TUCS DE BERET I DOSSAU: DUES MIRADES SOBRE EL PLA DE BERET
Dimarts i dimecres, 7 i 8 de juliol de 2026
El Pla de Beret és una autèntica singularitat geològica: una extensa plana situada a gairebé 1.800 metres d'altitud. Llàstima que la cobdícia humana l'hagi anat transformant amb una munió de telecadires, pistes i altres infraestructures de l'estació d'esquí. Tot i això, només cal allunyar-se una mica d'aquesta ferralla per retrobar un paisatge d'una bellesa extraordinària.
FITXA TÈCNICA VALORACIÓ: Travessa de cims modestos que ens permeten fruir d'una bella panòramica muntanyencs i una visió aèria del pla de Beret DIFICULTAT: Moderada. Cal tenir present que anem trams sense camí i amb un fort desnivell. DESNIVELL: 880 metres DISTÀNCIA: 9,6 km TEMPS: 3 hores 26 minuts ITINERARI CIRCULAR |
La pujada directa al Tuc de Beret conserva encara aquell punt d'aventura, sense un camí definit i obligant-nos a buscar el millor pas. En canvi, el Tuc de Dossau està molt més humanitzat. Malgrat això, tots dos cims ofereixen una panoràmica excepcional sobre el Pla de Beret, una visió que, curiosament, no havia pogut gaudir des de la majoria dels cims que encerclen aquesta gran plana.
Descripció de l'itinerari
Sortim de l'aparcament del Pla de Beret (1843 m.) avui mig buit, i travessem el jovenívol Noguera Pallaresa, que pràcticament acaba de néixer en entrar al Pla. Uns centenars de metres més enllà neix la Garona. És sorprenent pensar que només un centenar de metres separen dues aigües destinades a desembocar en mars tan diferents com la Mediterrània i el Cantàbric.
3 min. Creuem les instal·lacions de l'estació d'esquí de Baqueira-Beret. Davant nostre baixa l'Arriu de Molins, que travessem. Comencem a pujar per un sender utilitzat també per les bicicletes de descens que aprofiten els telecadires. Uns tubs grocs ens indiquen la direcció.
16 min. El camí gira a l'esquerra i planeja. El seguim.
20 min. Deixem el corriol, que es dirigeix cap a la pista del Portilhon de Marimanha. Nosaltres preferim enfilar-nos directament muntanya amunt per un prat força inclinat.
42 min. Sortim a la pista d'esquí del Clot des Os i la seguim en pujada.
51 min. Arribem a la caseta del telecadira del Clot des Os. Per la dreta surt el sender que va a l'estany de Marimanha, mentre que la pista continua planejant cap al Portilhon de Marimanha a l'esquerra. Opcio més raonable. Nosaltres optem per abandonar-la i pujar directament cap a un primer contrafort que ens tapa la visió del Tuc de Beret. No sabem si ens obligarà a perdre alçada, però decidim provar-ho. La pujada és ben mantinguda.
1 h 05 min. Flanquegem el contrafort per la dreta i ens estalviem perdre una desena de metres. Ara ja tenim al davant tota la pujada final: dreta, però sense cap dificultat tècnica. El següent contrafort el voregem per l'esquerra.
1 h 22 min. Assolim la carena cimera.
1 h 46 min. Tuc de Beret (2.594 m). Magnífic mirador sobre el Pla de Beret i bona part del Pirineu central. La panoràmica justifica plenament l'ascens. Al sud, destaca el tuc de Marimanha, tuc de Bonabé, tuc de Moredo, A la dreta de Marimanha, el tuc de Vaciver i el tuc de Saumet que em falta. Al sud-oest, el tuc de Ratera, el gran Tuc de Colomers, la Creu de Colomers, per darrera la Pala Alta de Serrade, tuc del Montardo, tuc de la Riberata, Tuc de la Salana, a l'oest, els Bissiberris, el Tumeneja, el pic de la Tallada o Feixant, el Mulleres, el pic Russel, pic de Tempestats, Margadira, Espatlla de l'Aneto, el senyor Aneto acompanyat de minces congestes de neu, pic de Corones, Pic del Mig - punta Astorg, Maladetes, Pic de l'Alba. al nord-oest, el cel està calitjós però puc veure el Posets amb el Perdiguero, n'hi d'altres que no puc definir. Vers la vall d'Aran: Tuc de Pincela, el tuc de Mauberme, ben destacat, el tuc de Montoliu, el tuc der Ome, Malh de Bolard, ja en el pla de Beret, el tuc de Costarjas, el Cap de Closos, el tuc de Parros i el tuc de Perecalç al nord, el tuc de Barlonguera, tuc dels tres comptes, Mont Valier, tuc del port de Claveguera, vers llevant el dia és molt calitjós i no goso a dir res.
Baixem per la carena nord. Els primers metres són força inclinats i, a la dreta, el vessant cau verticalment cap a la vall de Marimanha. De tant en tant apareixen restes de carreranys.
1 h 59 min. Arribem al Portilhon de Marimanha (2.401 m), travessat per un sender. Continuem per la carena oposada. A l'esquerra hi ha la pista que puja al Dossau, però preferim guanyar alçada directament, sense seguir cap camí.
2 h 08 min. Finalment enllacem amb la pista.
2 h 16 min. Arribem a la caseta del telecadira del Dossau. El cim és a tocar. Passem pel costat d'un contenidor i pugem els darrers metres.
2 h 20 min. Tuc de Dossau (2.516 m). Un cim clarament condicionat per les instal·lacions de l'estació d'esquí. Una modesta fita assenyala el punt més alt. Després de fer una breu parada iniciem el descens pel vessant oposat.
2 h 26 min. Sortim a una pista d'esquí i baixem seguint la pista de Montgarri.
2 h 42 min. En un revolt molt marcat abandonem la pista principal per la dreta. Hi ha diverses opcions per baixar aprofitant les diferents pistes d'esquí.
2 h 45 min. Enllacem amb la pista del Dossau, més ampla, que seguim en un descens sostingut.
3 h 19 min. Tornem a travessar el Noguera Pallaresa, ja a l'extrem del magnífic Pla de Beret. Poc després arribem a la pista principal, que seguim cap a l'esquerra.
3 h 26 min. Aparcament del Pla de Beret.
Per obtenir el track:





Comentaris
Publica un comentari a l'entrada