PELS FEIXANTS DE XIRIBETA

Molts posen els ulls a la cinquena avinguda de New York o al Museu Britànic de Londres però hi ha companys com en Ramon Pach que sap posar-los a casa nostra. Sap buscar racons meravellosos i desconeguts. És una feina lenta, pesada i constant. En el faldar septentrional del Montsec d'Aragó, d'Estall o de Montgai va tenir algunes de les seves millors realitzacions que va tenir el gust d'ensenyar-me-les l'altre dia. Quedeu-vos amb Walt Street mentre el Ramon i jo ens perdem pel Montsec.
La proposta que us penjo avui té un caire d'aventura, de descoberta però també envoltada d'història, d'endinsar-nos en un temps llunyà - o no tant llunyà - i mirar de comprendre com vivien els nostres avantpassats. Caminant amb el Ramon ens van quedar molts dubtes, molts interrogants oberts i això vol dir que vam cavil·lar, vam pensar i en fi vam ser feliços..
Aproximació:
En el km. 86,2 de la carretera N-230 a Viella prenem una carretera asfaltada a la dreta. Un modest cartell de fusta en direcciona cap al llogarret deGirbeta o Xiribeta.
3 km. Arriber a Xiribeta (620 m.). Aparquem al costat de l'església en l'extrem més meridional del poble on trobem una original escultura que representa un arbre de ferro amb una placa solar en la seva capçada.
De davant de l'església de Xiribeta prenem un sender cap a l'ermita de la Mare de Déu del Congost. Hi ha un cartell indicatiu. Baixem pel vessant meridional entre els antics carrers seguint unes esborrades marques blanques i grogues.
4 min. Sortim a una pista i poc després deixem a l'esquerra la font i poc després abandonem la pista i prenem l'antic sender marcat amb estaques. Caminem entre marges de pedra dels antics camps actualment erms.
24 min. Arribem a l'ermita de la Mare de Déu del Congost (568 m.) que domina el pas del riu sobre el congost de Mont-rebei. Situació privilegiada en un contrafort de la muntanya, tot just abans de l'estretor del Congost. A l'entrada de l'ermita un cartell ens indica el corriol que puja fins a la important torre de guaita de Xiribeta que estava comunicada visualment amb la resta de torres que envolten la contrada i que ens recorden les lluites entre els cristians i sarraïns per aquests verals ara farà mil anys i que va omplir la contrada de castells i torres defensives.
L'esglesiola de la Mare de Déu del Congost ha estat restaurada amb goig. Es pot entrar al seu interior on hi ha una imatge de la Verge.
Coordenades UTM: 31T 309359E 4663564N 568 m.
Al costat de l'ermita s'inicia una feixa que hem anomenat Feixa de Xiribeta que anem seguint cap a l'esquerra  (oest). Trobem unes primeres restes que sembla que tancaven el pas. Anem localitzant pletes abalmades sota l'impressionant cingle que tenim damunt, tot tenint present que als nostres peus hi ha una altra cinglera. Aquestes pletes segurament amaguen el que foren restes d'antics habitatges perfectament protegits i encarats a migdia.
El pas és prou ample fins que arribem a una cadena que protegeix un pas estret (30 min.) . Nosaltres aquí instal·lem un rapel aprofitant la cadena. El rapel té una llargada de 25 metres. De fet es podria arribar a desgrimpar però el terra és molt inestable i és preferible muntar el rapel. Perquè baixem per aquest emplaçament? Doncs perquè antigament havia hagut una "impressionant" escala que pujava dels camps que hi ha a la vora del riu fins a la feixa. Segons ens va explicar l'únic habitant de Xiribeta aquesta escala la va fer destruir el propietari dels camps de sota perquè ningú baixes a les seves terres. El preu que va pagar per malmetre l'escala de pedra va fer una fartada de llonganissa. Com l'escala està malmesa hem de baixar fent un còmode rapel. La rampa final es pot observar perfectament així com el tram inferior de l'escala amb esglaons. L'escala havia de tenir la vintena de metres que hem descendit.
Continuem per la vora de la paret fins arribar al fons on hauria hagut els antics camps actualment erms. Anem a la dreta (sud). El nostre camí variarà segons estigui el nivell de l'aigua.
53 min. Travessem el barranc de Llitera i continuem cap al sud aigües avall.
1 h 03 min. Creuem el barranc de Montgai i ens enfilem amunt per un contrafort.
Damunt ens trobem amb les restes de l'ermita vella de la Mare de Déu del Congost (1 h 06 min) bastida en un contrafort més meridional dominant el pas del Congost. Només hi resten les parets de l'edificació i l'absis.
Coordenades UTM: 31T 308586E 4662803N 508 m.
Continuem per una feixa poc definida cap al sud i poc després fem una ziga-zaga que ens duu a un pas que ens permet descendir fins al fons de la canal que constitueix l'únic lloc per on podem baixar de nou a la llera de la Noguera Ribagorçana. Hi ha restes que ens indiquen que el pas fou arranjat amb pedres.
Coordenades UTM: 31T 308535E 4662774N 503 m.
Anem per la vora del riu i de sobte hem de pujar un contrafort per un pas estret, entrem a una nova barrancada, cada cop més feréstega en apropar-nos als cingles del Congost de Mont-rebei. Ens anem endinsant tot estant atents al cingle que queda damunt nostre.
1 h 20 min. En la paret podem observar un mur de pedra que correspon a una edificació troglodítica, bastida en una cova que té l'alçada del nivell de tres pisos. Entrem per una porta. Té una profunditat d'uns 10 metres. Els diferents nivells tenen obertures i podem veure que algunes tenen forma d'espitlleres. En la porta d'entrada trobem un arc de mig punt ben escairat. En l'interior trobem 4 creus picades en la roca embrutades amb sutge i com a mínim dues més en la roca. No tenim cap referència documental sobre aquest edifici molt interessant.
