PER LA BALMA TROGODITICA DE LA VANSA (TORREC)

 
Tórrec és un llogarret perdut en les barrancades del Montsec meridional. Són una xarxa de barrancs complexa i inhòspits de mal travessar. Tot un repte. Avui he volgut tornar a la casa-balma de la Vansa. No ha estat fàcil ja que la vegetació i l'aigua que duia el barranc de la Font Freda m'ha complicat una excursió que tinc classificada com a fàcil. 

M'ha sorprès no trobar un cartell indicador del sender i ni marques per senyalitzar la ruta. És curiós aquesta salvatgia del terreny. Una senyal d'autenticitat. He tingut dues incidències que aniré comentant al llarg del recorregut.

CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES

Valoració: Excursió obligada. Encara que sense senyalització. 

Dificultat: Baixa. Vaig voler anar pel costat obac del barranc i no vaig poder passar per la vegetació. Caldria tornar-hi un altre dia per tenir clar com completar la circumvalació.

Desnivell: 260 metres.

Temps: 1 hora + més marrades meves.

Distància: 6,9 km. 

Itinerari circular.

Descripció de l'itinerari:

Agafem la carretera d'Artesa de Lleida a Tremp pel coll de Comiols (C-74 - L-512). En el km 11 prenem un trencall a l'esquerra cap al poble de Tórrec. Bonic llogarret. Aparquem a l'entrada del poble. En unes curioses pedres trobem els anys en que va arribar al poble (el llum, l'aigua ...). Agafem una pista que surt a la vora de la bàscula.

Als 50 metres agafem un trencall que baixa a l'esquerra.

10 min Agafem un corriol que surt a l'esquerra. Una mànega ens acompanyarà bona part de l'excursió.

14 min Travessem una pista.

21 min Per l'esquerra surt un sender que baixa a travessar el barranc dels Colomers o de les Planes. Com m'he l'he saltat continuo vorejant el barranc per un corriol per on hem anat els despistats. Hi ha gent que prefereix anar per la pista que hem travessat.

26 min Travessem a gual el torrent de les Planes i continuem per l'altre vessant.

35 min Arribem a la drecera que ens hem saltat en el punt 21 min. Seguim el camí d'anada.

41 min Sortim a la pista. Davant tenim el camí per on hem baixat però ara seguirem per la pista a la dreta, avall.

44 min Trencall a la dreta. Nosaltres anem a l'esquerra amunt.

53 min Entrem a la part baixa del poble de Tórrec.

56 min A la plaça Major trobo una placa d'un deportat als camps de concentració nazi per col·laborar amb la resistència francesa. Es tracta de Melitón Sala, o més senzillament, en Meliton de Tórrec, un heroi desconegut. Em trac el barret davant de la casa on va nàixer.

1 h Arribem a l'aparcament.

Per obtenir el track (alerta que hi ha trams no descrits en l'entrada):

Powered by Wikiloc

Comentaris