CASTELLSERÀ: VESTIGIS DE LA GUERRA CIVIL PEL CANAL D'URGELL

Llegeixo que Castellserà ha obert una ruta dels 4 aixoplucs on hi ha algun vestigi de la Guerra Civil així que decideixo anar un matí a fer un tomb. No vull seguir la ruta tal com està senyalitzada sinó anar una mica al meu aire, un xic d'aventura però molt controlada. La volta resulta molt interessant ja que permet descobrir força elements patrimonials.

VALORACIÓ: Excursió que esdevé un passeig per descobrir l'Urgell amb el seu canal i alguns vestigis de la Guerra Civil. Hi ha una ruta propera senyalitzada: 4 aixoplucs.

DIFICULTAT: Baixa encara que hi ha trams sense sender.

TEMPS: 1 hora 52 minuts

LONGITUD: 7,8 km

En lloc de sortir de Castellserà (on hi ha un plafó informatiu) prefereixo agafar la carretera a Preixens (LV_3028). En el km 4,9 creuem el canal d'Urgell. A la dreta - seguint el curs de l'aigua - surt la Primera sèquia del Canal d'Urgell. Aparco allí. Segueixo el canal d'Urgell per l'oest. Vaig per la banqueta del nord. Vaig pel Terraplè de Castellserà: Representa que per mantenir el nivell del canal han omplert tota la vall amb terra.

9 min Després d'aquest recorregut lineal sobre la vall arribem a l'extrem del Terraplè de Castellserà. El canal fa un gir. Damunt nostre hi ha, a l'esquerra, un modest turó on hi ha les restes del niu de metralladores que dominava la contrada. Està formada per un túmul de pedres. Es pot observar el que seria l'entrada al niu de metralladores. Coordenades UTM:31T  x=334102  y=4625388

11 min més enllà hi ha la capçada del niu de metralladores que fou traslladada fins aquí. Coincideix amb la ziga-zaga que hi ha al terra. Coordenades UTM: 31T  x=334102  y=4625388.

Després tornarem per la banqueta del canal. Ara anem per la serra, sense un camí definit. A l'esquerra hi ha les fites de terme. Anem per la serra d'Agramunt.

23 min Sortim de la línia divisòria del terme. Al front albirem una cabana carenera. Ha estat habilitada com a refugi per albirar ocells amb un finestra vers al sud. Coordenades UTM: 31T  x=334716  y=4625070. Seguim per la carena de la serra.

33 min Nou niu de metralladores. Aquest ha estat restaurat acuradament. L'estructura és idèntica al que hem trobat en començar el recorregut. Es pot entrar amb una meravellosa vista cap al migdia. Està format per una única espitllera i l'entrada amb un pasadís en ziga-zaga. Coordenades UTM: 31T  x=335199  y=4624809. Hi ha una pista que davalla cap al canal d'Urgell que sempre el tenim present, anant en paral·lel al nostre camí, però preferim continuar per la serra. Anem a l'esquerra vers una altiva cabana ben cuidada. Hi ha una línia de xipresos pel camí.

46 min Abandono la pista i vaig descendint pel camps ara erms, vers una fondalada. Puntualment vaig trobant cartells i pals de la ruta dels 4 aixoplucsque no vaig seguint.

52 min Arribem a un forn de ciment que ha estat condicionat. Cartell informatiu. Cobert sobre el forn. Coordenades UTM: 31T  x=335920  y=4624554 Veig que a prop hi ha una cabana de volta i decideixo anar a visitar-la. Pujo sense camí per un coster cap a llevant.

1 h Surto a una pista. Al costat hi ha la cabana de volta de Cal Bernat. M'encanten aquestes petites meravelles d'arquitectura popular. Continuo per la pista avall. Coordenades UTM: 31T  x=336134  y=4624550.  Continuo per la pista avall.

1 h 04 min Faig cap a una pista més important. Trobo cartells cap al tossal del Moro que és la meva propera fita.

1 h 07 min Trencall a la dreta en pujada. Vaig seguint els cartells indicatius que vaig trobant.

1 h 10 min Pujada al tossal del Moro. Es tracta d'un poblat iber bastit en la part alta d'un modest turó. Puc distingir una muralla exterior i restes de cabanes. Tot està un xic amuntegat. Miro de no tocar cap pedra per no malmetre aquest patrimoni que encara no ha estat condicionat turísticament. Vista aèria. Coordenades UTM: 31T  x=335862  y=4624413. Baixo a buscar la pista que passa per sota.

1 h 13 min Segueixo la pista avall. De fet al track pujo per la serra del davant cercant uns cartells que he vist des de dalt però no sé localitzar.

1 h 17 min Faig cap al canal d'Urgell que ara seguiré per la banqueta.

1 h 36 min Cartell indicatiu a la dreta que senyalitza unes trinxeres de la Guerra Civil. Segueixo la línia de fortificacions que té un centenar de metres. Han estat reconstruïdes encertadament. A l'extrem hi ha un post d'observació. Coordenades UTM: 31T  x=334481  y=4625001

Retorno a la banqueta del canal que segueixo aigües amunt.

1 h 46 min Enllaço amb el camí d'anada. A la dreta deixo el niu de metralladores.

1 h 52 min Carretera asfaltada. La travesso i vaig a visitar la sortida de la Sèquia Primera del Canal d'Urgell.

Per veure el meu mapa amb vestigis de la Guerra Civil: