CAMI HISTÒRIC DE LA FONT DE LES BAGASSES A L'AMETLLA DEL MONTSEC

Feia anys que anava buscant el camí que anava d'Àger al pas de Terradets. De fet feia anys que havia desistit de trobar-lo després de molts anys d'esgarrintxar-me. En una d'aquestes engarrinyanades vaig tenir la sort de trobar l'ermita romànica de Sant Miquel i situar-la en els mapes. L'altre dia en pujar pel camí de les Torres vaig veure un corriol que sortia cara a munt - vol dir que altra gent havia passat no feia gaire i la curiositat em va provocar i quan he tingut temps he anat a posar-hi el nas. La veritat és un camí excepcional que aconsegueix comunicar indrets vitals del Montsec.

VALORACIÓ: Impressionant si penses que aquest fou el camí que va seguir Arnau Mir de Tost en la seva conquesta del vescomptat d'Àger. Un camí amb reguts històric.

DIFICULTAT: Baixa, però no aneu amb pantalons curts ja que hi ha trams amb força herba. La pujada a la torre de guaita exigeix una breu grimpada fins que posen la cadena que faciliti la pujda.

TEMPS: 2 hores 48 minuts

LONGITUD: 10,8 km

DESNIVELL: + 590 metres – 380 metres.

Sortim de la font de les Bagasses ( en el km 70,5 de la C-13) vers el pas de Terradets. En el tram final sortim a la carretera però anem pel vial del costat.

6 min 0,5 km Creuem el pont de les rajoles o mediaval i passem a l'altra riba al peu de la impressionant paret de les Bagasses.

16 min 0,8 km Sortim a la via de tren que seguim. Abandonem aviat la via i agafem un sender a l'esquerra. Passem per un bell racó envoltat de jolives pedres.

38 min 2,1 km Un cartell ens indica un trencall a la dreta cap a l'ermita de Sant Miquel. Deixem el Camí de les Torres.

46 min 2,3 km Coll al peu de l'agulla on hi ha les restes de la torre de guaita de l'ermita de Sant Miquel. No hi ha camí i ens cal fer una breu grimpada. Properament instal.larem un passamà per pujar amb seguretat.

50 min 2,4 km Cim de la torre de guaita (498 m.). Panoràmica excepcional. A llevant poder arribar a veure el poble de Rúbies. Control privilegiat sobre el pas de Terradets.

58 min 2,5 km Anem a les restes de l'ermita de Sant Miquel. Està totalment escapçada. Podem observar el seu absis. En mig hi ha crescut un esvelt roure. Per l'esquerra puja el nostre sender que remunta un marcat contrafort. Pujada ferma i constant.

1 h 22 min 3,1 km Esplanada. Un sender tira amunt cap al pla de l'Escumó. Nosaltres agafem un trencall a l'esquerra que va planejant. Baixem un bell grau que fa una ziga-zaga. El camí en molts trams va sobre marge de pedra que el sustenta. Element que ens indica la rellevància del nostre vial. Al fons veiem un coll. El nostre sender va planejant fins al coll.

1 h 54 min 4,3 km Coll de l'Ereta ( 678 m). Girem el contrafort i anem girant a la dreta. Aviat el nostre camí es converteix en pista.

1 h 16 min 5,1 km Per l'esquerra s'incorpora una pista. Anem a la dreta.

1 h 20 min 5,4 km Collada del Codó (668 m.) poc destacada. A partir d'aquest punt la pista és més evident. Transitable amb un vehicle tot terreny. La pista davalla traçant marcats revolts.

1 h 53 min 7,2 km Masos de Xixí (en la cartografia apareix en singular però el nom correcte és en plural). Constituïa un petit llogarret que s'està tristament ensulsiant i perdent part del nostre patrimoni cultural. Fem un tomb per fora. Ens envaeix una profunda tristesa per l'abandonament de l'indret. Sortim per l'altre extrem.

1 h 58 min 7,4 km Abandonem la pista i seguim un tram del vell camí que fa de drecera que ens duu de nou a la pista.

2 h 07 min 7,9km Barranc dels Cols. Remuntem per l'altra riba.

2 h 15 min 8,5 km Sortim a una pista més important. Enllacem amb el GR-1. Per l'esquerra davalla cap a l'estació de tren d'Àger. Anem per la dreta.

2 h 18 min 8,7 km Deixem la pista principal i anem a la dreta seguint el GR.

2 h 25 min 9,1 km Sortim a una pista més rellevant. Anem a l'esquerra.

2 h 40 min  10,2 km Per l'esquerra ens deixa el Gr. Anem cap al poble de l'Ametlla de Baix.

2 h 48 min 10,8 km Ametlla del Montsec, a la plaça de l'església on trobem una font, on acabem la travessa.

1. Hola Joan Ramon, la torre de guaita de l'ermita de Sant Miquel, juntament amb algunes restes de poblat, possiblement, la bauma que hi ha a sota... tot plegat és l'antic lloc de Mallabecs.