DOCUMENT: LLISTAT DE PRESONERS CAMP DE CONCENTRACIÓ (SEU VELLA - CERVERA - REUS - TARRAGONA) - ARXIU PABELLÓ DE LA REPUBLICA

Aprofitant una visita al metge a Barna em decideixo entrar per primera vegada a un arxiu. Em recorda aquella cançó de la Trinca Per primer cop. De la llista llista dels presoners del Camp de concentració de la Seu Vella ens vam deixar un parell de pàgines i n'hi ha algunes que no van quedar bé, així que em decideixo a tornar-les a fer. Veure Llistat de presoners Seu Vella (1) i (2)

El llistat es troba al Pavelló de la República. M'informo una mica de l'edifici i em quedo sorprès de la seva història. A l'exposició internacional de París de 1937, la República Espanyola va decidir col·laborar amb la construcció d'un pavelló obra dels arquitectes  Josep Maria Sert i Luís Lacasa. En aquest edifici es va exposar - entre d'altres meravelles - el Guernica de Pablo Picasso, el mural El pagès català de Joan Miró o la Font de Mercuri d'Alexander Calder. Després de l'exposició es va desmuntar la construcció. Amb motiu dels Jocs olímpics de Barcelona es va decidir reconstruir l'edifici. L'any 1994 l'ajuntament va lliurar-lo a la Universitat de Barcelona que va tenir l'encert de crear un arxiu especialitzat en la II República, la Guerra Civil i la dictadura franquista.


LLISTAT DELS PRESSONERS DELS CAMPS DE CONCENTRACIÓ:

Després de diferents converses em trobo amb 4 carpetes davant la taula de treball. Em sorprèn que no es tracta d'un document original sinó fotocopies. L'original no es troba en el centre. Això significaria que hi ha la probabilitat que algú tingui els llistats originals. Sembla ser que aquests documents els van trobar en una parada de llibres d'antic i la persona que els va adquirir en va fer donació a l'Arxiu.

Hi ha la documentació dels Camps de concentració de Cervera, de Tarragona, de Reus i de la Seu Vella de Lleida.

- Primer faig les fotografies que em falten per complementar el llistat que estic fent. Les pàgines que són de mala qualitat és un defecte de les còpies que tinc davant i no pas de les fotografies que em va passar la Marisa Bendicho.

- Després passo a mirar si tinc sort i trobo el meu padrí en el llistat del camp de concentració de Reus ja que també va estar allí ingressat. No tinc sort.

- Com encara em queda temps puc traure algunes conclusions que crec que poden ajudar a algú:


Moviment dels camps de concentració al mes de juny de 1939:

Camp de concentració de Cervera: (fotocopia de mala qualitat)

Camp de concentració de Tarragona: Presos: 1271 Altes: 1705 Baixes: 1495 

Camp de concentració de Reus:  Presos: 924 Altes: 2315 Baixes: 1329

Camp de concentració de la Seu Vella de Lleida: Presos: 1811 Altes: 2653 Baixes: 1489

Es pot veure que el camp de concentració de la Seu Vella de Lleida acull més presos i té una gran entrada de presos aquest mes de juny. Segurament en aquell moment era més important que els anteriors. Posteriorment el Camp de Concentració de Reus tindria més presos que la resta ja que alguns desapareixerien com en el cas de Lleida. Força reclusos passarien de Lleida a Reus (com ens expliquen els presos d'Almacelles i el meu padrí).

Tipologia dels textos:

Els "estadillos" de Reus, Tarragona i Cervera estan escrits a màquina d'escriure mentre que el de Lleida està escrit a mà el que ha suposat més dificultat a l'hora de transcriure els noms. La transcripció de presos seria molt senzilla ja que diferents programes ho podrien fer automàticament.

  La presentació de la Seu Vella sembla més sumptuosa amb fulls de presentació més treballats.

On van els presos de Reus?



Observant l'estadillo de presos de Reus al final hi ha dues pàgines dedicades a explicar on van els presos que marxen i podem observar:

Van a la presó, a l'hospital, son posats en llibertat, van als batallons de treball núm 150 i 177 o al batalló de Recuperació

Està desglossat pels diferents opcions en les pàgines anteriors mencionades. També especifica que ordena l'opció esmenada: El Tribunal o el cap del campament.

Comentaris