueixo la pista.

5 h 02 min Entrada a Can Boix on hem començat la caminada.