LA VAGINA GEGANT: LA COVA DEL SANAT

Perdoneu-me però cada vegada que veig la cova del Sanat, penso en una vagina gegant i jo un modest espermatozous que hi entra fins al fons. No ho puc evitar. Segurament en torno un "viejo verde".
Arrel d'anar a la cova del Sanat per la Torre de Tamúrcia (Sant Gervàs) vaig pensar que la forma millor d'anar-hi era anar a Adons (més enlairat que la Torre 300 més alt) i anar al pas del Portús (una meravella geològica) i anar seguint el cingle per un corriol que s'està, poc a poc, es va dibuixant. No és una excursió difícil però si que cal anar amb cura ja que anem molta estona sense camí i per terreny feréstec. Ara, segur que us impressionarà la cova. Es pot anar sense frontal ja que la gran boca permet que la llum entri fins al fons de la cavitat.
FITXA TÈCNICA:

Valoració: Recorregut molt interessant. Segurament és la forma més còmoda de visitar la cova.

Dificultat: Moderada.

Temps: 3 hores 07 minuts (anada) - 2 h 40 minuts (tornada)

Itinerari lineal.

Sortim d'Adons pel sender que s'enfila a la serra de Sant Gervàs, seguint el GR3. Hi ha un cartell a l'inici del recorregut. Anem guanyant alçada. Hi ha algun tram poc marcat.

1 h 06 min Arribem a la carena, de fet una mica abans, on hi ha la fondalada que ens condueix al Portús. El Portús és una escletxa singular que ens permet d'un metre d'amplada per una llargada d'uns trenta de metres i una alçada d'una cinquantena de metres. No passa la llum, és un indret fred i inhòspit, on segons la tradició era el comptador natural dels ramats d'ovelles. Coordenades UTM: 31T  x=320772  y=4687066

Anem seguint el camí per l'altre vessant cap a la Torre de Tamúrcia (ermita de Sant Gervàs).

1 h 17 min El sender davalla decididament. Nosaltres no baixem sinó que anem a cercar un corriol amb alguna fita escadussera que continua pel costat del cingle. Girem un primer morro de la paret i veiem al terra una zona de grans blocs caiguts que anem contornejant.

Passem per diferents petites balmes. Veure la descripció aquí. Anem tirant cap a ponent cercant sempre el millor pas.

3 h 07 min Arribem a l'espectacular cova de Sanat. Coordenades UTM: 31T  x=318555  y=4687551

Retornem pel mateix camí que hem seguit a l'anada.