SAO DE MONTSEC: CIRCULAR A LA TORRE D'ESCUMO

Quan vaig descobrir el camí de Terradets a l'Ametlla del Montsec em vaig quedar amb el desig de poder descubrir el camí que pujava a la torre d'Escumó que també havia buscat molts cops, i aquell dia el deixava de costat. Doncs m'ha calgut un nou projecte. Una circular a la torre d'Escumó sortint de l'Ametlla del Montsec. Pujaria pel camí a Terradets. Faria el camí que desconeixia a la torre d'Escumó i baixaria pel grau de cal Cavaller que davalla a l'Ametlla. Un plaer trescar pel meu estimat Montsec que té infinitats de possibilitats.

VALORACIÓ: Recorregut superb que ens permet descobrir nous topans pel nostre estimat Montsec. Tot el recorregut per camí encara que sempre evident.

DIFICULTAT: Entre mitjà – baixa per la llargària i el desnivell, que no pas tècnicament.

TEMPS: 4 hores 20 minuts.

LONGITUD: 14,43 km

DESNIVELL: 550 metres.

Aparquem a la plaça que hi ha a l'ombra de l'església de l'Ametlla del Montsec, al costat de la font. Agafem el camí de sota per on marxa el GR1 que va a l'esquerra. Aviat trobem un safareig que darrerament han netejat. Fa uns anys estava colgat de vegetació i no m'havia adonat mai.

19 min Collada. A la dreta hi ha la casa Retjo. A la tornada vindrem per l'esquerra. Anem per la dreta.

21 min El GR ens deixa per la dreta, agafant un sender prou evident. Seguim per la pista. Aviat albirem el tossal on hi ha la torre d'Escumó.

27 min Cabana de Frauxet que deixem a l'esquerra. El camí va girant a l'esquerra.

32 min Pas Estret, abandonem la pista i agafem un sender.

35 min Travessem el barranc de les Cols. Poc després el camí es va perdent. Fem cap a un camp d'oliveres on perdem el sender però anem tirant recte doncs sabem que sortirem a una pista.

50 min Fem cap a la pista que puja dels masos de Xixí (jo sempre ho he dit en plural encara que a la cartografia apareix en singular). Deixem els masos sota nostre. Seguim pujant. En algun punt veiem sobre nostre la torre d'Escumó.

1 h 17 min Collada del Codó (667 m.), punt més alt del camí d'Àger a Terradets que ara començarà a flanquejar la muntanya. Aviat deixem la pista i seguim un camí que s'enfila a l'esquerra amunt. Anem per un sender històricament molt important però molt brut de vegetació.

1 h 33 min Collada que ens obra una nova vallada ara per un corriol envaït de romer. Enfront tenim, a l'altra riba de la Noguera Pallaresa que obra el tall de Terradets tenim el Montsec de Rúbies amb el poble mig amagat, la Portella Blanca, la serra de Badeull/Roca Alta, la Pedrera de Meià, la canal de la Lloba...

1 h 39 min Barrancada de Valldària. He vist un track que puja pel barranc. No crec que hagi sender, però no hi ha com tenir sentit d'aventura. Nosaltres continuem bordejant la muntanya.

1 h 58 min El camí dibuixa un bell grau empedrat. Una mica més endavant hem d'estar atents ja que deixem el camí que davalla a Terradets i anem a l'esquerra.

2 h 07 min Pas estret. El camí passa arran del cingle, sense cap dificultat.

2 h 16 min El nostre camí gira a l'esquerra.

2 h 23 min Arribem a la cabana del Cotó. Enrunada amb els cingles de la Fontfreda darrera seu. Un paratge excepcional però tot enrunat.

El sender no es tan evident, l'anem seguint amb cura.

2 h 42 min Cabana de Badia a l'entrada del Pla de l'Escumó. Una mica més enllà hi ha la pista un xic desdibuixada. La seguim malgrat adonar-nos que la Torre ens queda a l'esquerra.

2 h 56 min Mas de Xixi. Al fons hi ha uns xops secs que indicava per on havia la font d'Escumó que ara roman seca. Llastima que els nombrosos edificis que trobem al pla d'Escumó es troben ensulsiades i poc ens poden donar idea del que es va viure en aquest topant.

Davant de Cal Xixí agafem una pista que s'encara cap a la torre d'Escumó.

3 h 05 min Pla de cal Cavaller, al peu de la torre. Ens enfilem per un camí poc dibuixat per la serra.

3 h 13 min Torre d'Escumó (882 m.) des d'on albirem el castell de Gervàs  (sant Miquel de la Vall), el castell del poble vell de Rúbies, la torre de Rúbies, castell de Cabrera (amb algun dubte), Castell de Rocaspana, Castell d'Orengacastell de Perauba, torre de Santa Margarida, torre de Sant Joan, castell de Figuerola, torre de la Baronia de Sant Oïsme, torre de Mallabecs. ... 12 fortificacions militars en un terreny de guerra.

Retornem al pla de Cal Cavaller i busquem un sender que davalla cap a l'oest en un grau en el punt més baix (3h 17 min - Coordenades UTM: 31T  x=322341  y=4654709. El camí baixa decididament, fent ziga-zagues.

4 h 17 min Sortim a una pista. Anem a l'esquerra.

4 h 22 min Ens incorporem al camí d'anada que ara seguim a la inversa.

4 h 40 min Ametlla de Montsec on hem començat el recorregut.