29ª CAMINADA DE LORD: DE LA COMA A LA MASIA DE PUJOL DEL RACÓ A LA CANAL DE LA VELLA, FONT DE LA CASANOVA, EL CAMÍ VELL I FONT DEL PRAT MAJOR. BAIXADA AL COLL DE COMA PREGONA ON AGAFEM EL CARANDELLA FINS A CAL FITER I A LA PISCINA DE LA COMA

La Caminada de la Vall de Lord ha esdevingut una sortida obligada en el meu calendari anual. Sempre es fa en el dissabte de Setmana Santa i l’organització és meravellosa, per això assisteixen 1172 excursionistes enguany. Poder venen com a reconeixement a la feina de recuperació de camins, o sols, venen a menjar-se l’entrepà de llonganissa (botifarra) que ens donen a l’esmorzar, la coca, la xocolata desfeta, el café, el gelat i un petit present.

L’itinerari és espectacular, amb una ferma pujada que han equipat amb passamans i alguns esgraons per facilitar el progrés. No són passos exigents però arribem justos de forces a l’hora de superar-nos i això ens genera inseguretat.

VALORACIÓ: Les caminades de la Vall del Lord són una meravella organitzativa i cada any pateixen per dur-nos a diferents indrets de la Vall. Res a retraure.

DIFICULTAT: Mitjà, hi ha trams molt pendents. Hi ha alguna corda i esgraons per pujar amb seguretat.

TEMPS: 4 hores 14 minuts

LONGITUD: 13,8 quilòmetres

ITINERARI CIRCULAR

Descripció de l’itinerari:

Sortim de l’entrada a les fonts del Cardener, concretament de la font de l’Esquerrana. Agafem el camí que va per la vora del riu.

4 min Moli de Dalt a la nostra esquerra.

Arribant al Molí de Dalt

10 min Ens enfilem cap al poble de la Coma. Primera pujada ferma.

14 min Sortim a la carretera i anem a la dreta un camí que surt a l’extrem oposat. Anem cap al cementiri vell. Uns xipresos ens recorden l’antiga funció de les velles parets. Passem a tocar de la Torre dels Moros. Després també ens queda a mà esquerra l’ermita románica de Sant Andreu de Mosoll.

35 min Travessem el rierol de la Ribereta de Pujol aprofitant unes pedres planes.

44 min Arribem a la majestuosa masia del Pujol del Racó, amb una bella finestrada encarada al sud. Passem per darrera. Tresquem pel costat de l’entrada del Clot de l’Infern (per veure l'itinerari del Clot de l'Infent) i comença la ferma pujada per una canal. En la part baixa hi ha els forats del Colader. Passem arran del cingle tot dibuixant ziga-zagues. Trobem els passamans I els esglaons.

Davant tenim la impressionant roca del Minguell, estem en el regne de la roca.

1 h 24 min Sortim al Clot de Casanova. La pujada es va suavitzant.

2 h 14 min Arribem a les restes, poc evidents, de Casanova on esmorzem. Poc més enllà tenim la recuperada font de Casanova. Continua la pujada però ara menys costeruda, però mantinguda pel Prat Major.

2 h 29 min Els Casals, restes, fem una altra parada. Passem per la font del Prat Major o de la Jaça. Poc després comencem la baixada, ja esperada. El nostre camí esdevé pista forestal.

2 h 50 min Coll de la Coma Pregona que ens queda davant. Girem a la dreta.

2 h 54 min Trencall a l’esquerra. La pista es convertirá en una bell camí que baixa decididament per la Carandella. Es tracta d’una vertiginosa diagonal que descendeix entre boscos. Segurament devia ser una antiga pista forestal però ara és un corriol.

3 h 13 min Sortim en uns antics prats plans (qui il·lusió)

3 h 24 min Davalla que ens durà Cal Fiter, sota els cingles del Custodi. Darrer control. Deixem la pista i agafem l'antic camí que va passant per altres masos ben arranjats. Continuem descendint en diagonal.

3 h 58 min Arribem a la piscina de la Coma on oficialment acaba la caminada però hem d’anar per la vora de la carretera fins retrobar-nos a la font de l’Esquerrana on acabem el recoregut. (4 h 14 min).