TRESCANT PER LES VALLS D'ANGLIOS I LLAUSET

Feia anys que no pujava a la vall d'Anglios (ara veig que escriuen Anglos). He fet un itinerari circular molt interessant que permet visitar una munió de llacs en una antiga conca glaciar. Finalment pujo a la tuca de la Solana de Llauset que es sobre el punt que pivota l'excursió i fruir de la panoràmica des dalt. Travessa molt interessant i poc cansada amb senders ben traçats.
Aproximació:
En el poble d'Aneto en la carretera que puja a la Vall d'Aran a mà dreta prenem una pista asfaltada d'uns 11 km. oberta per la construcció de la pressa de Llauset. (i ara ve l'abuelo: Recordo de jove aquesta esplanada on havia acampat un parell de vegades i només havia un bell estany, sense formigó ni asfalt). Passat un llarg túnel arribem a l'aparcament.
De l'aparcament (2232 m.) ens encarem cap a l'altre túnel que travessem. Només sortim trobem un cartell en una bifurcació de pistes que ens indica que per anar a la collada d'Anglios hem d'anar a la dreta (Gr-11 i S10). Tornarem en acabar l'excursió per l'esquerra vorejant el llac.
5 min. Abandonem la pista i prenem un corriol costerut que surt a l'esquerra (cartell) que puja per un rierol. Pugem per unes escales.
Anem traçant ziga-zagues.
11 min. Trobem uns passamans en un flanqueig a l'esquerra.
39 min. Coronem la collada d'Anglios (2247 m.) amb una excepcional visió sobre la vall homònima. Està situat entre la cresta del tuc de la Solana i el pic dels Bous. Baixada ferma.
1 h. Arribem a l'Estany de l'Obac d'Anglios (2278 m.). El sender el gira per la dreta però segurament és més curt per l'esquerra per on vaig.
1 h 07 min. Enllaço amb el sender del GR-11 i vaig a la dreta doncs vull visitar el refugi si no es vol anar es pot pujar amunt.

1 h 17 min. Arribem al refugi dels Angliós (2252 m.) bastit amb fusta i situat entre l'estany del Mig i el Gran. Un cop l'hem visitat pugem per una carena sense un camí definit i després girem a l'esquerra.
1 h 36 min. Enllacem de nou amb el sender del GR-11, Estem al peu de la collada d'Anglios i pugem per una petita vall que hi ha tot recte amunt.
Passem pels estanys del Cap d'Anglios i ens encarem cap al coll dels Estanyets que ens obligar a fer un bon tirapits. El camí està ben marcat i evita en la mesura del possible el pas per les pesades tarteres que davallen del coll.
2 h. 20 min. Assolim el coll dels Estanys (2509 m.). A l'esquerra s'aixeca un xic desafiant el tuc de la Solana de Llauset que hem anat voltant. No és difícil ja que es pot pujar per una canal de terra que ens situa a una aresta que en 100 metres ens duu al cim.
2 h 45 min. Tuc de la Solana del Llauset (2670 m). De la collada d'Anglios ve una llarga creta. Des d'aquí dalt atalaiem la serra de Negra de Llauset, el Vallhibierna, el Russell, el Mulleres, el Soubiron, el Bessiberris. Ja veieu val la pena fer aquesta darrera costa per delectar-nos de la panoràmica.
2 h 55 min. Tornem a situar-nos al coll dels Estanys i baixem pel vessant oposat.
3 h. 05 min. Arribem a l'Estany del Cap de Llauset que voregem per l'esquerra. No baixar seguint una mànega.
3 h 22 min. Arribem a la cruîlla del GR-11. Anem avall.
3 h 41 min. Hem passat l'estany de Botornàs i passem per la vora de la cabana homònima. A la vora hi ha un piló de senyalització. Continuem baixant.
Deixem a la dreta el camí que puja al Vallhibierna per la tartera.
Fem cap a la punta de l'embassament del Llauset i l'anem contornejant.
4 h 36 min Arribem de nou a l'aparcament on hem iniciat l'excursió.
Dificultat: Normal. La majoria del recorregut es fa per camí senyalitzat.
Temps: 4 h 36 minuts.
Distància:9,6 km.

1. Hauries de dir si les cabanes són utilitzables i el seu estat, servei públic.

2. MIra si el refugi està bé que segurament quan torna al Pirineu aniré a dormir-hi. Està molt bé ....