PELS AERODROMS DE LA REPUBLICA DE L'URGELL: ANGLESOLA - AGRAMUNT

( Després de dos mesos llargs sense activitat excursionista avui decideixo fer uns primers passos amb molt de compte i fer una sortida d'investigació cercant vestigis de la Guerra Civil)

TOMBA  DE L'AVIADOR REPUBLICÀ BENJAMIN ALCAÑIZ:

El primer objectiu ha estat anar al cementiri d'Anglesola. En l'extrem oposat del quadrat d'entrada, a la dreta trobem la tomba de l'aviador Benjamin Alcañiz

"Després la comitiva es va desplaçar fins al cementiri de la població on es va retre homenatge a Benjamí Alcanyís Fernández; sergent bombarder de la segona esquadrilla de «Natachas» al qual el dia 24 de maig va veure’s abatut per un antiaeri en el cel de Balaguer. Francisco Palma, pilot de l’aparell, va aconseguir aterrar-lo a Anglesola amb greus cremades a la cara."

"Alcañíz va ser enterrat en un nínxol cedit per una família de la localitat i sepultat per una làpida que es troba en perfecte estat de conservació, mostrant exquisidament llaurada l’estrella de cinc puntes i en la qual es llegeix: «Muerto ante el enemigo luchando por la libertad de España». Sobre la làpida de la tomba s’hi va fixar una placa commemorativa en marbre negre que incorpora un retrat de la pilot. "

"Durant l’acte, van prendre la paraula membres de les tres entitats organitzadores de l’homenatge i es va revelar el misteri del bon estat de conservació de la làpida ja que l’esperable és que hagués estat destruïda en la postguerra com va passar amb la immensa majoria de làpides de republicans. El fet és que en el seu moment l’enterramorts la va ocultar amb una capa d’enguixat i ja en temps de democràcia el seu successor, coneixedor del fet, la va tornar a deixar al descobert."

(tret de la pàg. https://adar.cat/homenatge-a-laerodrom-danglesola/)

Coordenades UTM: 31N 340851 4613692

Mapa per localitzar el cementiri d'Anglesola:

TOMBA DELS GERMANS SARDÀ:

En sortir prop de la creu que dibuixa els parterres del cementiri trobem una tomba amb una làpida mig esborrada pel pas dels anys que netegem. En la capçalera hi ha un munt de pedres fent una fita coronada per una creu. En la làpida podem llegir: "Una oración por los hermanos Marcos Sardá Franquet, Ramon Sardá  Piera y José Sardá Piera, caidos heroicamente por Dios y por España el dia 8 de enero de 1939. Tercer año Triunfal. Presentes" Quan estem netejant ens adonem que sota de la creu hi ha un altre text que podem llegir amb dificultat: "Los esponsos que esta losa encierra murieron por Dios. Sus almas ..... victoriosos y aquí vuelan al Glorioso Dios".

Localització UTM: 31T 340846 4613678

AERÒDROM D'ANGLESOLA:

Agafem la carretera cap a Tornabous C-53. Abans de travessar el km 119 ens trobem el Canal d'Urgell que no arribem a creuar i agafem el camí del canal a la dreta.

300 metres Ens trobem un monument que ens recorda que en aquest indret havia hagut l'aeròdrom d'Anglesola  a la partida de Farrugats. El monument commemoratiu fou inaugurat el 10 d'abril de 2022 en el marc de la 47a jornada de treball del Grup de Recerca de les Terres de Ponent. Més informació aquí.

Coordenades UTM: 31N 339825 4615412

No hi ha cap indicació que senyalitzi l'indret. Nosaltres vam tenir molta sort de trobar en Jordi Valls que molt amablement ens hi va dur.

BAR RESTAURANT MARINA:

"en el popular restaurant «Cal Marina», el mateix espai on llavors es reunien els aviadors i personal del camp i que, a part d’operar igualment com a bar-restaurant, va ser també sala de cinema, hospital de guerra i fins i tot presó. El marc de la reunió fou encara més emblemàtic quan vam conèixer que Francisco Palma, el pilot del «Natacha» d’Alcanyís, va establir amistat amb Dolors, la bonica jove propietària del local. A ella li va donar com a record una fotografia, una fotografia icònica que la majoria dels nostres lectors hauran vist en múltiples ocasions ja que sol utilitzar-se per a explicar el funcionament del sistema d’arrencada Hucks."

(tret de la pàg. https://adar.cat/homenatge-a-laerodrom-danglesola/)

L'atzar ens va dur aquest establiment que encara funciona en l'actualitat. El tracte que hem rebut ha estat molt amable i ens han ajudat en la nostra modesta recerca.

Segons ens explica l'actual propietari el menjador va servir com hospital de sang durant els atacs franquiestes i també com presó dels soldats republicans capturats. Explica que va venir un pres a comunicar-los a la resta dels seus companys que no havia cap vigilant per la vora i es podien escapar. Li van respondre que preferien romandre allí tancats doncs sabien que si els agafaven fora segurament els matarien.

Situat a: Avinguda Catalunya, núm. !3 Anglesola.

Telèfon: 973 30 80 02

Pàgina web: https://barmarina-bar.business.site

AERODROM D'AGRAMUNT DELS SALATS:

Agafem la carretera C-14, C-74 vers Artesa de Segre i només sortir d'Agramunt agafem el trencall a la dreta (km 0) cap a Les Puelles (cartell). A partir d'aquí anirem trobant cartells indicadors del Memorial Democràtic (1km) i anem a l'esquerra deixant la carretera principal. 1,7 km Trencall a l'esquerra (cartell). Pista estreta.

2 km Aparcament de l'Aerodrom.

Ens trobem amb un refugi antiaeri soterrat a terra amb dues entrades amb unes escales. Tristament no podem baixar-ne perquè està inundat d'aigua. Estem en temps de sequera per la qual cosa cal pensar que aquest negament deu ser molt persistent.

Dalt trobem un faristol on ens explica que l'únic avió que hi va aterrar fou un avió nacional en l'ofensiva final franquista en els primers dies del gener de 1939.

Coordenades UTM: 31T  342590  4628963

REFUGI ANTIAERI DE L'ESGLÉSIA:

A l'església de Santa Maria d'Agramunt trobem un refugi que ha estat rehabilitat i es pot visitar. Ocupa la part inferior de l'església i té unes dimensions prou rellevants encara que al poble havia hagut altres petits refugis. Nosaltres no hi vam poder anar però permeteu-me que us posa la informació. Per visitar-lo cal trucar al 973 39 10 89   Més informació a aquí.

El track que vam fer durant la caminada: