ACAMPADA SOCIAL: PELS BUNQUERS DE BENASC

Aquest cap de setmana hem celebrat la 6a Acampada Social. En guany el lloc escollit ha estat Benasc. Prenen l'alberg com centre d'operacions.

He fer dues excursions familiars: La ruta de les tres cascades i, diumenge, la ruta pels búnquers de Benasc. Una excursió curta, passeig per estirar les cames, però prou interessant pels interessats en aquest tema.

VALORACIÓ: Passejada molt interessant que combina excursionisme amb itineraris culturals-històrics.

DIFICULTAT: Baixa

TEMPS: 1 hora 47 minuts

LONGITUD: 5,5 km

Sortim de Benasc seguim la carretera vers Cerler.

2 min 0,1 km A l'esquerra deixem un pont per on retornarem.

4 min 0,250 km Anem a la dreta. Cartell indicatiu. Anem per una pista de terra.

7 min 0,4 km Anem a l'esquerra.

11 min 0,6 km Passem per darrera del polígon de La Rodiella

19 min 1,2 km Revolt del camí. Comença la pujada.

29 min 1,4 km Arribem a un coll. Abandonem el camí de baixada i anem a l'esquerra. Cartell.

34 min 1,6 km Fem cap al niu de metralladores de la Colladeta amb un cartell informatiu. El búnquer està encarat cap al nord (França) ja que el construeix el franquisme entre els anys 1943 al 1947 principalment per defensar-se d'una suposada invasió de les forces aliades o dels maquis que conviuen a França. Aquestes defenses formen la Línia P (Pirineus) o Línia G (Línia Gutierrez), dissenyada amb 10000 búnquers però només s'arriben a construir uns 6000 repartits entre tot el Pirineu.  El niu esta formada per un passadís amb una habitació lateral i una sala amb una espitllera que aculliria una metralladora dominant el camí que baixa de la frontera francesa. Estat de conservació bo. Coordenades UTM: 31T  x=297413  y=4720812. Retornem a la cruïlla.

39 min 1,7 km Arribem a la cruïlla i baixem per vessant nord passant per un agradable bosc entre marges.

1 h 2,9 km Sortim a la carretera a Cerler que travessem. Anem a la dreta, aigües amunt, paral·lels a la carretera.

1 h 6 min 3,1 km Esplanada on aparquen els vehicles els que van a la via ferrada de SAS o a escalar a la paret lateral. Al poc travessem el riu per un pont i anem a l'esquerra, ja retornant per l'altre costat del iu. Passem pel trencall de la ferrata i del sector d'escalada.

1 h 20 min 3,9 km A la dreta, mig amagat, hi ha el búnquer de les Someres. Un cartell ens informa. uns 5 metres més endavant hi ha l'entrada del niu que ens permet entrar a la sala on hi ha el peu de la metralladora amb una única espitllera que domina el camí per on hem baixat. Coordenades UTM: 31T  x=297708  y=4721265. Seguim baixant pel camí.

1 h 45 min 5,3 km Travessem el riu Essera per un pont a l'esquerra i sortim a la carretera. Anem a la dreta.

1 h 47 min 5,5 km Entrem a Benasc on hem començat l'excursió.