TRAVESSA PEL DOLMEN DE LA CASA ENCANTADA (CADOLLA - PINYANA)

El dolmen de la Casa Encantada és un dels exemplars megalítics més impressionants que conec, amb una panoràmica superba. De fet va ser dels primers que van ser estudiats. En aquell primer estudi es parlava que en la seva pedra superior s'havien fet sacrificis humans ja que en el seu interior s'havien trobat una calavera. Ja veiem com va canviar la interpretació de la història.

Tinc una descripció d'aquesta ruta en el llibre Serra de Sant Gervàs i muntanyes veïnes. però aquí tenim una actualització del recorregut.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES:

Valoració: Travessa genial que ens permet veure diferents elements megalítics on cal destacar el dolmen de la Casa encantada.

Dificultat: Normal.

Temps: 2 hores 36 minuts.

Aparquem en el punt que la carretera, a tocar a Cadolla (938 m.), creua la barrancada del Vedat del Solà. Coordenades UTM: 31T  x=326561  y=4688657. Venint de Senterada - Naens.no hi ha un punt on aparcar deixant prou amplada.

Reculem per la pista, en direcció a Senterada.

2 min Pal indicador que ens indica el camí de pujada, a l'esquerra.

6 min Abandonem el sender i agafem un trencall a l'esquerra. Pujada.

43 min Trencall a l'esquerra. Hi ha algun indret on cal anar amb cura seguint les marques grogues ja que el camí no sempre és evident.

1 h 12 min Esplanada. El camí cap a Pinyana va a l'esquerra. No està senyalitzat. A l'esquerra hi ha una pedra plana per on passa el camí a Pinyana. Observar la fotografia anterior.

1 h 20 min Pal indicador. Anem a la dreta.

1 h 23 min Dolmen de la Casa Encantada (1396 m.) La llegenda ens parla d'una geganta que duia casa seva damunt. Una pedra agafada a cada braç i una altra al cap. Arribada a aquesta contrada es va sentir esgotada i va morir en el que ara coneixem com la casa encantada.

Amb una panoràmica excepcional:  Al nord-oest apunta l'Aneto, les muntanyes de Cerler, Vallhivierna, Cassamanya, el Corrunco de Durro, la pica Cervi, port d'Erta, pic de Filià, pic de la Costa, Montsent de Pallars, tuc de la Cometa (serra d'Altars), la Torreta de l'Orri (Portaine) amb els pobles de Sarroca de Bellera, Vilella, Xerallo, Erdo, Santa Coloma d'Erdo, la Bastida de Bellera. A l'est, Les Piques a la serra de Taús, Sant Corneli, Carreu, Cingles de Pessonada, Montsec, Camporan, Creu de Ferri, Avedoga, el Portús i la Pala del Teller. Coordenades UTM: 31T  x=326248  y=4690051

Retornem al pal indicador.

1 h 26 min Anem a l'esquerra per anar a la necròpolis de Comillini.

1 h 46 min Necròpolis de Comillini. No espereu aquí grans elements megalítics sinó que es tracta de petits cercles de pedra que correspondrien a antics enterraments. N'hi ha una cinquantena de túmuls. Dificultat de localització. Anem trobant túmuls escampats.

1 h 55 min Cruïlla indicada per un pal indicador. Hem d'anar a l'esquerra. No hi ha un sender marcat però anem tirant per una ampla lloma. El nostre corriol no sempre és evident. Anem buscant el millor pas entre els boixos. Coordenades UTM: 31T  x=325126  y=4690029.

2 h 25 min Menhir del General o del Serrat del Reboll on em va dir un veí de Pinyana estava enterrat un general. Coordenades UTM: 31T  x=325620  y=4689564. Per l'esquerra s'incorpora el camí que ve directament del dolmen de la Casa Encantada que hem deixat en el punt 1 h 12 min.

1 h 31 min Cruïlla de camins. Deixem el llom i girem a la dreta però abans anem uns metres avall. Cartell indicador.

1 h 33 min Dolmen del Serrat del Reboll. Es tracta d'un dolmen malmès però encara es poden observar les lloses que el formaven. Cartell informatiu. Coordenades UTM: 31T  x=325823  y=4689372. Reculem a la cruïlla i agafem un sender cap a Pinyana.

1 h 52 min Abandonem el camí i fem cap a uns camps abandonats i anem tirant cap a l'esquerra i la pista que tenim propera. Abans agafem un sender que ens duu a una corva molt clara de la pista.

2 h 04 min Revolt del Bago. Seguim la pista avall.

2 h 10 min Trencall a l'esquerra que agafa l'antic camí a Cadolla que fa drecera.

2 h 17 min Sortim a la pista que seguim.

2 h 21 min Nou trencall a l'esquerra que agafem.

2 h 32 min Sortim a la pista a l'entrada de Cadolla. Seguim la pista.

2 h 36 min Aparcament on hem començat l'excursió.