Baixem fins a la riera. D'aquí nosaltres vam voler anar a veure unes restes que hi ha sota la primera agulla que es veu entre la boira encara que no vam arribar ja que la roca estava molt molla per la boira i no era qüestió d'acabar l'excursió malament quan encara ens quedaven descobertes ben interessants.
Vam trobar un sender ben marcat que pujava per la esquerra nostra (dreta hidrogràfica) del barranc que ens permet anar pujant còmodament tot saltant branques que han envaït el corriol Aquest camí baixava de Montgai fins al riu.
1 h 45 min. Travessem el barranc i continuem per l'altre costat.
1 h. 50 min. Sortim a un portell. El camí s'acaba perdent entre els arbres. Primer anem per una petita vall i poc després pugem per un contrafort carener. A la nostra dreta veiem la barrancada de Montgai.
2 h. Abandonem la carena agafant un camí obert quan es va fer per allà els anys 80 una repoblació forestal que va malmetre els camins locals. Prenem aquest camí que poc després esdevé sender.
2 h 07 min. Creuem el barranc de Montgai. Poc després el camí desapareix i sortim a unes esplanades antigament conreades i anem a buscar una pista que puja al llogarret de Montgai.
2 h. 27 min. A sota del cingle albirem la casa de Pociello que està bastida aprofitant una balma. Ens dirigim vers aquesta casa que encara la part protegida de l'aigua es conserva en prou bon estat però tristament s'està fent malbé per l'esquerra i d'aquí uns anys ens serà impossible imaginar-nos la vida rural d'aquestes contrades. Dins encara hi ha un forn de pa ben conservat, els armaris empotrats a la paret, les alcoves amb els llits de ferro ... val la pena pujar fins al teulat on trobem un terrat assoleiat amb una meravellosa vista cap als Montsecs,
Coordenades UTM: 31T 307239E 4663062N 747 m.
Sortim per un sender que baixa a tocar el cingle entre marges i amb trams empedrats.
2 h 34 min. Bifurcació de camins poc visible i cal estar molt atent ja que el camí principal davalla vers uns antics camps amb vinya i nosaltres hem d'agafar el trencall de l'esquerra que mena cap a un treballat grau (2 h 37 min.) on es van bastir treballats murs  , fent ziga-zagues per pujar amb animals fins a la carena principal.
Coordenades UTM: 31T 307509E 4663171N 729 m.
El sender, ara menys evident, segueix per la dreta d'un marge. Va a buscar un torrent proper (2 h 40 min.).Ara, ja sense camí, anem per damunt d'un cingle que s'obre als nostres peus.Caminem entre els camps, a l'esquerra protegits per un marge,  i el penya-segat que va apareixent a la nostra dreta.
2 h 47 min. Abandonem el nivell del cingle i guanyem una vintena de metres per l'esquerra. Trobem una parell de fites i sortim a una carena per on descendim. Aviat per l'esquerra apareix una petita vallada per on podem baixar però es preferible baixar per la carena entre els matolls de romaní. Visió dilatada sobre la vall.
3 h 05 min. Deixem la carena i anem girant a l'esquerra. Baixem al fons del barranc de Llitera.
3 h 13 min. Barranc de la Llitera (531 m.) que travessem i anem cap a un indret on s'estreta. Cal passar una llastra llisa. En arribar a l'extrem trobem una cadena d'una desena de metres i unes grapes que ens permeten baixar el ressalt.
Coordenades UTM: 31T 308637E 4663739N 522 m.
Aviat abandonem la barrancada per anar a cercar la feixa de xiribeta.
3 h 23 min. Observem un mur que tanca el pas al feixant. Es conserva molt bé cap al vessant exterior mentre que en el tram abalmat ha estat desfet. La seva amplada ens demostra que el mur no es va construir per tancar els ramats sinó que tenia una funció defensiva. Continuem per la feixa observant les construccions acinglerades.
3 h 35 min. Arribem al pas estret on hi ha una corda i una cadena on hem instal·lat el rapel a l'anada.
3 h 41 min. Fem cap a l'ermita de la Mare de Deu del Congost.Prenem el corriol que puja al castell o torre de guaita de Xiribeta.
3 h 56 min. Castell de Xiribeta (665 m.) amb una panoràmica destacada sobre la contrada. Des d'aquí podem prendre el sender que va directe a Xiribeta passant primer pels masos de Dalt i sortir a la pista que va de Xiriveta a Llitera.
4 h 25 min. Arribem a Xiribeta tancant el recorregut.

Dificultat: Força alta. Cal fer un rapel - còmode - de 25 metres i cal caminar per terreny sense un sender definit. Cal tenir un bon sentit de l'orientació.
Temps: 4 hores 25 minuts però cal tenir present que anava amb el Ramon Pach que em feia de guia i no perdíem temps buscant els passos.
Desnivell: + 525 metres - 525 metres.
Inici. Xiribeta.

Per si us voleu descarregar el track:

1. Sí que sembla una excursió més reeixida de l'habitual, felicitats!!! ara només us caldrà buscar l'amo de la finca perquè torni a arranjar les escales...

2. No pateixis el propietari de la finca ja deu d'estar ben mort. Allò fa molts anys que no es conrea. Vam pensar posar uns esglaons tipus ferrata.. però amb un còmode rapel n'hi ha prou.

3. d'amo en té, de ben segur, ara bé més ferro si us plau!!!!!!

1. Tenia amo i fa anys que no deu de pagar la contribució(segurament)... així que s'ho haurà quedat l'estat que és l'amo de tot el que no és de ningú. A Espanya no hi ha un pam de terra sense amo...